WG i öppet läge vid besiktning för att undvika laddtryck helt?

sCaz
27 augusti 2014 · 15 Inlägg

Tjo,

Ska till och besikta "lastbilen" om ett tag (945 Turbo). Det är en LTT (0,3 bar) men wg-klocka jag har på börjar på 0,7 bar.. orginalklockan har jag lagt på något fyndigt men idag okänt ställe men det slog mig att det borde väl räcka att hooka av den och sätta en bit najtråd som håller fast wg i öppet läget (lär väl få högst -0,1 i tryck?). Ett par varv runt kvarteret så borde den väl gå som en lågkompad turbolös maskin och gå igenom avgasprov. Dom bör väl inte gnälla på att den inte laddar 0,3 som den egentligen ska, eller resonerar jag fel på dessa punkter?

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
jocke_gronberg
27 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

Du kan lungt köra igenom bilen med 0,7 bar i ladd.

Gjorde samma sak för några veckor sen med en LTT som var ombyggd till fulltryckare

Hade perfekta avgasvärden

Serva bilen någon dag innan du ska dit. Ny olja och filter gör mycket på värdena

Senast redigerat av jocke_gronberg (27 augusti 2014)

sCaz
27 augusti 2014 · 15 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Du kan lungt köra igenom bilen med 0,7 bar i ladd.

Gjorde samma sak för några veckor sen med en LTT som var ombyggd till fulltryckare

Hade perfekta avgasvärden

Serva bilen någon dag innan du ska dit. Ny olja och filter gör mycket på värdena

Lugnt å lugnt, låter som en god chansning! :-D Men jag är rädd för att nån parvel ska snäva till sig och ge mig en 2'a på ändrad motor = intyg från volvoverkstad? Har laddtrycksmätare och lambdamätare i hus ovanpå instrumentpanelen så helt diskret är det kanske inte..

Senast redigerat av sCaz (27 augusti 2014)

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
jocke_gronberg
27 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

sCaz skrev:

jocke_gronberg skrev:
Du kan lungt köra igenom bilen med 0,7 bar i ladd.

Gjorde samma sak för några veckor sen med en LTT som var ombyggd till fulltryckare

Hade perfekta avgasvärden

Serva bilen någon dag innan du ska dit. Ny olja och filter gör mycket på värdena

Lugnt å lugnt, låter som en god chansning! :-D Men jag är rädd för att nån parvel ska snäva till sig och ge mig en 2'a på ändrad motor = intyg från volvoverkstad? Har laddtrycksmätare och lambdamätare i hus ovanpå instrumentpanelen så helt diskret är det kanske inte..

hade en 850 turbo med 1.3-1.4 bar i ladd den gick igenom 2 år i rad

Så länge du inte har något jätte turbo under huven så ska du vara lugn

Att höja laddet med 0.3 bar ger inte några jätte hästar

Dom kommer garanterat inte märka något alls

Jag körde dock utan mätare då jag tycke det var onödigt. hade ändå inte tid att kolla på dom för ögona ska vara på vägen.

Senast redigerat av jocke_gronberg (27 augusti 2014)

sCaz
27 augusti 2014 · 15 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

sCaz skrev:

jocke_gronberg skrev:
Du kan lungt köra igenom bilen med 0,7 bar i ladd.

Gjorde samma sak för några veckor sen med en LTT som var ombyggd till fulltryckare

Hade perfekta avgasvärden

Serva bilen någon dag innan du ska dit. Ny olja och filter gör mycket på värdena

Lugnt å lugnt, låter som en god chansning! :-D Men jag är rädd för att nån parvel ska snäva till sig och ge mig en 2'a på ändrad motor = intyg från volvoverkstad? Har laddtrycksmätare och lambdamätare i hus ovanpå instrumentpanelen så helt diskret är det kanske inte..

hade en 850 turbo med 1.3-1.4 bar i ladd den gick igenom 2 år i rad

Så länge du inte har något jätte turbo under huven så ska du vara lugn

Att höja laddet med 0.3 bar ger inte några jätte hästar

Dom kommer garanterat inte märka något alls

Jag körde dock utan mätare då jag tycke det var onödigt. hade ändå inte tid att kolla på dom för ögona ska vara på vägen.

Jag provar med 0,7 bar, drar slangen till laddtrycksmätaren och hoppas på kommentaren "pigg å fin den där gamla klenoden!" :-)

Senast redigerat av sCaz (27 augusti 2014)

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
GasGlad1337
27 augusti 2014 · 460 Inlägg

Eller hur var det nu? wink den kommer snarare skenladda upp mot 1.5-2bar..

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
jonTe
27 augusti 2014 · 5 710 Inlägg

En nackdel med att köra med helöppen WG är att den dönar betydligt mycket mer. Nu vet jag inte hur tyst avgassystem du har men det är ganska stor skillnad.

MVH Jonas
..............
sCaz
27 augusti 2014 · 15 Inlägg

GasGlad1337 skrev:
Eller hur var det nu? wink den kommer snarare skenladda upp mot 1.5-2bar..

Ja om jag hänger av luften/sstyrningen till wg-klockan/armen ja, men jag menar om jag kopplar bort armen och låser wg i öppet läge så den aldrig kan bygga tryck.

jonTe skrev:
En nackdel med att köra med helöppen WG är att den dönar betydligt mycket mer. Nu vet jag inte hur tyst avgassystem du har men det är ganska stor skillnad.

Avgassystemet har bara katalysator och en liten dämpare på sig efter att det gamla dog rostdöden. "Dönar" på bra redan nu då det endast är 1 dämpare men låter inte så fasligt mycket utanför bilen så det borde vara besiktningsgodkänt tycker jag.

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
Fire-Fox
27 augusti 2014 · 632 Inlägg

Jag hade varit bra mycket mera orolig över att besikta Supran din som har mycket mera modifikationer än den där gamla Volvon, det är bara att åka in och besikta. Dem kommer garanterat inte anmärka något alls på det du beskriver.

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Tycker starten på tråden va lite oklar...

Max laddtryck och avgasmätningen har ju inget med varandra att göra. Mätningen görs inte under belastning.

En episod utspelade sig när jag var inne med min silvriga limousine jag hade tidigare. Stationschefen som oftast är både påläst och rättvis i sina bedömningar anmärkte på min pysventil.

Jag svarade honom med att upplysa om att min WG klocka är defekt därför har jag använt pysventil för att erhålla orginal ladd. Varpå han sa att "dessa ltt laddar inte så mycket". Då upplyste jag om att det är en 165hk ftt. Då tittade han på mig och slog igen huven. Blankt papper, tackar!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
sCaz
27 augusti 2014 · 15 Inlägg

DiwraZ skrev:
Tycker starten på tråden va lite oklar...

Max laddtryck och avgasmätningen har ju inget med varandra att göra. Mätningen görs inte under belastning.

En episod utspelade sig när jag var inne med min silvriga limousine jag hade tidigare. Stationschefen som oftast är både påläst och rättvis i sina bedömningar anmärkte på min pysventil.

Jag svarade honom med att upplysa om att min WG klocka är defekt därför har jag använt pysventil för att erhålla orginal ladd. Varpå han sa att "dessa ltt laddar inte så mycket". Då upplyste jag om att det är en 165hk ftt. Då tittade han på mig och slog igen huven. Blankt papper, tackar!!!

Jag tyckte inte det var så oklart, men det kanske det var :-) Min frågeställning var en fråga/påstående att med forcerat helt öppet wg så kanske bränsleblandningen blir lite sådär även vid 2500 varv utan belastning eftersom jag tar bort allt motstånd på avgassidan, men kanske inte så pass farligt att det ger utslag på avgasmätningen.

Gällande laddtrycket så är det ju faktiskt upplevelsemässigt en rätt så rejäl skillnad på 0,3 bar och som den nu är ställd 1 bar, något jag inte tror går obemärkt förbi den gubbe som surt nog bryr sig, speciellt med en skvallrande laddtrycksmätare som sitter ovanpå instrumentpanelen.

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang