Hemska bromsar när dom är kalla efter byte! Volvo V40 -04!

Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2014 · 10 279 Inlägg

Alltså... Om man vänder på det hela, finns det nå´nting annat som kan ge upphov till det här fenomenet?

Det är ju inga jättepengar att köpa nya belägg för en femhundring, men OM det är nå´t annat fel känns det rätt onödigt... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sleeper
31 augusti 2014 · 73 Inlägg

FordPer skrev:
biltemas belägg är skit

Bekräftar detta. Köpte nya skivor och belägg till en SCorpa jag hade för 12-13 år sen. 1200 mil senare var skivorna uppätna och beläggen slut. Och nej, jag kör inte som en biltjyv. wink

Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Biltema är ett lotteri har själv kommit fram till den slutsatsen att dom nog tar in det som är billigast för stunden någon får riktigt bra grejer och den andra får ren skit.

Då biltema stämplar om allt till biltema kan man få vad som helst så länge biltema fick tag i det billigt.

Vet en som har biltema efter flera tusen mils körning är dom som nya medans andra får belägg som skriker och knappt håller 1000 mil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dawwe ...has left the building...
31 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Har man belägg som håller knappt 1000 mil så kör man rally eller så har man gravt anliggande bromsar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

dawwe skrev:
Har man belägg som håller knappt 1000 mil så kör man rally eller så har man gravt anliggande bromsar.

Eller så har man fått tag i jävligt kassa belägg. mina belägg är dags att byta nu efter 3000 mil icke Biltema belägg och nej mina bromsar ligger ej an.

Senast redigerat av Djo (31 augusti 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dawwe ...has left the building...
31 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Så kassa belägg finns inte. Bromsarna ligger på. Jag hade påliggande broms bak ena sidan, efter 1000 mil var beläggen slut, o det märktes INTE när man körde, o guess-what det var Biltemabelägg köpta senhösten 2013. På andra sidan var de knappt slitna.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

dawwe skrev:
Så kassa belägg finns inte. Bromsarna ligger på. Jag hade påliggande broms bak ena sidan, efter 1000 mil var beläggen slut, o det märktes INTE när man körde, o guess-what det var Biltemabelägg köpta senhösten 2013. På andra sidan var de knappt slitna.

Kompisen har Biltema belägg fram på sin e34 525 setat där i 4500 mil och är knappt slitna (Ser ut som nya) och det är Biltema.

Hurvida dessa kör vet jag ej men vet dom som haft Biltema belägg som tagit slut jävligt fort. Dock är det som jag skrev i tråden biltema är ett lotteri.

Mina icke biltema är nästan metal mot metal 3000 mil som jag skrev.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dawwe ...has left the building...
31 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Återigen, belägg som tar slut efter 1000 mil (normal körning) finns inte, då har man anliggande bromsar eller högst ogynsam körstil. Kan vara som så att oket "släpper efter ett tag". 3000 mil låter lite det oxå, men nu vet jag inte hur du kör. Mycket stadstrafik osv sliter mer. Mina belägg fram (Vaico) har rullat 10000 mil, o har ungefär hälften kvar. Vaico är billiga ebay.de belägg, förmodligen snarlika Biltema belägg. Jag kör mest landsväg skall tilläggas. Kör du vanligt utan "burnouts" osv så skall beläggen hålla mellan 5-7000 mil iaf, även Biltema. Biltemas belägg är E-märkta, jag vet inte vad som är reglerat i E-märkningen men hållbarhet är säkerligen en aspekt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

dawwe skrev:
Återigen, belägg som tar slut efter 1000 mil (normal körning) finns inte, då har man anliggande bromsar eller högst ogynsam körstil. Kan vara som så att oket "släpper efter ett tag". 3000 mil låter lite det oxå, men nu vet jag inte hur du kör. Mycket stadstrafik osv sliter mer. Mina belägg fram (Vaico) har rullat 10000 mil, o har ungefär hälften kvar. Vaico är billiga ebay.de belägg, förmodligen snarlika Biltema belägg. Jag kör mest landsväg skall tilläggas. Kör du vanligt utan "burnouts" osv så skall beläggen hålla mellan 5-7000 mil iaf, även Biltema. Biltemas belägg är E-märkta, jag vet inte vad som är reglerat i E-märkningen men hållbarhet är säkerligen en aspekt.

Hur dom kör kan jag ej säga.

Jadu jag kör normalt inga börnisar eller så pendlat motorvägg och kört mycket landsvägg.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dawwe ...has left the building...
31 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Jag pendlar oxå med bilen, till från genom tät stadstrafik, trots det så är det massor kvar av beläggen. Som sagt om oken släpper 100% som de skall så håller beläggen betydligt längre än 3000 mil, mellan 5-7000 mil är normalt. Ligger de an det minsta så slits de ner mycket-mycket fortare.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

dawwe skrev:
Jag pendlar oxå med bilen, till från genom tät stadstrafik, trots det så är det massor kvar av beläggen. Som sagt om oken släpper 100% som de skall så håller beläggen betydligt längre än 3000 mil, mellan 5-7000 mil är normalt. Ligger de an det minsta så slits de ner mycket-mycket fortare.

Är fram vi talar om bak har dom klarat sig bättre. Oken fram är nya och funkar hur bra som helst inte ens minsta antydan till anliggning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dawwe ...has left the building...
31 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Kör 2-3 mil utan att bromsa, stanna genom att rulla bara...Skivorna skall vara kalla, är de varma, kanske så varma att du inte kan ta på de utan att bränna dig så ligger skiten på...När jag kört långt "utan att bromsa" är det inga problem att ta på skivorna, de är svala eller på sin höjd ljumma beroende på om jag bromsat en stund innan jag stannar...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

dawwe skrev:
Kör 2-3 mil utan att bromsa, stanna genom att rulla bara...Skivorna skall vara kalla, är de varma, kanske så varma att du inte kan ta på de utan att bränna dig så ligger skiten på...När jag kört långt "utan att bromsa" är det inga problem att ta på skivorna, de är svala eller på sin höjd ljumma beroende på om jag bromsat en stund innan jag stannar...

Får köra rätt hårt innan mina skivor blir varma överhuvudtaget. Men nog om detta i denna tråd nu. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
joH900
31 augusti 2014 · 414 Inlägg

Beläggens livslängd varierar såklart från bil till bil, en gammal Saab 99, 90 eller 900 upp till 1987 har bromsar som är helt åt helvete. Där brukar jag få byta belägg efter 1500-2000mil. Kör man dessutom mycket släp/husvagn efter bilen så blir det oftare.

Beläggytan är liten och beläggen är ganska tunna också redan när de är nya. Skivorna fram är inte ventilerade heller så... ja, det går åt belägg. Beläggen kostar däremot 150kr fram och byts på 15minuter så det kompenserar väl lite.

Brådhis * Voff voff *
1 september 2014 · 10 279 Inlägg

Nu sitter det Volvo original där istället. Första, och ibland andra, inbromsningen är nästan lika illa som förut, men sedan fungerar allt mycket bättre. Pedalkänslan och bromsverkan är rejält mycket bättre.

Men frågan är dock varför det inte är 100%:igt? Kommer sannolikt inte gör så mycket mer åt det här nu eftersom problemet nu i princip är borta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
lighter22
1 september 2014 · 436 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu sitter det Volvo original där istället. Första, och ibland andra, inbromsningen är nästan lika illa som förut, men sedan fungerar allt mycket bättre. Pedalkänslan och bromsverkan är rejält mycket bättre.

Men frågan är dock varför det inte är 100%:igt? Kommer sannolikt inte gör så mycket mer åt det här nu eftersom problemet nu i princip är borta.

//Brådhis

bara för att utesluta byt ut bromsvätskan så den inte spökar tror inte det är där problemet ligger men då har du uteslutit ännu en eventuell felkälla

dawwe ...has left the building...
1 september 2014 · 4 474 Inlägg

Precis...Luft i systemet som "försvinner" efter 1-2 inbromsningar? Byt bromsvätskan som det redan sagts...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Maffia
1 september 2014 · 383 Inlägg

Hade det varit bromsvätskan hade det blivit sämre ju varmare bromsarna blir eftersom den är hygroskopisk alltså drar åt sig vatten och när det blir varm bildas det ånga och eftersom ångan kan komprimeras blir bromsverkan sämre. Är bilen kall finns det ingen ånga alltså kan bromsverkan inte bli sämre.

Kolla backventilen till bromsservon. Kolla även om det pyser ute vid bromsservon när du trampar på bromsen.

Brådhis * Voff voff *
1 september 2014 · 10 279 Inlägg

Maffia skrev:
Hade det varit bromsvätskan hade det blivit sämre ju varmare bromsarna blir eftersom den är hygroskopisk alltså drar åt sig vatten och när det blir varm bildas det ånga och eftersom ångan kan komprimeras blir bromsverkan sämre. Är bilen kall finns det ingen ånga alltså kan bromsverkan inte bli sämre.

Kolla backventilen till bromsservon. Kolla även om det pyser ute vid bromsservon när du trampar på bromsen.

Jag var också inne på om bromsservot var boven i dramat, men jag kan pumpa tryck när bilen är avstängd och pedalen sjunker precis som den ska när man startar. Det pyser och känns precis som vanligt.

Mycket märkligt detta...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cupra_
1 september 2014 ·

Nu saxar jag in lite från dagens blog, om det kan vara till någon hjälp vet jag ej..


Till att börja med så kan vi ta min V70 som exempel. Den har en viss storlek på skivor, ok och belägg. Bilen har en relativt liten dieselmotor, så den har från fabrik utrustats med mindre bromsar än t.ex. en T5:a. Men bilen väger ju i princip lika mycket som en T5:a.
Alltså behövs samma bromskraft för att bromsa bilen på samma sträcka om man kör i exakt samma hastighet med de båda. Alltså upplevs bromsarna som sämre på min bil i ovan fall.

En del säger kanske att ett visst märke är skit. Men är det de på ALLA bilmodeller för det? Nej, för det som är kasst på en bil kan fungera bra på en annan. Just pga av vikt, och om bromsarna är under- eller över-dimensionerade från fabrik.

Med det inte sagt att vissa tillverkare är bättre än andra. Men jag blir trött på folk som rakt av säger att något är skit för att det inte fungerade bra på just DERAS bil.

En bromstillverkare som gör standardbelägg använder med högsta trolighet exakt samma massa i beläggen oavsett om de är till en stor eller liten bil. Detta pga av kostnad och effektivitet. Och nu pratar vi som sagt om standardbelägg.

Nu kommer jag nedan att skjuta mig själv i foten på vissa punkter, men jag vill belysa mitt tankesätt kring detta.



Jag tänkte här delge mina åsikter angående olika tillverkare:

EBC-Brakes.
Omtvistat märke och många kallar dem för skit. Personligen är jag helnöjd!
Vi kan börja med greenstuff. De enklaste av deras "sport"-belägg. Dessa monterade jag på en S40 2,0T 2002:a. De dammade mycket mindre än orginal, och höll i en evighet. Bromsade något bättre än orginal, även med kalla bromsar.
Redstuff. Dessa har jag idag i fram på min BMW. Ja, de tar något sämre än orginal när de är kalla. På den punkten har alla "Haters" rätt. Men, de tar desto bättre när de är varma, dammar minimalt, inget oljud och fungerar riktigt bra, FÖR MIG.
Trots riktigt elak körning med båda ovanstående bilarna hade/har jag Inga som helst problem med bilarna som kan relateras till beläggen. I mina ögon är det alltså bra grejer, men jag kan ju haft tur, eller så var bilens bromsar "rätt" dimensionerade från fabrik. Eller så använde jag dem SOM TILLVERKAREN REKOMMENDERAR. Kör du bana med t.ex. Greenstuff så ska du inte räkna med att de är perfekta, FÖR DE ÄR INTE TILLVERKADE FÖR DET.

Biltema.
Alla har väl åsikter om biltemas... saker.
Jag har använt mig av deras belägg på 2 bilar. En Volvo 460 och en Volvo 855 2,5. Med samma resultat på båda bilarna. Det har gnisslat lite, men de tar som de ska och fungerar således bra. Men de dammade kraftigt och brunt (wtf!?). Så JAG anser att man får vad man betalar för. De funkar men är kanske inte optimala. Dessa bilar kördes NORMALT PÅ ALLMÄN VÄG. Vilket säkert de flesta av deras kunder gör.

Autoexperten/Road House.
Dessa belägg förväntade jag mig en hel del av, just för att de kostar som orginal och ska enligt säljaren motsvara orginal. Och det gör de, NÄSTAN. Fungerar bra, skriker nästan inget/aldrig och dammar jämförbart med orginal. Däremot håller de inte bra, PÅ MIN BIL. V70n har dessa bak. Efter 1500 mil har över hälften gått åt, och då pratar vi normal, blandad körning. Med andra ord är jag inte nöjd med dem för det priset de kostar.

Meyle.
Köpte dessa för att ha fram på BMWn. Det var Schmiedmanns billigaste belägg till min bil, men skulle motsvara standard/orginal. Dessa tyckte JAG var ren skit.
Redan när jag precis bytt så tyckte jag att de tog extremt dåligt, jämfört med när jag bytt bromsar förr. Efter ett par hundra mil tog de fortfarande kasst och det var då jag bytte till EBC Redstuff. Slutsats: I detta fall fick jag vad jag betalade för. När jag tittade på beläggen såg jag även att de var proppade med fin ståltråd, något jag aldrig sett så tydligt i belägg förr, oavsett tillverkare.


Orginal.
Oavsett om det varit BMW, Volvo eller VAG så har de en sak gemensamt, priset.
Oftast rätt dyra. Men, de är avsedda för din bil och fungerar således som de ska, TILL DEN TYP AV KÖRNING BILEN ÄR AVSEDD FÖR. Kör du däremot hårdare eller med tyngre last kan ju sport/race-belägg vara att föredra.. Man brukar ej heller behöva slipa av gjutskägg eller färg på dem.


Ovan är mina erfarenheter, men även jag inser att andra kan ha en helt annan uppfattning.
Ville som sagt bara belysa att det hänger på bra mycket mer än märket om produkten är skit eller ej.

Senast redigerat av Deception (1 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang