Kan jag få skit för detta?

Cupra_
29 augusti 2014 ·

Ang egenmäktigt förfarande så hade jag en som parkerade på min tomt. Denne blev dömd för egenmäktigt förfarande då han blockerade min utfart (som jag aldrig använder ändå). Så bilägaren som parkerar på annans tomt gör ju fel i sig. Numer har jag löst det genom att svetsa spikar på en list som ligger just innanför grindstolparna (då den entrén inte används) och kört lite löv över.
Jag kan säkerligen få skit för det, men det bryr jag mig inte om. Det är min mark och där har ingen okänd att göra i vilket fall.. Och eftersom det ligger innanför tomtgränsen med marginal så är de ju bra dumma om de klagar sedan..

it_mutt Avstängd
29 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

stoltosmart skrev:

it_mutt skrev:

it_mutt skrev:

Det där är också, -egentligen- egenmäktigt förfarande. Om vi nu ska se det rent krasst. Däremot tror jag att de flesta poliser skulle helt och hållet vara på "din sida" (givetvis finns det poliser som kommer ifrågasätta hur bilen kom dit osv osv osv.).


Vill man göra det lagligt och bra för sig, så skaffar man en "riktig" skylt, som påtalar att parkering är förbjuden. Gör man detta har man senare rätt att ta ut en kontrollavgift när någon parkerar där. Det lär nog inte dröja länge innan folk slutar. Fördelen är, att betalar det inte, kan man alltid driva det vidare om man nu känner för det. Viktigt att påpeka här är att det kan krävas bygglov för att sätta upp skylten.

Andra alternativ är ju som påpekat; sätta saker där så det inte GÅR att parkera. Sen om det är praktiskt möjligt är ju svårt att avgöra för mig.

fadret skrev:
Du kan parkera vad du vill när du vill på din egen mark,är bara göra som jag köra med kärra,sedan är det upp till dom,vet detta.

Nej, alltså, så länge du hindrar någon från att använda sin bil, på -något sätt- alls, spelar ingen roll hur (under förutsättning att de är berättigade att använda sin bil givetvis och inte är packade/höga/saknar körkort osv osv) så -är- det egenmäktigt förfarande. Du får veta vad du vill, men lagen är som lagen är, det ändrar inte ditt vetande på.

Du konstaterade själv att det inte var ok att "mura in" en bil. Men, du skulle kunna använda din tankegång där också "Jag murar precis var jag vill på min tomt".

Det räcker att du gömmer någons nyckel för att det ska bli egenmäktigt förfarande.

Som sagt, lagen är ofantligt tydlig

Brottsbalken

8 kap

Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Så ser lagen ut, oavsett vad du vet. Däremot är det uppenbart att det "gått vägen" för dig att göra så, men det är fortfarande, rent krasst, egenmäktigt förfarande.

(ändrade lite så att det blev lite lättare att hitta vad du skrivit)

Om vi vänder på det vad ger dom rätt att parkera på hans tomt ifrån början?

Fast, är det någon som sagt att det är något som ger dom rätten till det?

"Problemet" är som sagt att det finns en massa regler, som med "allting annat", som måste följas för att kunna göra något.

Det -ska- inte behöva vara något problem, folk ska ha vett nog att inte parkera på någon annans tomt "hur som helst", men tyvärr har inte alla det (detta är ju dessutom, vad jag iaf vill minnas, inte direkt första tråden om problemet här på gorg)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
29 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
Ang egenmäktigt förfarande så hade jag en som parkerade på min tomt. Denne blev dömd för egenmäktigt förfarande då han blockerade min utfart (som jag aldrig använder ändå). Så bilägaren som parkerar på annans tomt gör ju fel i sig. Numer har jag löst det genom att svetsa spikar på en list som ligger just innanför grindstolparna (då den entrén inte används) och kört lite löv över.
Jag kan säkerligen få skit för det, men det bryr jag mig inte om. Det är min mark och där har ingen okänd att göra i vilket fall.. Och eftersom det ligger innanför tomtgränsen med marginal så är de ju bra dumma om de klagar sedan..

Ja, fast, du får -aldrig- parkera så du blockerar en infart/utfart. Du får inte ens göra det själv (du får däremot givetvis parkera på din uppfart, men inte "utanför"/framför).

Skillnaden här är att det kan ses som att du inte kan använda din utfart(infart och därför blir, just det "låst". Men, nu är ju inte fallet så här. Problemet hade då kunnat bli om du i sin tur hade hindrat personen från att "ta sin bil", då hade vi helt plötsligt fått två egenmäktiga förfaranden mot varandra. Som antagligen också hade "tagit ut varandra".

Det du gör kan slå rent åt helvete för dig. Om någon ska knacka på, går det hållet, snubblar o skadar sig, så åker du antagligen på "vållande till kroppsskada". Klagar inte, utan bara upplyser om hur det ser ut.

Senast redigerat av it_mutt (29 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
29 augusti 2014 ·

it_mutt skrev:

Deception skrev:
Ang egenmäktigt förfarande så hade jag en som parkerade på min tomt. Denne blev dömd för egenmäktigt förfarande då han blockerade min utfart (som jag aldrig använder ändå). Så bilägaren som parkerar på annans tomt gör ju fel i sig. Numer har jag löst det genom att svetsa spikar på en list som ligger just innanför grindstolparna (då den entrén inte används) och kört lite löv över.
Jag kan säkerligen få skit för det, men det bryr jag mig inte om. Det är min mark och där har ingen okänd att göra i vilket fall.. Och eftersom det ligger innanför tomtgränsen med marginal så är de ju bra dumma om de klagar sedan..

Ja, fast, du får -aldrig- parkera så du blockerar en infart/utfart. Du får inte ens göra det själv (du får däremot givetvis parkera på din uppfart, men inte "utanför"/framför).

Skillnaden här är att det kan ses som att du inte kan använda din utfart(infart och därför blir, just det "låst". Men, nu är ju inte fallet så här.

Det du gör kan slå rent åt helvete för dig. Om någon ska knacka på, går det hållet, snubblar o skadar sig, så åker du antagligen på "vållande till kroppsskada". Klagar inte, utan bara upplyser om hur det ser ut.

Jo det känner jag till, att jag kan få skit för det själv.. Men PERSONLIGEN tycker jag att det är värt det, för att få ta en diskussion med den som kör in där. Jag kan tillägga att det är inte huvudinfarten till framsidan vi pratar om, utan en mindre infart som går till baksidan av huset, men som man kan komma in på via en privat väg.

KHRacing
29 augusti 2014 ·

saab_sonett skrev:

habomaster skrev:
Absolut, du har ganska stora rättigheter på din tomt. De innefattar dock inte skadegörelse eller något annat som får bort bilarna på kort varsel.

Jag tror rätt väg är att be Kronofogden om handräckning. Då får fordonsägarna stå för kostnaden.

Du måste vänta i en månad innan du kan vidta några åtgärder... Så'n är lagen.

tror till-o-med att det är 4-6månader som ett fortdon lagligen får stå på annans mark inann det får röras alls. sålänge som man ej får fatt i ägaren.

Tips. 3000km2 är inte jättestort, köp några rullar plastavspärrningsband & slå ner några simpla pinnar så har du ett staket.. skriv ut 10st förbudsskyltar o plasta in & häng på stolparna så är det löst.

P-böter har jag okså för mig att man får sätta om de är utav skälig summa.

myran Foto/Bilnörd
29 augusti 2014 · 1 541 Inlägg

Sätt upp skylt om parkeringsförbud enligt konstens alla regler och börja fakturera 800kr/felparkerad bil eller vad det kostar nu för tiden.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
caromania Forummoderator
29 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Men vad händer om några förbipasserande (tror de var förbipasserande?) kastar vattenballonger med bromsvätska på bilarna då? Rent hypotetiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
29 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:
Men vad händer om några förbipasserande (tror de var förbipasserande?) kastar vattenballonger med bromsvätska på bilarna då? Rent hypotetiskt.

Det blir fula märken? wink

- - - - - - - - - - -

KHRacing skrev:

saab_sonett skrev:

habomaster skrev:
Absolut, du har ganska stora rättigheter på din tomt. De innefattar dock inte skadegörelse eller något annat som får bort bilarna på kort varsel.

Jag tror rätt väg är att be Kronofogden om handräckning. Då får fordonsägarna stå för kostnaden.

Du måste vänta i en månad innan du kan vidta några åtgärder... Så'n är lagen.

tror till-o-med att det är 4-6månader som ett fortdon lagligen får stå på annans mark inann det får röras alls. sålänge som man ej får fatt i ägaren.

Tips. 3000km2 är inte jättestort, köp några rullar plastavspärrningsband & slå ner några simpla pinnar så har du ett staket.. skriv ut 10st förbudsskyltar o plasta in & häng på stolparna så är det löst.

P-böter har jag okså för mig att man får sätta om de är utav skälig summa.

Du kan, som jag påpekade innan, ta ut en kontrollavgift. Den står i relation till vad den är i kommunen, så det går inte att säga att man får ta ut 800kr eller liknande. Men, det är ju lätt att kolla upp.

O gällande skyltarna; för att dessa ska klassas som giltiga (ex.vis "Parkering förbjuden" säger vi) måste dessa vara "riktiga". Det innebär att du visserligen kan göra din skylt själv, men då ska den också vara gjord efter de föreskrifter som finns för vald skylttyp (därav; det är lättare att köpa den). Den ska i sin tur vara uppsatt på riktigt vis osv osv.

- - - - -

Gällande flyttning av fordon;

Ett registrerat fordon får flyttas om det varit parkerat på annans mark under minst sju dygn i följd efter det att markägaren underrättat fordonets ägare om att det inte får vara parkerat på platsen. Kan fordonets ägare inte anträffas får fordonet flyttas om det varit uppställt under minst en månad i följd efter det att markägaren påbörjat försök att underrätta fordonsägaren.

Markägaren ska kunna visa att visa att fordonsägaren har underrättats om att fordonet inte får vara parkerat på platsen eller, om fordonets ägare inte anträffats, visa när försöken att underrätta denne påbörjades. Oftast är det polismyndigheten eller en kommunal myndighet som meddelar och verkställer beslut om flyttning. De enskilda väghållarna bör därför kontakta någon av dessa myndigheter för att få flyttning till stånd.

Senast redigerat av it_mutt (29 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Seth
30 augusti 2014 · 3 354 Inlägg

gör så det ser ut som oljespill under bilar och anmäl hämtning? Fordon får väl inte stå och "läcka" oljor och andra vätskor.
Alltså gör inte så att bilarna läcker utan iscensätt bara

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
scorpan6662
30 augusti 2014 · 177 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

joH900 skrev:
Mura in felparkerarna med betongsuggor, traktorer, ved, grus, sten, bilar eller vad som helst som är tungt, stort och inte lätt att flytta på.

Lämna en lapp att de kan ringa dig om de vill ha ut sin bil.

Har svårt och se att det skulle vara olagligt eftersom det är på din tomt, och du på detta sätt inte skadar någon annans egendom, bara irriterar lite. smile

Spontant känns detta som en mycket bra lösning. Om du har möjlighet att dra ett par tunga stockar runt bilarna då de parkerat där så är det ju hyfsad långnäsa faktiskt.

Att slå sönder saker var ju faktiskt ingen bra idé. Lite som att spöa en pensionär som tränger sig i kön. Man vill, men knyter näven i fickan och går vidare i livet.

Visst är det en bra ide...förutom att det faller under egenmäktigt förfarande.

Brottsbalken

8 kap

Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

2st, Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.


Här handlar det alltså om "olovligen rubbar annans besittning", genom att helt enkelt hindra bilägaren från att använda sin bil som det är tänkt (om man då murar in den eller dyl.). Precis som att sätta ens eget lås på någon annans cykel.

Rent tekniskt utsätts väl TS för egenmäktigt förfarande av hans gräsmatta/mark när folk ställer bilar där då den blir obrukbar.

it_mutt Avstängd
30 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

scorpan6662 skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Spontant känns detta som en mycket bra lösning. Om du har möjlighet att dra ett par tunga stockar runt bilarna då de parkerat där så är det ju hyfsad långnäsa faktiskt.

Att slå sönder saker var ju faktiskt ingen bra idé. Lite som att spöa en pensionär som tränger sig i kön. Man vill, men knyter näven i fickan och går vidare i livet.

Visst är det en bra ide...förutom att det faller under egenmäktigt förfarande.

Brottsbalken

8 kap

Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

2st, Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.


Här handlar det alltså om "olovligen rubbar annans besittning", genom att helt enkelt hindra bilägaren från att använda sin bil som det är tänkt (om man då murar in den eller dyl.). Precis som att sätta ens eget lås på någon annans cykel.

Rent tekniskt utsätts väl TS för egenmäktigt förfarande av hans gräsmatta/mark när folk ställer bilar där då den blir obrukbar.

Beror mycket på var/hur dom parkerar. Är det en "gräsplätt i hörnan på tomten" så blir det ofantligt svårt att få till. Låt säga att du har ett bygglov för ett garage på den plätten; absolut, du kan ju inte gärna börja bygga där om det står en bil där. Men bara "på en bit av gräsmattan", blir som sagt svårt. Man kan hävda att man inte kan använda gräsmattan som det är tänkt, problemet som kommer då är; "hur är det tänkt att en gräsmatta -ska- användas?".

Jag känner inte till något fall alls där man fått just det till egenmäktigt förfarande. Men jag förstår absolut hur du tänker.

Det man skulle kunna tänka sig är; om man sätter upp ett badmintonnät, "där dom parkerar", så skulle man möjligen kunna hävda det där; badmintonnätet går inte att använda som det är tänkt om folk parkerar där. Långsökt, men, även det rent lagligt sant iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Putteliten
30 augusti 2014 · 9 068 Inlägg

Det här va ju lite spännande. Hur vore det om TS satte upp en skylt om att det är förbjudet att parkera på hans gräsmatta och att tillträde sker på egen risk? Det brukar vara såna skyltar på byggarbetsplatser för att företaget ska gå fria om något händer, likadant borde det då vara i TS fall?

Henrik-N
30 augusti 2014 · 450 Inlägg

naak2803 skrev:
Hello!

Det är så att jag har en villa 3000 kvadratmeter tomt (gräs) UTAN staket... folk vill jätte gärna parkera på MIN PRIVATA tomt trots att det sitter en tavla med texten "Privat tomt".

Har även satt upp lappar på bilen när de har parkerat där och uppmanat att de inte forsätter parkera där då det är privat tomt! Men ingen verkar bry sig!

Igår lekte dottern och jag lite brännboll ute på gården och "råkade" slå sönder 3 bilars rutor som var parkerade på min tomt...

så till frågan... ingen kan väl säg något då de stod parkerade på min tomt.... jag har väl all rätt att köra till brännboll på min egen tomt...

Jag skiter i om någon ställt sina bilar på din gräsmatta / mark, gå den lagliga vägen så skonar man sig själv. ditt agerande är ju sjukt, sök hjälp !

Hoppas du åker dit och blir ersättningsskyldig.

Senast redigerat av Henrik-N (30 augusti 2014)

Muttley
30 augusti 2014 ·

Kort och gott är svaret.

Ja.


Har man behov av vandalisering så finns de folk att prata med.

Lillkanto Inbiten Volvonörd
30 augusti 2014 · 799 Inlägg

Borde väl gå att anmäla bilägarna för skadegörelse? En gräsmatta är inte billig att fixa om den blir förstörd.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Underdog
30 augusti 2014 · 170 Inlägg

Gräva ett dike runt bilen, lämna en liten lucka öppen där dom kan köra ut. (Om bilen är 2m bred, lämna en lucka på 1,8m) När De sitter fast å ringer bärgare så godkänner du inte hämtningen förän du kommer "hem från semestern" en vecka senare smile Är ju inget olagligt, han lämnar ju en lucka för dom å köra ut, sen om dom åker ner i diket är dom ju piss på å köra bil? Han har ju inte rört deras bil sådär, han har rätt att gräva varsomhelst i sin egen tomt...

Sen ger ju vissa bolag rätt att lappa på sin egen tomt utan att du betalar nått. Företagen tjänar ju på att du lappar istället för att lägga soppa på resvägen till dig samt betala personalkostnader. Ring runt å kolla med olika bolag på vad dom kan ge för förslag..

Senast redigerat av Underdog (30 augusti 2014)

Evildan
30 augusti 2014 ·

Underdog skrev:
Gräva ett dike runt bilen, lämna en liten lucka öppen där dom kan köra ut. (Om bilen är 2m bred, lämna en lucka på 1,8m) När De sitter fast å ringer bärgare så godkänner du inte hämtningen förän du kommer "hem från semestern" en vecka senare smile Är ju inget olagligt, han lämnar ju en lucka för dom å köra ut, sen om dom åker ner i diket är dom ju piss på å köra bil? Han har ju inte rört deras bil sådär, han har rätt att gräva varsomhelst i sin egen tomt...

Sen ger ju vissa bolag rätt att lappa på sin egen tomt utan att du betalar nått. Företagen tjänar ju på att du lappar istället för att lägga soppa på resvägen till dig samt betala personalkostnader. Ring runt å kolla med olika bolag på vad dom kan ge för förslag..

Läs igenom tråden, detta förfarande har redan tagits upp.
Inlägg 28 och 38 är väldigt beskrivande.

MammDiin
30 augusti 2014 · 2 016 Inlägg

it_mutt skrev:
Beror mycket på var/hur dom parkerar. Är det en "gräsplätt i hörnan på tomten" så blir det ofantligt svårt att få till. Låt säga att du har ett bygglov för ett garage på den plätten; absolut, du kan ju inte gärna börja bygga där om det står en bil där. Men bara "på en bit av gräsmattan", blir som sagt svårt. Man kan hävda att man inte kan använda gräsmattan som det är tänkt, problemet som kommer då är; "hur är det tänkt att en gräsmatta -ska- användas?".

Jag känner inte till något fall alls där man fått just det till egenmäktigt förfarande. Men jag förstår absolut hur du tänker.

Det man skulle kunna tänka sig är; om man sätter upp ett badmintonnät, "där dom parkerar", så skulle man möjligen kunna hävda det där; badmintonnätet går inte att använda som det är tänkt om folk parkerar där. Långsökt, men, även det rent lagligt sant iaf.

Man kan inte klippa gräset om en bil står där, och gräset blir även ljust och fult om en bil står där länge.
Och vem vill att en okänd person parkerar sin bil på sin tomt utan att fråga först?

Och med tanke på att ha sönder bilrutor.
Exempelvis här när det är fotbollsmatch så är en stor del av bilarna parkerade 20 meter bakom ett av målen, pga. det brukar bli ont om parkeringsplatser.
Vem är det då som betalar om en fotbollsspelare skjuter sönder en bilruta eller på annat sätt orsaka skada på en bil?

naak2803
30 augusti 2014 · 346 Inlägg

Henrik-N skrev:

naak2803 skrev:
Hello!

Det är så att jag har en villa 3000 kvadratmeter tomt (gräs) UTAN staket... folk vill jätte gärna parkera på MIN PRIVATA tomt trots att det sitter en tavla med texten "Privat tomt".

Har även satt upp lappar på bilen när de har parkerat där och uppmanat att de inte forsätter parkera där då det är privat tomt! Men ingen verkar bry sig!

Igår lekte dottern och jag lite brännboll ute på gården och "råkade" slå sönder 3 bilars rutor som var parkerade på min tomt...

så till frågan... ingen kan väl säg något då de stod parkerade på min tomt.... jag har väl all rätt att köra till brännboll på min egen tomt...

Jag skiter i om någon ställt sina bilar på din gräsmatta / mark, gå den lagliga vägen så skonar man sig själv. ditt agerande är ju sjukt, sök hjälp !

Hoppas du åker dit och blir ersättningsskyldig.

Eftersom jag håller på att bygga och inte kan ta in mina hyrda maskiner, skulle lagliga vägen kosta mig minst 7000 kr... (har redan räknat på det!)

Har ingen lust att försena byggande med 1 månad eller punga ut 7000 kr, för jävla nollor inte kan läsa skyltar!?

Senast redigerat av naak2803 (30 augusti 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2014 · 17 380 Inlägg

Jag bodde vid en liten stig som ledde bort till en populär strand för ett gäng år sedan. De som parkerade där utanför min häck men på min tomt hade bara 4 minuter ner till havet... Det stod mycket bilar där en fin sommardag...

Tyvärr råkade jag en vacker morgon spilla ut en ansenlig mängd gamla krokiga spikar på hela hörnet. En bilägare som fått som resten som stod där 2 platta däck var rejält irriterad på eftermiddagen. Han skulle minsann ringa polisen för detta var sabotage! Rätt av! JAG ringde polisen och förklarade läget. De skrattade gott.

Sakta men säkert slutade folk parkera där. Bilbärgaren hade fullt upp vissa dagar.

Tråkigt för dessa människor att bli drabbade av mitt slarv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang