Volvo 855 t5 manuell "aut"

sulan96
31 augusti 2014 · 3 Inlägg

Tjenare är en stolt ägare av en ruskig fin volvo 855 t5 men tyvärr så har automatlådan börjat jävlas med mig, hoppar lägger si i friläge lite när den känner för de går ibland inte i parkeringen så då går inte motorn att starta när den vatt avstängd... men iallafal har bästemt mig för att konvertera till en manuell

grejen är den att ja vet inte exakt vad jag behöver till bytet från automat till manuell har gjort en liten lista

- växellåda
- drivaxlar höger och vänster
- svänghjul
- tryck platta
- lamell
- huvudkopplingcylinder
- slavcylinder
- växelställ
- tillhörande vajrar
- pedalställ
- mittkonsol från manuell

Undrar om det är något jag har missat eller om det är allt man behöver i delar för att byta eller om jag saknar något.
Sen har jag funderingar över växellåda, svänghjul och koppling... har redan skaffat växellåda (m56h) och ett svänghjul men hur vet man vilken koppling man skall ha och tryckplatta?
Sen undrar jag hur det med vevaxelgivare fungerar eller hörde någon säga något om den men vad behöver man den till? behövs den verkligen?
En slutlig fråga går det att lyfta ur växellåda med motorn i alltså så man lyfter den upp ur motorn rummet eller måste man sänka ner den under ? har läst runt på många olika guider och snappat upp lite saker och delar som behövs.
men om ni har några bra tipps och eller erfarenheter på konverteringen så dela gärna med er av det smile

mercaa
31 augusti 2014 · 558 Inlägg

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/78 … nual-swap/

Där står allt du behöver veta. kabel härvan måste lödas om osv. det är ju en del göra....

sulan96
1 september 2014 · 3 Inlägg

tackar men en fråga kvarstår fortfarande det är om man kan lyfta växellådan uppåt eller måste ta den underifrån?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2014 · 13 736 Inlägg

går att ta uppåt.......ihop med motorn ;-)

annars är det neråt som gäller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang