Passat -Fylla sump/sil med Diesel?

Dikkie
25 augusti 2014 · 81 Inlägg

Som alla redan vet så har passat problem med koks av oljan som sedan sätter igen oljesilen.
Jag har, än så länge, inga problem som visar sig. Men det finns mycket sot i ventilkåpan och gägga på oljelocket.

I förebyggande syfte och i samband med oljebyte var min plan att tappa ur befintliga oljan och sedan fylla oljesumpen med diesel genom oljestick-röret. Sedan låta det stå i 24h och förhoppningsvis har dieseln löst upp en del skit i både sump och sil.

Vad tror ni om denna proceduren, bra eller anus??
Kan pump eller annat ta skada av detta?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Jag har funderat på det tidigare men låtit bli pga risken att du löser upp nån smörja som sitter fast i tråget men ej får ur det när du tömmer. I det fallet är motorhaveriet nära... Tanken är god men jag vågar inte

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
fredde85
25 augusti 2014 · 1 798 Inlägg

De är nog bättre att helt enkelt ta ner tråget o göra både de och silen rent eller byta den. Mer jobb så klart men bättre än ett motorhaveri senare

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Dikkie
25 augusti 2014 · 81 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag har funderat på det tidigare men låtit bli pga risken att du löser upp nån smörja som sitter fast i tråget men ej får ur det när du tömmer. I det fallet är motorhaveriet nära... Tanken är god men jag vågar inte

Jag tänker i samma banor som du, rädd att mer skit lossnar och åker igenom motorn.
Men samtidigt så vill jag ha rent nere i silen.
Om man efter diesel-behandlingen sköljer ur med yttligare diesel men med pluggen av och sedan fyller på ny olja och nytt filer.
Sedan kör ca 50 mil och byter ojla och filter igen.

Vad tror du?


fredde85 skrev:
De är nog bättre att helt enkelt ta ner tråget o göra både de och silen rent eller byta den. Mer jobb så klart men bättre än ett motorhaveri senare

Eftersom att jag inte har några symptom eller några problem så känns det som ett väldigt stort arbete att göra bara för att vara proaktiv smile
Det innebär också att man behöver ha en del utrustning som man normalt inte har, typ motorlyft osv..


Alternativet är att börja byta olja betydligt tätare, typ 750 mil eller liknande.
Detta ger väl dock ingen garanti för att silen inte ska sätta igen...?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Du kan ju ha en koksklump som inte släpper trots dieseltvätt. Men kanske släpper vid ett senare tillfälle. Täta oljebyten är alltid bra. Hur är bilen servad tidigare? Att köra över 1000-1500 mil utan oljebyte är bara så urbota dumt. Sen får oljetillverkare och biltillverkare säga vad de vill.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Glesmark
25 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Jag hade en passat 1.9 tdi en gång i tiden, den knackade och var allmänt trött i motorn.
Gjorde ett litet experiment och hällde på 1 liter diesel och lät den stå på tomgång i nån minut tänkte jag, det blev typ 15 minuter tomgång + lite körningö.

Sen hällde jag på en 5-6 liter diesel till så fick den stå typ en timma med motorn avstängd och bara lösa upp skiten.

Gjorde oljebyte inkl filter 2 gånger efter detta, den var helt tyst och fin i motorn sen.

Kanske inte att rekommendera på en finare bruksbil, men det var min bruksbil och jag brydde mig inte så mycket om den. Det var mest ett kul experiment.

Gjorde likadant på en bmw 328 jag hade, den va rätt äcklig. Den hällde jag på 1 liter diesel och lät den stå på tomgång 1-2 minuter, sen hällde jag i en satans massa diesel i motorn på och lät den stå avstängd.
Den blev också tystare i lyftarna efter detta. Syntes ingenting på lagerna efter detta, så jag vet inte hur mycket stryk motorn tar. Förmodligen ingen. Den var dessutom enklare att rengöra inuti blocket sedan, bara spraya rikligt med avfettning så löste det upp det som inte dieseln tog.

Dikkie
26 augusti 2014 · 81 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du kan ju ha en koksklump som inte släpper trots dieseltvätt. Men kanske släpper vid ett senare tillfälle. Täta oljebyten är alltid bra. Hur är bilen servad tidigare? Att köra över 1000-1500 mil utan oljebyte är bara så urbota dumt. Sen får oljetillverkare och biltillverkare säga vad de vill.

Bilen har fullstämplad servicebok, service ca vartannat år och 2000-2300 mil mellan gångerna.
Igår bytta jag olja och filter till biltemas helsyntet och deras filter.
Kommer slå i min Castrol Edge nästa vecka eller när jag kommit fram till hur jag ska göra med bilen, så blir det ca 150 mil med biltemas innan den åker ut.

En annan sak, alla passat, även de utan färddator, har väl oljelampa?
Tyckte inte jag såg någon igår när jag satte på tändningen.


Glesmark skrev:
Jag hade en passat 1.9 tdi en gång i tiden, den knackade och var allmänt trött i motorn.
Gjorde ett litet experiment och hällde på 1 liter diesel och lät den stå på tomgång i nån minut tänkte jag, det blev typ 15 minuter tomgång + lite körningö.

Sen hällde jag på en 5-6 liter diesel till så fick den stå typ en timma med motorn avstängd och bara lösa upp skiten.

Gjorde oljebyte inkl filter 2 gånger efter detta, den var helt tyst och fin i motorn sen.

Kanske inte att rekommendera på en finare bruksbil, men det var min bruksbil och jag brydde mig inte så mycket om den. Det var mest ett kul experiment.

Gjorde likadant på en bmw 328 jag hade, den va rätt äcklig. Den hällde jag på 1 liter diesel och lät den stå på tomgång 1-2 minuter, sen hällde jag i en satans massa diesel i motorn på och lät den stå avstängd.
Den blev också tystare i lyftarna efter detta. Syntes ingenting på lagerna efter detta, så jag vet inte hur mycket stryk motorn tar. Förmodligen ingen. Den var dessutom enklare att rengöra inuti blocket sedan, bara spraya rikligt med avfettning så löste det upp det som inte dieseln tog.

Hällde du dieseln rätt ner i oljepåfyllningen?
Hade du ingen olja i bilen alls?
Låter som ett farligt experiment, kanske något jag skulle ge mig på om det krisar rejält.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Det är ju helt vanvettigt att köra på samma olja i 2 år drygt 2k mil. Då är ju kokset ett faktum...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jocke_gronberg
26 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det är ju helt vanvettigt att köra på samma olja i 2 år drygt 2k mil. Då är ju kokset ett faktum...

ända värre ifall du kör det dom rekommenderar 24 månader eller 3000 mil

Har 12 månader eller 1500 mil på min nya golf det känns tryggt men väljer man en diesel av samma årsmodell så är serviceintervallen det dubbla ifall man inte väljer bort det

Väldigt många bilar kommer knappt upp i 10.000-12.000 mil innan motorn är helt körd

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Jag tror inte det är någon fara att köra 2000 mil inom ett år om det handlar om långa resor. Men att åka kortare än en mil varje resa i 3k mil på 24 månader är ju skrattretande.  Kan ju inte finnas nån som på allvar försvarar det. Anledningen till dessa intervall är väl för att hålla nere kilometerkostnaden när bilen jämförs med andra vid nyköp eller har jag fattat fel?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
xXSammy
26 augusti 2014 · 6 569 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag tror inte det är någon fara att köra 2000 mil inom ett år om det handlar om långa resor. Men att åka kortare än en mil varje resa i 3k mil på 24 månader är ju skrattretande.  Kan ju inte finnas nån som på allvar försvarar det. Anledningen till dessa intervall är väl för att hålla nere kilometerkostnaden när bilen jämförs med andra vid nyköp eller har jag fattat fel?

Ford har 2000 mil/1år på sina bilar, finns det en flick på service checklistan.. smile

Svåra körförhållanden
Korta färder på mindre än 16 km när utetemperaturen är under noll grader
Omfattande tomgångskörning, t ex användning av polis, taxi eller distributör
Körning med släpvagn, husbil/husvagn, takräcke eller med maximal last
Körning på vägar utan asfaltsbeläggning

Edit: Dock står det inte längre men förut stod det att man skulle lämna in på service 500 mil tidigare..

Senast redigerat av Malheus (26 augusti 2014)

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Malheus skrev:

DiwraZ skrev:
Jag tror inte det är någon fara att köra 2000 mil inom ett år om det handlar om långa resor. Men att åka kortare än en mil varje resa i 3k mil på 24 månader är ju skrattretande.  Kan ju inte finnas nån som på allvar försvarar det. Anledningen till dessa intervall är väl för att hålla nere kilometerkostnaden när bilen jämförs med andra vid nyköp eller har jag fattat fel?

Ford har 2000 mil/1år på sina bilar, finns det en flick på service checklistan.. smile

Svåra körförhållanden
Korta färder på mindre än 16 km när utetemperaturen är under noll grader
Omfattande tomgångskörning, t ex användning av polis, taxi eller distributör
Körning med släpvagn, husbil/husvagn, takräcke eller med maximal last
Körning på vägar utan asfaltsbeläggning

Edit: Dock står det inte längre men förut stod det att man skulle lämna in på service 500 mil tidigare..

Det tycker jag låter vettigt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dikkie
28 augusti 2014 · 81 Inlägg

För att återgå till topic så vet jag fortfarande inte hur jag ska göra.
Eftersom att bilen inte visar några symptom på att det är igensatt så funderar jag på att köra vidare utan att göra några ingrepp.
Kommer dock att byta olja varje 750 Mil, det kan de vara värt.
Ventilerna knackar inte och oljelampan har aldrig blinkat eller börjat lysa.

Det känns som att motorsköljning/tvätt eller andra metoder lika gärna kan göra större skada än nytta, lite som ett lotteri.
Att montera ner sumpen och byta sil verkar vara det enda vettiga, men att göra detta arbete utan att ha några problem känns inte befogat.

MrSkyline89 driver with style
28 augusti 2014 · 800 Inlägg

gör ett olje/filter byte och kör in lastbilsolja! den sköljer bättre, rengör motorn ordenligt. bytt efter en typ 20-30 mil igen så får du ut en hel del skit smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
lighter22
28 augusti 2014 · 436 Inlägg

Opel16V skrev:
gör ett olje/filter byte och kör in lastbilsolja! den sköljer bättre, rengör motorn ordenligt. bytt efter en typ 20-30 mil igen så får du ut en hel del skit smile

+1

kör en CRC engine cleaner loser upp koks duktigt och du får ut det mesta sen kör du lastbilsolja I och tvättar ur resterna sen kör du vanlig olja smile

inte jätte billig procedur men då bör du få ut det mesta I skit väg smile

eller så gör du som sagts tidigare ner med target och rengör ordentligt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang