Vevhusventilation volvo v70 2.5t awd - 97 rengöringshjälp?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Nu har jag för 4e gången monterat ner vevhusventilationen på min v70 2.5t - 97

Läcker olja någonstans ( rätt mycket kladd under hela motorn ) det verkar vara övertryck i motorn då om man tar ut oljestickan så blåser det lite ur hålet samt ser det ut som att avgaser kommer ut.

Har försökt petat in ståltråd i hålen på blocket bakom oljefällan men vet ej hur långt in man ska peta? kommer in en bra bit innan det tar stopp sen är det lite lite "gegga" fast längst fram på ståltråden (4mm2 tjock)

Läst en massa att man kan använda en borr men hur sjutton ska det gå till när kanalerna går in ca 3 cm sen går den övre kanalen neråt och en undre kanalen verkar gå åt höger inne i blocket. lär ju ha ståltråd eller något hårt fast böjbart.

själva fällan samt slangarna är rena och fria så måste vara i blocket det är stopp OM det nu är stopp där.
Har samtidigt felkod på främre lambdasonden och den drar mellan 2-5 liter/ milen om det kan ha någon samband då lambdan är ohm mätt och allt ska vara i sin ordning där. samma i kontakten kommer 12v från alla 4 pinnar och det är bra kontakt.

I värsta fall, hur mycket jobb är det att ta ner hela tråget under och via där kolla hur det ser ut?

Eller finns det nå annat man kan göra?


innan tvätten under

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-94caafe4ccfc4d959785ae86853485de.jpg

efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-d0fd88cfe23abf2d7096fb6bc0460db6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b1d54a0c84fd74c67fb90ae7f6669e8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-ab6475786bc5024f8a590e6622bfcc2d.jpg

Lite kassa bilder (om det nu behövs)
Men ja, vad ska man göra/testa?

Bilen står bara nu och vill gärna fixas så snart som möjligt så den kan säljas..

xXSammy
25 augusti 2014 · 6 566 Inlägg

Om det inte hjälper med ny oljefälla hade jag plockat bort turbon och startat..finns risk att den är skadad och skickar in övertrycket i vevhusventilationen igenom oljereturen.

De/Dem
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Malheus skrev:
Om det inte hjälper med ny oljefälla hade jag plockat bort turbon och startat..finns risk att den är skadad och skickar in övertrycket i vevhusventilationen igenom oljereturen.

har inte bytt oljefälla om det är den svarta behållaren du menar? utan har blåst rent den lite för "han kraft" och man ser ju in i den att inget är igensatt så att säga.

har varit olja vid/på turbon oxå men det känns som att det kom från toppen. när jag först tog bort kåpan så var varenda liten grop där under fylld med olja och jag tror iallafall det kommer från olje locket som jag nu bytt men inte hunnit testa än.

Hur mycket jobb är det att kontrollera eller ta bort turbon och kolla? den går ju hur bra som helst och är pigg och glad på gasen, men det kanske det kan vara ändå om det är nå knas med turbon? smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

OM turbon är skadad och lär bytas, skulle en 850 T5 turbo passa rätt & slätt eller lär man ha en likadan?

xXSammy
25 augusti 2014 · 6 566 Inlägg

Om bilen är körbar är det nog bara oljefällan som strular.. var med om en bil vars turbo axeln glappade 1cm axiellt men den startade inte ens, utom när man öppnade hela vevhusventilationen..annars gick motorn baklänges. wink

Enda turbon jag lossat från en Volvo 5a var på en Ford S-max, vet inte hur mycket jobb det är på de äldre.

De/Dem
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

aha, ja men då bör det inte vara turbon få den som sagt har varit såhär i närmare 100 mil i min ägo och går iallafall lika bra som då smile

Men då lär det väll vara stopp inne i själva blocket då? om man demonterar oljetråget under bilen kommer man kunna se vevhusventilations hålen från oljefällan in i blocket och sen då ner i tråget om jag fattat rätt? smile

fadret
25 augusti 2014 · 1 125 Inlägg

Ser ut som när en bekant hade köpt ett oljefilter och det var fel på det,det var helt täppt.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

fadret skrev:
Ser ut som när en bekant hade köpt ett oljefilter och det var fel på det,det var helt täppt.

Hmm. vi gjorde ju oljebyte i denna ganska direkt efter vi köpte den. DOCK tyvärr så skäms jag av att säga det men vi snålade på våran slit och släng bil och köpte biltemas filter och olja yikes

var kladdig och så under innan bytet oxå men jag vet ju inte om den läckt såhär "mycket" som nu

fadret
25 augusti 2014 · 1 125 Inlägg

Bekanten köpte också filtret på Biltema.När filtret är tätt så finner oljan mycket konstiga vägar

Senast redigerat av fadret (25 augusti 2014)

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

fadret skrev:
Bekanten köpte också filtret på Biltema.När filtret är tätt så finner oljan mycket konstiga vägar

ja då blir det nytt filter från volvo i morgon. och ska det ändå bytas olja nu igen så kan man ju lika gärna demontera oljetråget under och se till att allt verkligen är rent där. ny packning lär väl behövas oxå isåfall? det kan man antagligen oxå köpa från volvo smile

xXSammy
25 augusti 2014 · 6 566 Inlägg

Böt faktiskt från ett biltema filter till ett Volvo original på en bil vars Oljefällan gått sönder på idag. wink

De/Dem
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Malheus skrev:
Böt faktiskt från ett biltema filter till ett Volvo original på en bil vars Oljefällan gått sönder på idag. wink

ja jag har aldrig använt biltemas då alla skrikit nej mer eller mindre, men till denna tänkte jag att det var helt skitsamma, men kanske inte då tongue

Om oljefällan går "sönder" som du skriver vad händer då? spricker själva burken eller är det bara att den är tät?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Btw, är det svårt att ta ner hela "botten" på oljetråget? sitter ju bultar runtom ca 1 dec upp sett underifrån, men är det bara att lossa och plocka ner eller sitter det nå annat kul ivägen som måste bort med?

Jonnsard
25 augusti 2014 · 458 Inlägg

Piratstikin skrev:
Btw, är det svårt att ta ner hela "botten" på oljetråget? sitter ju bultar runtom ca 1 dec upp sett underifrån, men är det bara att lossa och plocka ner eller sitter det nå annat kul ivägen som måste bort med?

Det sitter bultar runtom tråget, samt några bultar horisontellt in i tråget från växellådan.
Anslutningar till oljekylet på vänstra sidan, dessa får tas från hjulhuset med torx och servo ledningar till styrväxeln under tråget som får lossas och böja undan lite försiktigt.
Oljestickan och returen till turbon måste bort oxå, oljestickan sitter med 10mm upp i insuget och returen med torx.

För att underlätta att få ner tråget har jag sågat av öglan i subframen varje gång.

Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Jonnsard skrev:

Piratstikin skrev:
Btw, är det svårt att ta ner hela "botten" på oljetråget? sitter ju bultar runtom ca 1 dec upp sett underifrån, men är det bara att lossa och plocka ner eller sitter det nå annat kul ivägen som måste bort med?

Det sitter bultar runtom tråget, samt några bultar horisontellt in i tråget från växellådan.
Anslutningar till oljekylet på vänstra sidan, dessa får tas från hjulhuset med torx och servo ledningar till styrväxeln under tråget som får lossas och böja undan lite försiktigt.
Oljestickan och returen till turbon måste bort oxå, oljestickan sitter med 10mm upp i insuget och returen med torx.

För att underlätta att få ner tråget har jag sågat av öglan i subframen varje gång.

Mvh John

Tack för en bra beskrivning, oljestickan är redan "lös" då hela insuget är bortmonterat nu samt vevhusventilationen då smile såg nå rör och grejer där så kände direkt att det kan blir lite mer än att bara plocka bort hmm får kika i morgon hur allt ser ut.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Och en sak till. övre motorfästet ( gummiplutten ) har varit helt trasig, sen gav sig det största undre fästet med sig så motorn var nästan lös, kan det annars blivit något att det läckt genom nå packningar eller nått? undre fästet är nu bytt och det övre i morgon smile då ska motorn vara fast iallafall

Jonnsard
26 augusti 2014 · 458 Inlägg

Det är bara oljeslangarna från kylet till tråget som skulle kunna ta skada, det ser dock inte ut att vara så i ditt fall.
Isf skulle det vara blött på vänstersidan motorn, detta har runnit från oljeavskiljaren.
Dom har uppdaterat den burken med, så du måste ha med den nya plugg/tätningen till returen i oljeavskiljaren. Den nya har inga slangklämmor och jag har fått backjobbat 2ggr då den kommit snett och att burken inte tryckt tätt nog... Skitlösning.

Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Jonnsard skrev:
Det är bara oljeslangarna från kylet till tråget som skulle kunna ta skada, det ser dock inte ut att vara så i ditt fall.
Isf skulle det vara blött på vänstersidan motorn, detta har runnit från oljeavskiljaren.
Dom har uppdaterat den burken med, så du måste ha med den nya plugg/tätningen till returen i oljeavskiljaren. Den nya har inga slangklämmor och jag har fått backjobbat 2ggr då den kommit snett och att burken inte tryckt tätt nog... Skitlösning.

Mvh John

alltså den "nedre" hålet in i blocket? där har jag 2 små slangklämmor med torx på och det käns som att det kan vara där det kan läcka isåfall?

Första gången jag monterade ner allt så hade den tunna slangen till insugets vänstra sida gårr av helt och även det tjocka röret som går ner i den där oljeavkiljaren/oljefällan. är dock lagat nu men det kanske är klämman längst ner då som är kass och otät?

Jonnsard
27 augusti 2014 · 458 Inlägg

Det brukar vara den, har du testat att blåsa med tryckluft ner i tråget för att se om det är tätt där?
Isf kan burken bli full och trycka ut sig oljan från dom övre två.
Skulle rekommendera en ny burk och hela rörstammen från inloppet vid turbon till vevhusburken osv smile

Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 augusti 2014 · 5 092 Inlägg

Jonnsard skrev:
Det brukar vara den, har du testat att blåsa med tryckluft ner i tråget för att se om det är tätt där?
Isf kan burken bli full och trycka ut sig oljan från dom övre två.
Skulle rekommendera en ny burk och hela rörstammen från inloppet vid turbon till vevhusburken osv smile

Mvh John

nej just ja, det sa dom på volvo oxå just med tryckluften. ska det blåsa igenom eller ska det ta stopp?

Hade hela slang delen från turbon men eftersom det såg så jäkla trångt och jävligt ut att byta samt att alla slangar verkade helt rena så kapade jag rören och skarvade ihop dom med oljeslang och klämmor tongue

Är det  en miljon och femtio ett sånt "system" kostar eller är det inga pengar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang