Hur ska man koppla 50mm2 i ett slutsteg?

cornrocket
1 september 2014 · 2 Inlägg

Jag har dragit en 50mm2 + och en jord. slutsteget är ett JBL GTO-1001EZ.

Behöver lite tips på hur jag ska koppla in dessa två 50mm2 kablar i steget utan att förlora någon effekt. Finns det någon bra kabelsko? för jag hittar då ingen.

JimmyAndersson
1 september 2014 · 1 679 Inlägg

Finns hos avd.se

Reducering från 50mm2 till tror det var 21mm2 smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Fjong
1 september 2014 · 1 494 Inlägg

Onödigt att bränna pengar på sånt, trimma bara ner kabeln i änden där den ska in i steget så att den passar perfekt smile

SportPilot Ubåtsingenjör
1 september 2014 · 7 210 Inlägg

dra en kabel som passar, passar enbart klena kablar så flytta batteriet så du inte behöver en så lång kabel... då behöver den inte vara så grov

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TomBjorklund VAGIS Car Club
2 september 2014 · 1 093 Inlägg

Nej då får han ju bara dra grova framåt istället om vi nu förutsätter att han enbart har org.batteriet i bilen.
Du kan även löda ihop den grövre med den tunnare sista decimetern och dra över en krympslang, bättre än att skala bort kardeler.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
bosabengt
2 september 2014 · 2 035 Inlägg

Bara bra att du dragit 50 mm2.

Men du ska ha en säkringshållare också och det är efter den du kan anpassa kabelns tjocklek för att få in kabeln i steget.

Sätt säkringshållaren ca 30 cm ifrån steget och sätt i en 200A ANL.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 september 2014 · 8 744 Inlägg

Säkringen ska sitta max 40cm från BATTERIET! Aldrig vid slutsteget! Eller vist kan man ha en säkring där också men huvudsaken är att man har en vid batteriet för att förhindra kabelbrand.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TomBjorklund VAGIS Car Club
2 september 2014 · 1 093 Inlägg

Han behöver absolut inte säkra av kabeln med mer än 10-15A över vad steget/förbrukaren drar, och med fördel säkring i båda ändarna!

Finns ingen anledning att sätta en säkring så pass stor bara för att kabeln klarar av det, det hinner blir djävulskt varmt med 2400W i en sekund...

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
bosabengt
2 september 2014 · 2 035 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Säkringen ska sitta max 40cm från BATTERIET! Aldrig vid slutsteget! Eller vist kan man ha en säkring där också men huvudsaken är att man har en vid batteriet för att förhindra kabelbrand.

Jag kanske tänker fel men jag har säkringar i båda ändar, men det är ju mellan två batterier, annan sak då kanske. 

Så har han bara ett batteri i motorutrymmet så räcker det ju med en säkring vid batteriet. (200A 50mm2)

Har han sen 25mm2 till steget via distblock ska ju den avsäkras med 100A sen avgör man ju själv om man vill sätta säkringar eller inte. JAG vet inte någon absolut min längd på kabeln innan säkring ska sättas. Men jag har ca 40 cm från distblock till steg så jag har satt säkring efter kabelarea.

Biljudsveteran sen 1984!
cornrocket
2 september 2014 · 2 Inlägg

Tack för alla svar! smile De fick bli så att jag löde fast en 10 cm 25mm2 i slutet av kablarna. funkar lyssande men känns liksom lite onödigt xD hade helst viljat ha en bra kabelsko som passa både till kabeln och steget...

bosabengt
3 september 2014 · 2 035 Inlägg

cornrocket skrev:
Tack för alla svar! smile De fick bli så att jag löde fast en 10 cm 25mm2 i slutet av kablarna. funkar lyssande men känns liksom lite onödigt xD hade helst viljat ha en bra kabelsko som passa både till kabeln och steget...

Ta ett kort på din installation.

Finsn ju som sagt distblock.

Biljudsveteran sen 1984!
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 september 2014 · 1 093 Inlägg

Jag förstår ärligt talat varför man väljer att säkra av för mer än förbrukaren kommer behöva? Ökar bara risken för brand om något nu skulle kortslutas.

Bara för att kabel klarar av 200A betyder det inte att man skyddat allt genom att använda en 200A säkring, grov kabel används för att minimera spänningsfallet, inte så att en "Svensson"-installation kräver det effektmässigt!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
anaaa Avstängd
3 september 2014 · 16 Inlägg

Vill du träffa tjejer som säger ja till precis allt du önskar, då ska du komma till oss på http://www.adultlove24.com

bosabengt
3 september 2014 · 2 035 Inlägg

t_one21 skrev:
Jag förstår ärligt talat varför man väljer att säkra av för mer än förbrukaren kommer behöva? Ökar bara risken för brand om något nu skulle kortslutas.

Bara för att kabel klarar av 200A betyder det inte att man skyddat allt genom att använda en 200A säkring, grov kabel används för att minimera spänningsfallet, inte så att en "Svensson"-installation kräver det effektmässigt!

TS slutsteg, har egna säkringar å han avgör själv om han vill avsäkra kabeln eller inte.

Att bara dra en 50 mm2 för att undvika spänningsfall, nja. Tror inte spänningsfallet är markant större på en 25 mm2 än en 50 mm2.

Att en säkring med lägre A tal än vad som är specat för angiven area ger spänningsfall, ja!

Biljudsveteran sen 1984!
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 september 2014 · 1 093 Inlägg

Beroende på belastning ja, men det enda som är relevant gällande area är över hur långsträckta det gäller, således även säkringar. Att säkra av vid batteriet med säkring anpassad för förbrukaren kommer inte att påverka spänningsfallet nämnvärt.

Men det är alltid roligt när snillen spekulerar! smile

Annat för en själv som arbetar med dimensionering på både sladd. Kabel och säkringar dagligen wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Drönirettab
3 september 2014 · 21 761 Inlägg

Det finns visserligen ingen jätteviktig anledning att avsäkra högre än vad förbrukaren drar, men så länge man använder "godkänd" säkring i förhållande till kabelarean så ser jag egentligen inga problem att använda den största godkända säkringen som säkringstabellerna anger.

En vettig säkring, tex ANL/miniANL/AFS, ger (enligt eget test på 100 A miniANL säkring) minimala förluster även vid belastning omkring märkströmmen. smile

bosabengt
3 september 2014 · 2 035 Inlägg

t_one21 skrev:
Beroende på belastning ja, men det enda som är relevant gällande area är över hur långsträckta det gäller, således även säkringar. Att säkra av vid batteriet med säkring anpassad för förbrukaren kommer inte att påverka spänningsfallet nämnvärt.

Men det är alltid roligt när snillen spekulerar! smile

Annat för en själv som arbetar med dimensionering på både sladd. Kabel och säkringar dagligen wink

Du kallar nörden för "snille". Ja han är ett snille och kan mycket.

Biljudsveteran sen 1984!
TomBjorklund VAGIS Car Club
4 september 2014 · 1 093 Inlägg

Ska man se till säkerhetsperspektivet så kan vi absolut diskutera vidare, men ska man dimensionera efter systemet så bör man inte ha större säkring än nödvändigt.

Jämför med en vattenslang, du tar en grövre för att slippa mottryck, men det betyder inte att du ska släppa på fullt från pumpen, skulle något kapa slangen så kommer slangens begränsning vara det enda som begränsar skadan, och både du och jag vet effektskillnaden mellan en 100A och 200A säkring när det kommer till ett 12V system

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
MammDiin
4 september 2014 · 2 015 Inlägg

Men går man ner i kabeldimension så ska man även ha säkring där, om inte säkringen vid batteriet är anpassat enligt den klenare kabeln som går in i slutsteget.

Så har man en kabel från batteriet på 50mm² och går ner till exempelvis 16mm² före steget så då ska man antingen avsäkra med max 80A framme vid batteriet, eller köra med ett distributionsblock med säkringar eller vanlig säkringshållare och ha en säkring på max 80A där kabeldimensionen minskas.

Lonefox Bad music kills good sound
4 september 2014 · 7 241 Inlägg

Dessutom är det kabeln man säkrar av i detta fall.
Så att säkra av efter förbrukaren eller max vad kabeln får säkras av med är mindre viktigt. SÅ länge man inte går ÖVER max tillåten styrka.

Ja jag utgår från tävlingsperspektiv då jag är installationsdomare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang