Påbackad bil - inlöses hos försäkringsbolag.

Jiiimmie
25 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

Tjena!

Min bil har blivit påkörd och kommer bli köpt av hans försäkringsbolag så småningom, vad ska jag trycka på för att få ut mer pengar av bilen.
Sen tänkte jag skaffa en 740/945a men vet ej vad de blir ännu så vill ju få så mycket pengar som möjligt för bilen så man får någon vettig nästa bil så det inte blir något härk wink

jip
25 augusti 2014 · 272 Inlägg

8-12k ungefär?

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Jiiimmie
25 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

jip skrev:
8-12k ungefär?

aa, runt den prisklassen, de bilder som är här på gorg är inte speciellt uppdaterade, har inte någon kabel till datorn att föra över fler bilder just nu men hoppas jag får ut över 10 iaf smile

Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2014 · 26 136 Inlägg

Jiiimmie skrev:
Tjena!

Min bil har blivit påkörd och kommer bli köpt av hans försäkringsbolag så småningom, vad ska jag trycka på för att få ut mer pengar av bilen.
Sen tänkte jag skaffa en 740/945a men vet ej vad de blir ännu så vill ju få så mycket pengar som möjligt för bilen så man får någon vettig nästa bil så det inte blir något härk wink

Vilken bil är det vi talar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
turbodeath
25 augusti 2014 · 2 452 Inlägg

allt beror på vad för bil o vem som blir din handläggare,o hur många bilar som finns till salu med.

döden kommer tillbaka
Jiiimmie
27 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

Mack skrev:

Jiiimmie skrev:
Tjena!

Min bil har blivit påkörd och kommer bli köpt av hans försäkringsbolag så småningom, vad ska jag trycka på för att få ut mer pengar av bilen.
Sen tänkte jag skaffa en 740/945a men vet ej vad de blir ännu så vill ju få så mycket pengar som möjligt för bilen så man får någon vettig nästa bil så det inte blir något härk wink

Vilken bil är det vi talar om?

min v70 som ligger här på gorg. tongue

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
27 augusti 2014 · 2 390 Inlägg

10k skulle ja nog säga smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
spillolja
28 augusti 2014 · 4 020 Inlägg

Om det är motparten som är vållande ska man även begära ersättning för:

Kostnader som uppstår när ersättningbil inhandlas
tex.  milkostnad (18,50/mil), resor med tåg/buss etc. för att hämta, hyrbil i förekommande fall, förlorad arbetsimkomst

övrigt evt. vinterdäck ,inhandlade servicedelar som blir över och inte passar ersättningsbil

Inköpsvärde på kvarvarande drivmedel i bilen tank (om bilen ej är körbart skick efter krock)

man ska inte förlora på det ekonomiskt

Vid ersättning av bil när den ej repareras:
man ska inte acceptera första budet från försäkringsbolaget, be om betänketid och att få återkomma
om det ska bytt mycket delar på senaset året kan det ha en positiv betydelse på fordonet värde

Senast redigerat av spillolja (28 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jiiimmie
29 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

spillolja skrev:
Om det är motparten som är vållande ska man även begära ersättning för:

Kostnader som uppstår när ersättningbil inhandlas
tex.  milkostnad (18,50/mil), resor med tåg/buss etc. för att hämta, hyrbil i förekommande fall, förlorad arbetsimkomst

övrigt evt. vinterdäck ,inhandlade servicedelar som blir över och inte passar ersättningsbil

Inköpsvärde på kvarvarande drivmedel i bilen tank (om bilen ej är körbart skick efter krock)

man ska inte förlora på det ekonomiskt

Vid ersättning av bil när den ej repareras:
man ska inte acceptera första budet från försäkringsbolaget, be om betänketid och att få återkomma
om det ska bytt mycket delar på senaset året kan det ha en positiv betydelse på fordonet värde

Jo har ju fått att jag kan ta ut hyrbil på deras bekostnad och så. tongue
Mjo lite smått irriterad när man handlat en hel del delar för inredningen och så händer detta >< ..
Han är helt vållande och det är klart så sett, allt finns på papper på det.

Hans försäkringsbolag ska ringa så småningom, de fick väl bilder från verkstan här om dan när de ville ta lite fler bilder etc etc tongue

Bilen har ju rullat en del (42) men är fullt servad hos verkstad fram till 38 så att ja det är ju inte direkt en sliten bil på det viset som de flesta brukar vara. smile

fadret
29 augusti 2014 · 1 125 Inlägg

När frugan blev påbackad förra året,han var vållande,hon vägrade lösa in bilen,det slutade med att vi fick betalt för att reparera bilen själva.Jag har lagat upp den för dom pengarna som hon fick och den är finare nu än när hon fick den,och hon fick ändå pengar över

Senast redigerat av fadret (29 augusti 2014)

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Jiiimmie
29 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

fadret skrev:
När frugan blev påbackad förra året,han var vållande,hon vägrade lösa in bilen,det slutade med att vi fick betalt för att reparera bilen själva.Jag har lagat upp den för dom pengarna som hon fick och den är finare nu än när hon fick den,och hon fick ändå pengar över

mjo, men är lite sugen åp att byta ändå ^^ saknar slö40 ^^

fadret
29 augusti 2014 · 1 125 Inlägg

Det var ju en annan sak,vad har dom sagt för pris på skadorna?När dom värderade frugans skador så var summan lite över 15k,hon fick 11,7k,bra betalt tycker jag för en v40 98:a,hon har kvar bilen än.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Jiiimmie
29 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

fadret skrev:
Det var ju en annan sak,vad har dom sagt för pris på skadorna?När dom värderade frugans skador så var summan lite över 15k,hon fick 11,7k,bra betalt tycker jag för en v40 98:a,hon har kvar bilen än.

skade värderingen ligger på 13,8-14,0k för byte av front, ljusbilden är förflyttad snett åt vänster och bägge dimljusen lyser inte tongue

Har inget ljus rakt framför förarstolen och de högra lyser typ mitten på bilen (om man tänker längre fram) tongue

Men ja får jag inte de jag vill ha så tar jag bara in en opartisk bedömningsgubbe ^^ de bekostar dem och det kostar 1500kr. Sen får man se vad han säger, kan bli både + / - tongue

KHRacing
29 augusti 2014 ·

Om de sagt att den skall lösas in så ställ av den omedelbart om den står på firma/verkstad/hemma. så du får tebaxs på skatt & förs. annars tar f-bolaget skatten utan att meddela dig.

turbodeath
30 augusti 2014 · 2 452 Inlägg

försäkringsbolaget tar inte skatten den får ju du tillbaka.?

Senast redigerat av turbodeath (30 augusti 2014)

döden kommer tillbaka
Jiiimmie
30 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

Oavsett om de gör de eller ej så måste jag ha bilen för tillfället. Så kan inte bara ställa av den dessutom så får jag väl mindre på budet för bilen om den inte är påställd?

zzr94092
30 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

varför skulle du behöva ha en bil påstalld,när den ska lösas in o skrotas?

spillolja
30 augusti 2014 · 4 020 Inlägg

Värdering av bilen görs alltid utan att skatten är inräknad isamband med försäkringsskada, bilen blir om den skrotas avregistrerad och då kommer överbliven skatt automatiskt tillbaka till ägaren

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jiiimmie
30 augusti 2014 · 1 830 Inlägg

okey, ne tänkte väl att det lät lite väl konstigt att man skulle få mer om man ställde av den först :o
Sen så skulle det väl mer / mindre vara stöld av försäkringsbolaget om de tog skatten ? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang