Hur mycket effekt med original styrsystem?

nisseper
31 augusti 2014 · 115 Inlägg

Hur mycket effekt går det att plocka ut med original styrsystem på en b230fk och en T5?
Alltså genom att stoppa i ett värre färdigt bränslechip och sedan lura motorn med större spridare och lmm.
Hur långt kan man komma?

Marlboroman
31 augusti 2014 · 8 229 Inlägg

Är den ren toppeffekt man pratar så bör man kunna hamna runt 400hk med fk's originalsystem medans det finns folk som lirkat ut bortåt 600hk med t5's originalsystem. Vill man däremot ha ett vettigt resultat över hela registret så får man börja titta på ett annat styrsystem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nisseper
31 augusti 2014 · 115 Inlägg

600 hk ur T5 låter ruskigt lovande men som du säger, hästkrafterna är långt ifrån allt.
Vilka vrid kan man förvänta sig?

Väljer lite mellan dessa motorer. Kort och gott vill jag att dom ska gå ungefär som dessa två:

T5 - https://www.youtube.com/watch?v=9WfxxPysGdQ (Effekt okänd?)

B230FK (16V) - https://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q

Är det omöjligt utan eftermarknadssprut?

Marlboroman
31 augusti 2014 · 8 229 Inlägg

nisseper skrev:
Vilka vrid kan man förvänta sig?

Svårt att säga då det varierar med hur man bygger motorn. Kikar man runt här på hur folk har byggt och vad dem fått ut så kan du få ett hum.

nisseper skrev:
Är det omöjligt utan eftermarknadssprut?

Ska man börja vässa rejält så kommer man behöva titta på en annan motorstyrning om man vill ha ett vettigt resultat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
1 september 2014 · 10 572 Inlägg

nisseper skrev:
600 hk ur T5 låter ruskigt lovande men som du säger, hästkrafterna är långt ifrån allt.
Vilka vrid kan man förvänta sig?

Nej nej, hästarna är allt! Vridmoment är en slaggprodukt som ensam inte gör någonting. Vridmoment * varvtal = effekt. Bara vridmoment ger ingenting.

Hur som haver så ger en bensinmotor ungefär samma max vridmoment som effekt. En diesel ger dubbla vridmomentet mot effekten. En 600hk T5 motor har förmodligen i regionen 600Nm också smile  Vid strax över 7000rpm är effekt = vridmoment.


nisseper skrev:
Är det omöjligt utan eftermarknadssprut?

Varför rädd för eftermarknadssprut? Så mycket smidigare än original.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
nisseper
6 september 2014 · 115 Inlägg

Men om det är möjligt att få ut ~600hk/600nm med original styrsystem, vad blir då skillnad med eftermarknadssprut?
Problemet med sådant sprut är dels att jag är en person som så långt det går vill göra allt själv och mappa kan jag inte.
Och så är det dyrt att behöva mappa om när man ändrar på motorn.

torpis Forummoderator
6 september 2014 · 10 572 Inlägg

nisseper skrev:
Men om det är möjligt att få ut ~600hk/600nm med original styrsystem, vad blir då skillnad med eftermarknadssprut?
Problemet med sådant sprut är dels att jag är en person som så långt det går vill göra allt själv och mappa kan jag inte.
Och så är det dyrt att behöva mappa om när man ändrar på motorn.

Originalsprutet tänjs så långt på gränsen att det blir ostabilt kring låglast. Din lille luftmassemätare är flyttad till ett 4" rör och minsta lilla ändring så blir det fel. Typ att du byter luftfilter så strömmar luften annorlunda på låglast.  Bara som ett exempel.

Hur tänkte du få originalsystemet att nå 600hk utan att mappa det?  När det väl är mappat och någonting liten skit ändrar sig så är du ju rökt och måste mappa om hos någon med rätt utrustning. Lite monopol och dyra pengar.  Med eftermarknadssprut kan vem som helst med en laptop och normalbegåvning ändra om lite så du är på banan igen. Det är inte svårt, men behöver bara andas in och ut ett par gånger och ha väldigt grundläggande kunskaper för att finjustera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Marlboroman
6 september 2014 · 8 229 Inlägg

nisseper skrev:
Men om det är möjligt att få ut ~600hk/600nm med original styrsystem, vad blir då skillnad med eftermarknadssprut?

Och så är det dyrt att behöva mappa om när man ändrar på motorn.

Skillnaden blir att du kan styra med större precision och få ett betydligt bättre resultat.

Det är inte billigt att mappa originalsystem heller...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nisseper
6 september 2014 · 115 Inlägg

Tråden handlar ju om att "lura" motorn med större spridare och lmm. Inte någon riktig mappning av det originala styrsystemet.
Jag undrar alltså hur långt man kommer (effekt/vrid) genom att öka storleken på spridare och kompensera dom med större lmm.
Mina funderingar kring maxeffekt gäller ingen som helst riktig mappning.

Har hittat ett exempel på T5 och "bonnmappning" http://www.garaget.org/?car=304315
"hemmamappad" med ställbar btr. skriver han.
439whp/529wnm@1,8bar

Är det ungefär effekt och vrid man kan förvänta sig utan riktig mappning eller går det att få ur ännu mer?

torpis Forummoderator
7 september 2014 · 10 572 Inlägg

nisseper skrev:
Tråden handlar ju om att "lura" motorn med större spridare och lmm. Inte någon riktig mappning av det originala styrsystemet.
Jag undrar alltså hur långt man kommer (effekt/vrid) genom att öka storleken på spridare och kompensera dom med större lmm.
Mina funderingar kring maxeffekt gäller ingen som helst riktig mappning.

Har hittat ett exempel på T5 och "bonnmappning" http://www.garaget.org/?car=304315
"hemmamappad" med ställbar btr. skriver han.
439whp/529wnm@1,8bar

Är det ungefär effekt och vrid man kan förvänta sig utan riktig mappning eller går det att få ur ännu mer?

Ge upp, det går inte.  Läst klart det kan skriver, "sen va det roliga slut och blocket fick nya ventilations hål både på insug/turbosidan:-)"

Sen kan du läsa mitt förra inlägg ett par gånger till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
nisseper
7 september 2014 · 115 Inlägg

torpis skrev:

nisseper skrev:
Tråden handlar ju om att "lura" motorn med större spridare och lmm. Inte någon riktig mappning av det originala styrsystemet.
Jag undrar alltså hur långt man kommer (effekt/vrid) genom att öka storleken på spridare och kompensera dom med större lmm.
Mina funderingar kring maxeffekt gäller ingen som helst riktig mappning.

Har hittat ett exempel på T5 och "bonnmappning" http://www.garaget.org/?car=304315
"hemmamappad" med ställbar btr. skriver han.
439whp/529wnm@1,8bar

Är det ungefär effekt och vrid man kan förvänta sig utan riktig mappning eller går det att få ur ännu mer?

Ge upp, det går inte.  Läst klart det kan skriver, "sen va det roliga slut och blocket fick nya ventilations hål både på insug/turbosidan:-)"

Sen kan du läsa mitt förra inlägg ett par gånger till.

Eller så läser du klart, "oöppnad b5204t" Är väl rätt så självklart med hålen då han körde med original bottendel..

Jag ger mig inte. Jag undrar bara hur långt man kommer innan man behöver uppgradera till eftermarknadssprut. Är frågan för svår?

_swe_knutsson Rägger
7 september 2014 · 132 Inlägg

nisseper skrev:

torpis skrev:

nisseper skrev:
Tråden handlar ju om att "lura" motorn med större spridare och lmm. Inte någon riktig mappning av det originala styrsystemet.
Jag undrar alltså hur långt man kommer (effekt/vrid) genom att öka storleken på spridare och kompensera dom med större lmm.
Mina funderingar kring maxeffekt gäller ingen som helst riktig mappning.

Har hittat ett exempel på T5 och "bonnmappning" http://www.garaget.org/?car=304315
"hemmamappad" med ställbar btr. skriver han.
439whp/529wnm@1,8bar

Är det ungefär effekt och vrid man kan förvänta sig utan riktig mappning eller går det att få ur ännu mer?

Ge upp, det går inte.  Läst klart det kan skriver, "sen va det roliga slut och blocket fick nya ventilations hål både på insug/turbosidan:-)"

Sen kan du läsa mitt förra inlägg ett par gånger till.

Eller så läser du klart, "oöppnad b5204t" Är väl rätt så självklart med hålen då han körde med original bottendel..

Jag ger mig inte. Jag undrar bara hur långt man kommer innan man behöver uppgradera till eftermarknadssprut. Är frågan för svår?

ja jag hade org stakar I den motorn så det va ju bara en tidsfråga!

hade lite som ett "experiment" att köra livet ur motorn  har kört med 370hk-408-452 och slutligen 439whp ca 500 I motorn kör liknande effekt idag med riktiga stakar/setup


bilen startar faktiskt riktigt fint och går som en org bil innan man gasar (Inga rykningar eller liknande)
men självklart finns det laster som inte är helt 100 men fullt dugligt om man ser till hur enkelt det är ihopsatt!!

mvh johan

Senast redigerat av _swe_knutsson (7 september 2014)

torpis Forummoderator
7 september 2014 · 10 572 Inlägg

nisseper skrev:
Är frågan för svår?

Nä då du har ju svaret på frågan här vid 439whp/529wnm@1,8bar ger det upp. Lägg dig på 437hk, 527Nm och 1.7bar i laddtryck så har du marginalen på din sida både bad gäller hästar, det allsmäktiga vridet och i bar - enkelt!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang