Volvo 740 kunnig sökes. Bil startar till och dör sedan.

Clintan66
26 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

Gäller Volvo 740 1987 års modell.

Den startar till precis och dör direkt.

Hört något om bränslepump eller något relä som brukar strula gällande detta.

Någon här som på rak arm mer eller mindre kan svara på eller tror sig veta vad jag behöver köpa och byta på den.

Väldigt tacksam för hjälp.

Mvh Niklas

Senast redigerat av Clintan66 (26 augusti 2014)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Clintan66 skrev:
Gäller Volvo 740 1987 års modell.

Den startar till precis och dör direkt.

Hört något om bränslepump eller något relä som brukar strula gällande detta.

Någon här som på rak arm mer eller mindre kan svara på eller tror sig veta vad jag behöver köpa och byta på den.

Väldigt tacksam för hjälp.

Mvh Niklas

Ja pumprelä eller systemrelä som det egentligen heter är inte alls ovanligt att det ger sig. Sitter innanför säkringarna till vänster. Osäker på om ditt är grönt eller vitt. Kan va väldigt många andra fel oxå. Är det E F eller K motor?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Clintan66
26 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

Tack för svar. Vet inte vad för motor i tyvärr.
Reg nummer är AMO330 om du kan se via upplysning.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Clintan66
26 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

Vet du DiwraZ om det finns någon bra sida till Volvo 740 på nätet med bilder osv.
Tänker på en sida som tex realoem.com till Bmw.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Henkix
26 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

enligt ditt reg nr är den en b230f motor du har.
vad händer om du försöker starta den igen efter den dött? fortfarande samma sak eller startar den inte alls på en stund?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Clintan66 skrev:
Vet du DiwraZ om det finns någon bra sida till Volvo 740 på nätet med bilder osv.
Tänker på en sida som tex realoem.com till Bmw.

Ne det vet jag tyvärr inte... Du har förmodligen en B230 F med LH 2.2 insprutning. Vet du om du har gnista när den dör? Eller startar den direkt efter att den stannar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Clintan66
26 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

Henkix skrev:
enligt ditt reg nr är den en b230f motor du har.
vad händer om du försöker starta den igen efter den dött? fortfarande samma sak eller startar den inte alls på en stund?

Den går ej att starta på ett tag. Precis som soppa rinner fram. Försök till start och sedan precis som soppan tar slut också får man vänta igen.

Den är knappt använd. Är en äldre dam som haft den, men blev av med kortet pga syn och annat.

Har fungerat klockrent innan också var det nu när den skulle testas.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Clintan66
26 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

DiwraZ skrev:

Clintan66 skrev:
Vet du DiwraZ om det finns någon bra sida till Volvo 740 på nätet med bilder osv.
Tänker på en sida som tex realoem.com till Bmw.

Ne det vet jag tyvärr inte... Du har förmodligen en B230 F med LH 2.2 insprutning. Vet du om du har gnista när den dör? Eller startar den direkt efter att den stannar?

Ska titta lite mer på den. Ville ha igång den nu innan vintern.

Tänkte då på detta man hört tidigare och tänkte så fall bytt det först.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Prova du med ett annat pumprelä. Nytt kostar väl 2-3 hundra och beg nån 50lapp. Men det kan ju ge sig snart igen. Jag har själv ett lager i reserv

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Henkix
26 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

Clintan66 skrev:

Henkix skrev:
enligt ditt reg nr är den en b230f motor du har.
vad händer om du försöker starta den igen efter den dött? fortfarande samma sak eller startar den inte alls på en stund?

Den går ej att starta på ett tag. Precis som soppa rinner fram. Försök till start och sedan precis som soppan tar slut också får man vänta igen.

Den är knappt använd. Är en äldre dam som haft den, men blev av med kortet pga syn och annat.

Har fungerat klockrent innan också var det nu när den skulle testas.

ta bort ett stift då den inte starta o kolla om det finns gnista.
ta dän bränsleslangen från pumpen uppe vid spridarbryggan o kolla om det pumpar fram nån bensin samtidigt som någon försöker starta tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Clintan66
27 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

Tackar för hjälpen.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
jaka54
29 augusti 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Du har antagligen samma fel på din 740 som brorsan hade på sin för ett år sedan.
Du har två pumpar, en i tanken och en under förarstolen (under durken).
Pumpen i tanken är en lågtryckspump ,pumpar med bara 0,1bar(knappt något tryck alls) medan pumpen under förarstolen pumpar med högre tryck till spridarna.

Har du lite soppa i tanken ,under halvfull eller lägre och den bakre pumpen inte fungerar så kommer den främre pumpen inte att få soppa.
Så tanka fullt och testa om motorn startar.
Gör den det så är det antagligen så att bakre pumpen behöver bytas. Men...det kan också vara så att elkontakterna  till bakre pumpen är av ,så var det på brorsans bil (745:a från -87) och den svaga länken är här den elkoppling som sitter på tanklocket , alltså tanklocket under bilen inte på locket där du tankar. Fäll sätet baktill och ta bort mattan så ser du tanklocket med anslutna gummislangar. Ta bort alla slangar. På tanklocket sitter det fastgjutet en "plastplupp"! Detta är ofta felkällan då kabelfästena under "pluppen" till både pumpmotor och tankmätare alltför ofta är sönderärgade.

Senast redigerat av jaka54 (29 augusti 2014)

Clintan66
30 augusti 2014 · 2 011 Inlägg

Okej. Bilen är fulltankad, men värt att kolla ditt tips också.
Har även köpt nytt pumprelä som nämnts tidigare, men kommer inte åt bilen förens måndag.

Tack så mycket för tips

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
jaka54
5 september 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Hur gick det?

Clintan66
6 september 2014 · 2 011 Inlägg

jaka54. Har inte kommit till bilen ännu. Den äldre kvinnan jag köpte den av ligger på lasarettet för tillfället och ingen av hennes söner är i huset. (Förståligt för tillfället).

Så fort de kommer ska bilen hämtas. De var snälla och lät den stå kvar i hennes garage eftersom den inte används ändå och jag hade ingen plats för tillfället vid köpet.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Clintan66
19 september 2014 · 2 011 Inlägg

Tagit lite tid, men ville bara tacka för all hjälp och säga det var pump relä (vitt) som var sönder.
Bytte det och den starta med en gång.

Än en gång tack ska ni ha.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 september 2014 · 3 730 Inlägg

Clintan66 skrev:
Tagit lite tid, men ville bara tacka för all hjälp och säga det var pump relä (vitt) som var sönder.
Bytte det och den starta med en gång.

Än en gång tack ska ni ha.

Gött när det löser sig. Typ vanligaste felet på 740/940

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang