Koppla strömbrytare, hur?

Teho
7 september 2014 · 237 Inlägg

Tänkte koppla in ett par diodslingor vid fötterna i bilen. Tänkte koppla dem på askkoppsbelysningen då slingorna bara är ca 20 cm och inte drar mycket ström. Askkoppsbelysningen har jag ingen nytta av ändå (visste knappt att den fanns då den var sönder när jag köpte bilen), så tänkte istället dra dessa kablar till en strömbrytare och därefter ut till slingorna.

Har en strömbrytare liggande, denna är en av/på modell, dock har den enbart 2 st stift. Går det att koppla via denna strömbrytare och hur ska jag isåfall gå till väga? Eller måste jag införskaffa en annan brytare?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 september 2014 · 14 039 Inlägg

Teho skrev:
Tänkte koppla in ett par diodslingor vid fötterna i bilen. Tänkte koppla dem på askkoppsbelysningen då slingorna bara är ca 20 cm och inte drar mycket ström. Askkoppsbelysningen har jag ingen nytta av ändå (visste knappt att den fanns då den var sönder när jag köpte bilen), så tänkte istället dra dessa kablar till en strömbrytare och därefter ut till slingorna.

Har en strömbrytare liggande, denna är en av/på modell, dock har den enbart 2 st stift. Går det att koppla via denna strömbrytare och hur ska jag isåfall gå till väga? Eller måste jag införskaffa en annan brytare?

Det borde med största sannolikhet gå att använda denna du har. Men vänta tills det kommer nån här på gorg som vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LeonST Soppgubbe
7 september 2014 · 900 Inlägg

Dra + och - från lampan, och sedan så ska + kablen på ena stiftet med passande kabemsko, och sedan på andra stiftet så ska + kablen till slingorna sitta tongue

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 september 2014 · 14 039 Inlägg

V70Drive skrev:
Dra + och - från lampan, och sedan så ska + kablen på ena stiftet med passande kabemsko, och sedan på andra stiftet så ska + kablen till slingorna sitta tongue

Efersom TS är väldigt osäker så kanske det bör klarläggas att - från slingan ska ihop med - som kommer från askkoppen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LeonST Soppgubbe
7 september 2014 · 900 Inlägg

Kanske kan komma förbi imorgon och visa dig Teho smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Teho
7 september 2014 · 237 Inlägg

V70Drive skrev:
Kanske kan komma förbi imorgon och visa dig Teho smile

Tack för svaren, klarnade lite nu. Har haft en hel del fysik/ellära i skolan men var så länge sedan så behövde fräscha upp minnet lite, har inte heller gjort något i praktiken på bilen.
Ska ut och koppla in det nu, hör av mig imorgon om jag inte lyckas. smile

Teho
20 september 2014 · 237 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185426/185426-501e3c9cfb0bd222809e026053003f5d.jpg

Lite sent ute, men nu lyser det på bra vid fötterna smile

LeonST Soppgubbe
20 september 2014 · 900 Inlägg

Snyggt!! smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
Teho
20 september 2014 · 237 Inlägg

V70Drive skrev:
Snyggt!! smile

Tackar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang