Volvo T5 -96 lägger långa avgasmoln vid gaspådrag

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
31 augusti 2014 · 126 Inlägg

Halloj!

Har en relativt nyrenoverad spis som jag efter ett par mils åkning fått lite problem med.
Vid rejäla gaspådrag så lägger bilen långa avgasmoln efter sig och man känner lukten av bränd olja. Molnet ser vitt ut men bilen drar inget kylvatten, endast olja.

Själv misstänker jag att det endast kan vara två saker det är fel på - turboläckage alternativt kolvringsglapp.

Kan det vara något annat, och hur hade ni gjort för att utesluta det ena?
Nya kolvringar är monterade.

Stort tack på förhand smile

Severin
31 augusti 2014 · 1 587 Inlägg

turbon som är slut ?

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
31 augusti 2014 · 126 Inlägg

Det hoppas jag också eftersom den är lättast att byta. Däremot kostar en turbo mycket pengar, så jag tänkte se om det finns någon metod att säkerställa att det är just turbon som är kass?

Tack för svaret smile

TimeJudge
1 september 2014 · 183 Inlägg

Kolla glappet i turbon först.

Det är inte laddet som dödar.
Janneutanb
1 september 2014 · 7 271 Inlägg

Mätte du kolvringsgapet? Honades loppet?

Dupond och Dupont
1 september 2014 · 581 Inlägg

komptest ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
1 september 2014 · 126 Inlägg

Tack flr svaren!
Kolvringssgapet var väldigt litet, knappt en tia om jag minns helt rätt

Loppen honades men troligtvis inte fullt lika mycket som man egentligen borde gjort.

Ett komptest gjordes och skillnaden mellan cylindrarna var väldigt litet, och låg på bra värden jämfört med en likadan maskin som gått några mil

Dupond och Dupont
1 september 2014 · 581 Inlägg

tju2an skrev:
Tack flr svaren!
Kolvringssgapet var väldigt litet, knappt en tia om jag minns helt rätt

Loppen honades men troligtvis inte fullt lika mycket som man egentligen borde gjort.

Ett komptest gjordes och skillnaden mellan cylindrarna var väldigt litet, och låg på bra värden jämfört med en likadan maskin som gått några mil

Då skulle jag gissa på att turbon börjar bli dålig. Om maskin som man jämförde med inte gjorde rökridå och hade sämre kompvärde än din så varför skulle felet ligga där då? Vad jag tror alltså.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang