Nyborrad motor kokar

mopar300
26 augusti 2014 ·

har lämnat in en sidventilsexa som borrades upp 3 dimentioner ,slipad vev,nya ventiler+styrningar mm
efter att ha kört den i 10 mil så försvann vattnet in i motorn och kokade...
jag sa även vid inlämnandet att den hade vrålkokat så ha de i åtanke.
efter att ha tagit av toppen såg vi att det har spruckit i en cylinedvägg ca 2 cm från toppen av cylinderväggen och den va ca 6 cm läng i vågrätt läge....

att lägga in nya foder går men kostar mkt ...att fixa ett nytt block går att lösa,men det kostar rätt mkt att göra om jobbet med nästa motor ex borrning,nya ventilsäten,flytta över vev+kolvar mm...

nu e frågan,vem skall stå för detta.jag vill inte bet...dom som gjorde jobbet vägrar....

Glesmark
26 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Fattar inte riktigt, det är ju svårt att bevisa när sprickorna uppkom om du inte själv vet.
Fungerade motorn i över 1 timma efter du monterat den så lär de ju inte vara fel från motorverkstadens sida?

Ser inte varför du inte skall betala.

zzr94092
26 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

är allt du som får stå för fiolerna,gammal motor=rost/kokat flea ggr under sin livstid/.är väl bara att montera ett foder o hoppas att resten av motorn håller ihop

mopar300
27 augusti 2014 ·

Glesmark skrev:
Fattar inte riktigt, det är ju svårt att bevisa när sprickorna uppkom om du inte själv vet.
Fungerade motorn i över 1 timma efter du monterat den så lär de ju inte vara fel från motorverkstadens sida?

Ser inte varför du inte skall betala.

konsument lagen paragraf 17 så har jag rätt till att den fixas...
dom skulle kollat detta innan å efter borrningen.
sen glömde jag att säga att motorn gick konstigt redan på första starten.och att det kom vattendroppar i vevhusventilationen.....men,men...vi får se.....

mopar300
27 augusti 2014 ·

zzr94092 skrev:
är allt du som får stå för fiolerna,gammal motor=rost/kokat flea ggr under sin livstid/.är väl bara att montera ett foder o hoppas att resten av motorn håller ihop

jasså du e så säker, konsument lagen paragraf 17 så har jag rätt till att den fixas...upp till 3 år...

zzr94092
27 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

ok,vad bra då.

motorraZ
27 augusti 2014 · 578 Inlägg

mopar300 skrev:

zzr94092 skrev:
är allt du som får stå för fiolerna,gammal motor=rost/kokat flea ggr under sin livstid/.är väl bara att montera ett foder o hoppas att resten av motorn håller ihop

jasså du e så säker, konsument lagen paragraf 17 så har jag rätt till att den fixas...upp till 3 år...

Varför du skapa tråden? tongue

motorraZ
27 augusti 2014 · 578 Inlägg

Tror tyvärr att det bara är att slänga fram pengarna till foder eller byta motor och göra om processen .
Drygt när sådant här händer . men sånt som händer med inom motor hobbyn och äldre delar.
Ha de och hoppas de löser sig smile

it_mutt Avstängd
27 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

mopar300 skrev:

zzr94092 skrev:
är allt du som får stå för fiolerna,gammal motor=rost/kokat flea ggr under sin livstid/.är väl bara att montera ett foder o hoppas att resten av motorn håller ihop

jasså du e så säker, konsument lagen paragraf 17 så har jag rätt till att den fixas...upp till 3 år...

Det är alltså konsumenttjänstlagen som gäller (förstår inte varför det ska vara så svårt att hänvisa till vilka lagar man babblar om).

Reklamation

17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Avhjälpande

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.

Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.

Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).



Du har inte per automatik alls rätt till att det "fixas" i upp till tre år. Du kan inte bara läsa vad du vill i lagtexterna. Du kan alltså inte flänga runt som en blådåre i 2½år, sen händer detta (om det nu hade hänt efter 2½ år) och per automatik ha rätt att få det fixat. Ni har säkerligen dessutom ett avtal mellan er (dig och företaget som gjort borrningen). Står det 6 månaders garanti i detta exempelvis, så är det det som gäller (står klart o tydligt i §17 ..."såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse." )

Sen, var hittar du undersökningsplikten i konsumenttjänstlagen? Jag orkar inte plöja igenom hela lagen just nu, o än mindre de tidigare. Det jag hittar är dock att näringsidkaren ska avråda från en tjänst om det inte är ekonomiskt försvarbart ex.vis (Näringsidkarens skyldighet att avråda, §6 §7) . Som som sagt, hänvisa gärna till paragrafen.

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Frosted
27 augusti 2014 · 1 878 Inlägg

Om du redan såg att det kom vatten vid start i vevhusventen varför körde du då ens? - Redan här skulle du kontaktat verkstaden som har gjort jobbet.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
mopar300
27 augusti 2014 ·

Frozen1985 skrev:
Om du redan såg att det kom vatten vid start i vevhusventen varför körde du då ens? - Redan här skulle du kontaktat verkstaden som har gjort jobbet.

det kom endast droppar,vem faan tänkte på att den va trasig redan då....

mopar300
27 augusti 2014 ·

motorraZ skrev:

mopar300 skrev:

zzr94092 skrev:
är allt du som får stå för fiolerna,gammal motor=rost/kokat flea ggr under sin livstid/.är väl bara att montera ett foder o hoppas att resten av motorn håller ihop

jasså du e så säker, konsument lagen paragraf 17 så har jag rätt till att den fixas...upp till 3 år...

Varför du skapa tråden? tongue

tråden skapades för att höra om hur man kan gå till väga om man som jag har detta problem....
viktigpettrar kan hållas till ngn annanstans,

mopar300
27 augusti 2014 ·

Frozen1985 skrev:
Om du redan såg att det kom vatten vid start i vevhusventen varför körde du då ens? - Redan här skulle du kontaktat verkstaden som har gjort jobbet.

å det skulle du me ha gjort vid en totralrenovering...tror inte de.....
det går bra att kritesera när ngn annan skriver om vad som har hänt,men tänk på att detta kunde ha hänt dig med...........

Glesmark
27 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

mopar300 skrev:

Frozen1985 skrev:
Om du redan såg att det kom vatten vid start i vevhusventen varför körde du då ens? - Redan här skulle du kontaktat verkstaden som har gjort jobbet.

å det skulle du me ha gjort vid en totralrenovering...tror inte de.....
det går bra att kritesera när ngn annan skriver om vad som har hänt,men tänk på att detta kunde ha hänt dig med...........

Redan här kan motorfirman mena på att du förvärrat skadan för att garantin skall gälla, du har alltså använt en motor som redan visat tydliga tendenser till att något är fel och möjligen förvärrat skadan.


Jag TROR inte dom kommer ge med sig, det går nog vidare till fogden, varefter du får bestrida fakturan och kunna bevisa att firman gjort ett felaktigt arbete som lett till denna situation.
Annars finns det inga grunder för att makulera fakturan, anser jag.

mopar300
28 augusti 2014 ·

Glesmark skrev:

mopar300 skrev:

Frozen1985 skrev:
Om du redan såg att det kom vatten vid start i vevhusventen varför körde du då ens? - Redan här skulle du kontaktat verkstaden som har gjort jobbet.

å det skulle du me ha gjort vid en totralrenovering...tror inte de.....
det går bra att kritesera när ngn annan skriver om vad som har hänt,men tänk på att detta kunde ha hänt dig med...........

Redan här kan motorfirman mena på att du förvärrat skadan för att garantin skall gälla, du har alltså använt en motor som redan visat tydliga tendenser till att något är fel och möjligen förvärrat skadan.


Jag TROR inte dom kommer ge med sig, det går nog vidare till fogden, varefter du får bestrida fakturan och kunna bevisa att firman gjort ett felaktigt arbete som lett till denna situation.
Annars finns det inga grunder för att makulera fakturan, anser jag.

inte f**n visste jag att den skulle gå sönder,absolut ingen tanke alls.....
eftersom den stod i ett kallgarage som va mkt kall så trode jag först att det va kondens-droppar.vilket va mest troligt.
men i det hela så har allt vatten hamnat i tråget,....
att jag tog upp denna tråd va mest att få en del synpunkter om vad ni skulle ha gjort eller inte....
motorn e inget annat fel på,endast sprickan som dom påstod att inte ha sett.men KO sa med att det kan vara ett sätt för dom att kringgå det ev fel som nu uppdagas...
sen va jag i kontakt med konsumentmannen och han så att verkstaden är  tvungen att åtgärda felet och att man kan i vissa fall göra det upp tilll tre år....
men vi får se...tack alla som har bidragit med eran tid..........

mopar300
28 augusti 2014 ·

St3v3 skrev:
Kan ju va så att cylinderfodret blev väldigt tunt vid borrningen och inte sprack förrän den hade gått en stund

ja det tror jag med....men inget som går att bevisa om vem som har rätt......hmm, de kunde ha varit värre.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang