Audi a4 b5 1,8t 00- bara dör ibland

ponte
27 augusti 2014 · 35 Inlägg

Tjena! Har ett problem med min audi a4 1,8t som jag haft sen jag köpte den(5 månader sen). Typ 1-3 gånger i månaden kan bilen bara dö, och de är alltid när man ska körs iväg tex när du står still och ska köra in i en rondell. De börjar bli väldigt jobbig och pinsamt nu så skulle vilja ha de fixat. Ibland så behöver du bara nöta på startmotorn några sekunder för att dden ska gå igång igen, men också ibland upp till 1 minut. Du måste också ha lite gas annars går den aldrig igång. Nån som har en susning om va de kan va för fel??

sCaz
27 augusti 2014 · 15 Inlägg

Jag är ingen motortekniker men om den skulle dö eller inte vilja gå igång när den stått skulle jag säga soppa-el men eftersom den dör när du stått still en stund och ska iväg och sen inte vill starta och du får ha spjället öppet låter det mer som en gammal klassisk fetkörning även om dom är ovanliga nuförtiden. Om den går bra i övrigt och inte tappar orken på jämngas (vanlig symptom vid luftmätningsknas) så kanske svag gnista, är tändstiften bra och som test bytta? Vanliga billiga icke platinum/irridium stift (som har sjukt långt intervall) har ett bytesintervall på en sisådär 600-1000 mil men det har jordens hela befolkning glömt bort, speciellt när dom kollar verkstadshandböcker och stifttillverkarna är väldigt oklara med sina "upp till" specar. Min bil tänder lite fel på tomgång om man lyssnar kräset och enstaka gång vid körning sedan nyligen.. Detta har blivit efter 300-400 mil, en del grova urgasningar, lite varvstoppskörning. 6st iridiumstift är dyrt och de mår väl heller inte optimalt av hård motorgång och lite varvstopp här och där så jag väljer att byta stift till billiga NGK samtidigt som oljebyten.

Edit: Förra stiften jag bytte bort såg helt perfekt i färg och utan loppor men gjorde ändå att jag efter en inspirerad period av körning inte kom över 0.9~1 bar i laddtryck innan jag fick rediga misständningar. Mätte aldrig gapet på dom men man kan väl kalla det för "fint jämnslitna" :-)

Senast redigerat av sCaz (27 augusti 2014)

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang