Koppla två slutsteg - HJÄLP!

Akke88
26 augusti 2014 · 80 Inlägg

Hej, det finns säkert hur många trådar som helst där ute. Och jag har sökt en massa men förstår fortfarande inte riktigt 100% och vill ha svar på mina frågor istället.

Om denna tråd ses som en "upprepad" sådan. Så får ni tabort den eller så.

Iallafall..
Jag är väldigt ny i ljudvärlden och har samtidigt ett stort intresse och försöker verkligen lära mig så gott det går..
Det jag har i bilen nu är JBL gto 75.4  : http://www.jbl.com/images/media/GTO_75.4_OM_EN.pdf  som jag har kopplat in denna baslåda på http://www.brl.se/sv/artiklar/gt5-2402br-2x12-tum.html
Bryggkopplad såklart med varsin bas på varsin kanal.

Det spelar på hur bra som helst! Men saken är den att jag är verkligen inte nöjd med mina högtalare i dörrarna. så jag har kikat på dessa grejer

5.25 kit : http://www.pmshopen.se/ground-zero-radi … xii/1631-0
2-kanals slutsteg : http://www.pmshopen.se/ground-zero-tita … 55x/1549-0

Och nu till den stora frågan..

hur grov kabel ska jag ha från batteriet till slutstegen? hur grova säkringar ? och pallar mitt batteri med detta ? (90AH fritidsbatteri inköpt från biltema i vintras som jag använder som startbatteri och till baslådan)

Och det jag verkligen itne förstår är hur man räknar ut hur pass stor kabel det nya slutsteget behöver?

Vad jag har läst om, så ska man alltså på nått vis kunna räkna ut hur mycket A varje steg slukar och på det viset veta hur grov kabel samt säkring man behöver.. vilket jag verkligen inte förstår?

Det är just detta med kablar och säkringar jag undrar om.. OCh jag vill helst slippa köpa ett extra batteri, för det känns som det jag har nu ska kunna palla med detta. 

SÅ jag vill ju lite smidigt kunna dra en kabel från batteriet och sen dela upp den i två med ett powerblock till varsitt slutsteg.  Men jag vet bara inte vilken storlek jag ska ha samt säkring..


Hoppas detta inte blev så rörigt och jag är kass på att förklara.   Är EXTREMT tacksam för snabba svar, för vill gärna kunna beställa nya högtalare asap.

mvh alex.

If it's too loud...
You're too old
Fjong
26 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

För att veta hur många A dina slutsteg kan dra som max behöver du bara kolla upp hur många A dom är avsäkrade på och lägga ihop dom. (JBL 85A GZ 40A, står i instruktionsboken) Det bästa är ju att dra en grov kabel till skuffen (tex 50mm2) så får du minimala strömförluster och då slipper du dra en ny ifall du vill köpa större grejer å behöver ha batteri bak. Till stegen ska nog 21mm2 funka men 30-35mm2 skadar ju aldrig.

Kan inte formeln för att räkna ut avsäkringen på kablar men finns tabeller för det. Minns inte heller om du ska ha säkring i båda ändar av kabeln om den går till ett delningsblock, två säkringar gäller iaf om den går mellan två batterier. Vill minnas att 250A säkring funkar bra till 50mm2 och 80A till 21mm2 men ska låta nån annan svara på det då jag inte är helt säker på vad som är optimalt!

Vet inte hur mycket ditt batteri orkar med att driva. Efter att du har kopplat in systemet så spela högt och mät sedan spänningen, dippar det mycket vid basslag så behöver du ett till. I värsta fall så kan du ju köpa ett litet batteri å ha bak som orkar ge mycket ström men har få Ah. (tex XS Power XE12-20 som klarar lämna runt 1000w)

Ett tips: Snåla aldrig med kablar, det ska vara 100% koppar och ingen skit. smile

Akke88
26 augusti 2014 · 80 Inlägg

För att veta hur många A dina slutsteg kan dra som max behöver du bara kolla upp hur många A dom är avsäkrade på och lägga ihop dom. (JBL 85A GZ 40A, står i instruktionsboken) Det bästa är ju att dra en grov kabel till skuffen (tex 50mm2) så får du minimala strömförluster och då slipper du dra en ny ifall du vill köpa större grejer å behöver ha batteri bak. Till stegen ska nog 21mm2 funka men 30-35mm2 skadar ju aldrig.

Kan inte formeln för att räkna ut avsäkringen på kablar men finns tabeller för det. Minns inte heller om du ska ha säkring i båda ändar av kabeln om den går till ett delningsblock, två säkringar gäller iaf om den går mellan två batterier. Vill minnas att 250A säkring funkar bra till 50mm2 och 80A till 21mm2 men ska låta nån annan svara på det då jag inte är helt säker på vad som är optimalt!

Vet inte hur mycket ditt batteri orkar med att driva. Efter att du har kopplat in systemet så spela högt och mät sedan spänningen, dippar det mycket vid basslag så behöver du ett till. I värsta fall så kan du ju köpa ett litet batteri å ha bak som orkar ge mycket ström men har få Ah. (tex XS Power XE12-20 som klarar lämna runt 1000w)

Fjong skrev:
Ett tips: Snåla aldrig med kablar, det ska vara 100% koppar och ingen skit. smile

Tack för svar!

du har inte tips på vart man kan hitta hyfsade bra kablar för någorlunda okej pris även säkringar,block osv med ?

If it's too loud...
You're too old
Fjong
26 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Hittar man rätt grejer så e väl begagnat billigast antar jag. Finns en facebook grupp som heter Billjud säljes köpes och bytes, där brukar det kunna dyka upp lite kablar och annat. Personligen så handlar jag oftast på BRL, vet inte om dom är billigast men jag trivs med dom. Leta runt lite å se vad du hittar, tänk på att höljena på kablarna kan skilja och en del är även förtennade. Blocken brukar vara av mässing, har du möjlighet så är det ju dock lite bättre att göra ett eget i koppar tongue (inte nödvändigtvis billigare)

Om du gör ett eget block så tänk på att koppar är väldigt mjukt (det är därför fabriksgjorda är av mässing) och går ej göra några gängor i så tänk till.

Tänk också på att det aldrig är fel att läsa på ordentligt innan man börjar greja, då får man en bättre uppfattning om hur saker ska vara och om allt verkar rimligt. Desto bättre kunskaper och erfarenhet man har desto bättre resultat får man och man får även lättare att upptäcka problem eller fel. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang