Gängpaj tändstift

Burten
25 augusti 2014 · 36 Inlägg

Bytte tändstift idag i min Volvo 940 LTT med B230FK motor.
3 stift utom 1 gick bra att byta. Det sista stiftet gick tungt redan när jag skruva lös det.

Sen när jag skruva dit nya stiftet, så lyckades jag gänga in den för hand ungefär halva gängorna tills det tog stopp. Försökte efter det dra fast med spärrskaftet men det tog stopp, så det måste vara gängorna som är kassa i toppen.

Jag drog åt tändstiftet å satte dit tändkablarna, starta bilen och for å körde en sväng och den gick som den skulle.

Så frågan är nu, är det lugnt å köra med halva tändstiftet utskruvat om bilen ändå går som den ska?

Senast redigerat av Burten (25 augusti 2014)

engolf
28 augusti 2014 · 3 235 Inlägg

Det är inte optimalt att köra så. Vid belastning kan stiftet tryckas ut och förstöra gängorna ytterligare.
Köp gängverktyg och gänga upp, finns på Biltema bl.a.

Dupond och Dupont
28 augusti 2014 · 581 Inlägg

Samma problem på en 240 jag bytte på. Jag skruva fram och tillbaka. (typ 2 steg fram, 1 bak.) Till slut fick jag i det. Det bästa är att gänga om, nåt är ju uppenbart fel, men det är väl inte bra om det blir skräp som kommer i motorn ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang