it_mutt
Avstängd
27 augusti 2014
· 10 388 Inlägg
mopar300 skrev:
zzr94092 skrev:
är allt du som får stå för fiolerna,gammal motor=rost/kokat flea ggr under sin livstid/.är väl bara att montera ett foder o hoppas att resten av motorn håller ihop
jasså du e så säker, konsument lagen paragraf 17 så har jag rätt till att den fixas...upp till 3 år...
Det är alltså konsumenttjänstlagen som gäller (förstår inte varför det ska vara så svårt att hänvisa till vilka lagar man babblar om).
Reklamation
17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).
Du har inte per automatik alls rätt till att det "fixas" i upp till tre år. Du kan inte bara läsa vad du vill i lagtexterna. Du kan alltså inte flänga runt som en blådåre i 2½år, sen händer detta (om det nu hade hänt efter 2½ år) och per automatik ha rätt att få det fixat. Ni har säkerligen dessutom ett avtal mellan er (dig och företaget som gjort borrningen). Står det 6 månaders garanti i detta exempelvis, så är det det som gäller (står klart o tydligt i §17 ..."såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse." )
Sen, var hittar du undersökningsplikten i konsumenttjänstlagen? Jag orkar inte plöja igenom hela lagen just nu, o än mindre de tidigare. Det jag hittar är dock att näringsidkaren ska avråda från en tjänst om det inte är ekonomiskt försvarbart ex.vis (Näringsidkarens skyldighet att avråda, §6 §7) . Som som sagt, hänvisa gärna till paragrafen.
Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!