Bensin eller diesel

Icebear
9 september 2014 · 235 Inlägg

Tråd från 2014 /Mod

Har börjat fundera lite inför nästa bilköp, men är lite fundersam på om man ska välja bensin eller diesel?! Hur långt per år bör man köra innan det lönar sig med en diesel idag? I dagsläget pendlar jag nästan 6 mil enkel väg till jobbet, vilket innebär att det blir nästan 3000 mil/år bara till och från jobbet, sen tillkommer all annan körning också, så det blir lite över 3000 mil/år.

Så vad tror ni?!

xXSammy
9 september 2014 · 6 569 Inlägg

Kör du 6mil enkel väg skulle jag ta diesel direkt.

De/Dem
Evildan
9 september 2014 ·

Hybrid så klart. wink
Cirka 0.35/0.38liter/10km landsvägskörning med lite motorväg vill min ha beroende på när jag behagar stiga ur sängen. Åker från centrala Eskilstuna till Köping, 47km enkel resa.

Hur långt du behöver köra för att en dieselbil ska löna sig beror på vilka bilar du jämför med, eftersom förbrukning/skatt/servicekostnader skiljer sig från bill till bil.
Räkna även med det något högre inköpspriset för en likvärdig dieselbil kontra bensindriven bil.

Senast redigerat av Evildan (9 september 2014)

Dupond och Dupont
9 september 2014 · 581 Inlägg

Kan regga som lättlastbil. Då försvinner mycket från skatten. smile
Olika från modell till modell om man behöver ta bort baksätet eller inte, vilket kan vara bra att ha kvar ibland.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
turbo98
9 september 2014 · 1 362 Inlägg

klart du ska ha en diesel big_smile köööl lol

bronco_z
9 september 2014 · 604 Inlägg

Servicekostnaden blir ofta betydligt dyrare på många dieslar idag. Lätt att glömma när man räknar. Bensin hybrid får min röst.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
AX3L
9 september 2014 · 398 Inlägg

Räkna på alla alternativen, en snål bensin kontra snål diesel osv. Själv blev jag positivt överraskad över ekonomin på en 9-3 biopower som jag nyss körde Värmland-Göteborg på 0,8 i snitt inklusive lite stadskörning. Med ett pris på lite drygt 9 kronor per liter E85 kan den ge dieseln en match med runt 7kr/mil. Det ska då ställas mot den förhållandevis låga skatten på 1000kr per år.

Men nej, jag tror egentligen inget är i närheten av Diesel i dagsläget. Många snåla dieselar har ju tom lägre skatt än etanolbilarna. Det gäller ju dock att det är en diesel som faktiskt är snål i verkligheten.

Icebear
10 september 2014 · 235 Inlägg

Tack för alla svar!

Jag bor i Norrland och kör en del på lite oplogade vägar vintertid och drar även släpvagn med skoter upp till fjället ibland, så egentligen vore väl kanske en fyrhjulsdriven bil det bästa. Har länge funderat på en Volvo XC60 eller XC70, har hört att XC70 går mjukt och fint och stadigt på vägen, däremot XC60 har jag hört är lite stötig. Då jag vill ha en lite nyare bil som inte har gått så långt så får man räkna med 300,000 och uppåt för en XC60/XC70, och just nu känns det som det är lite för mycket, och speciellt billig i drift är dom nog kanske inte heller.

Har även funderat på en fyrhjulsdriven V70, dom ligger lite bättre i pris har jag sett än XC60 och XC70. Har även funderat på en fyrhjulsdriven S60, sen har jag även lite funderingar på en Skoda Superb, nu gillar jag inte direkt Skoda speciellt mycket, men just den där Superben såg ändå ganska fin ut, men om Skoda är speciellt bra bilar har jag inte så stor koll på.

Så vad tror ni, har ni nåt bra tips?!

xXSammy
10 september 2014 · 6 569 Inlägg

Om du ändå bor "här" uppe hade jag hellre kollat på en XC70 än V70. Lite mindre känsliga med skyddet på stötfångaren samt så får du ju högre markfrigång?  smile

De/Dem
master_lars
10 september 2014 · 1 159 Inlägg

Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).

Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.

Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.

R-line_chrille Distributionselektriker
10 september 2014 · 222 Inlägg

Audi A6 Allroad med den trevliga V6 dieslen. har ju luftfjädring så du kan åka högt på vintern upp till fjället och lågt på sommarn.

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Evildan
10 september 2014 ·

Vad har du tänkt dig för budget till inköpet och hur billigt ska du åka efter inköp?

AX3L
10 september 2014 · 398 Inlägg

Bor du där uppe finns det som jag ser bara ett bra alternativ och det är Subaru. Bra fyrhjulsdrift och rejält dimensionerad för att klara dåliga vägar. Otrolig driftsäkerhet. Dyra dock, men det finns det en anledning till. En xc70 är ju trots allt bara en V70 med lite mer plast i jämförelse.

Icebear
10 september 2014 · 235 Inlägg

Evildan skrev:
Vad har du tänkt dig för budget till inköpet och hur billigt ska du åka efter inköp?

Runt 250,000 ungefär, och hur billigt jag ska åka efter inköp?! Jadu, så billigt som möjligt kanske, men det blir nog ingen hybrid i alla fall som du föreslog tidigare.

Icebear
10 september 2014 · 235 Inlägg

AX3L skrev:
Bor du där uppe finns det som jag ser bara ett bra alternativ och det är Subaru. Bra fyrhjulsdrift och rejält dimensionerad för att klara dåliga vägar. Otrolig driftsäkerhet. Dyra dock, men det finns det en anledning till. En xc70 är ju trots allt bara en V70 med lite mer plast i jämförelse.

Visst.. Subaru är väl fina bilar, morsan och hennes gubbe har en Outback, hade en bensindriven tidigare men har nu köpt en diesel som är några år nyare, har kört den gamla en hel del, men har inte hunnit prova den dom har nu, och absolut, Subaru är inga dåliga bilar, absolut inte, men jag vill nog inte ha en i alla fall.

Och angående påståendet om XC70 och V70 som du kom med, så kan jag inte annat än säga att där håller jag inte med dig alls. Visst, dom är väl snarlika varann, men det är inte bara mer plast på XC70:n som skiljer mot V70:n i jämförelse. XC70 har mer plast än V70, det har du helt rätt i, men som en annan skrev här tidigare så är det rätt så mycket högre markfrigång till XC70:ns fördel.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
10 september 2014 · 329 Inlägg

Icebear skrev:
Har börjat fundera lite inför nästa bilköp, men är lite fundersam på om man ska välja bensin eller diesel?! Hur långt per år bör man köra innan det lönar sig med en diesel idag? I dagsläget pendlar jag nästan 6 mil enkel väg till jobbet, vilket innebär att det blir nästan 3000 mil/år bara till och från jobbet, sen tillkommer all annan körning också, så det blir lite över 3000 mil/år.

Så vad tror ni?!

Diesel utan tvekan för såna distanser lätt!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
AX3L
10 september 2014 · 398 Inlägg

Icebear skrev:

AX3L skrev:
Bor du där uppe finns det som jag ser bara ett bra alternativ och det är Subaru. Bra fyrhjulsdrift och rejält dimensionerad för att klara dåliga vägar. Otrolig driftsäkerhet. Dyra dock, men det finns det en anledning till. En xc70 är ju trots allt bara en V70 med lite mer plast i jämförelse.

Visst.. Subaru är väl fina bilar, morsan och hennes gubbe har en Outback, hade en bensindriven tidigare men har nu köpt en diesel som är några år nyare, har kört den gamla en hel del, men har inte hunnit prova den dom har nu, och absolut, Subaru är inga dåliga bilar, absolut inte, men jag vill nog inte ha en i alla fall.

Och angående påståendet om XC70 och V70 som du kom med, så kan jag inte annat än säga att där håller jag inte med dig alls. Visst, dom är väl snarlika varann, men det är inte bara mer plast på XC70:n som skiljer mot V70:n i jämförelse. XC70 har mer plast än V70, det har du helt rätt i, men som en annan skrev här tidigare så är det rätt så mycket högre markfrigång till XC70:ns fördel.

Nej jag förstår vad du menar, petrolheads köper ju bil minst lika mycket med hjärtat som hjärnan. Jag kommer inte inom någon snar framtid köpa Toyota, även om jag är övertygad om att det är en riktigt bra och hållbar bil. Jag har ingen bra förklaring till varför dock.

Nej det var väl lite väl hårt sagt om Volvo, det medger jag. Men vad jag hört skiljer det inte så mycket mellan V70 och XC70 vad gäller upphängning och annat som är bra när man ska köra på dåliga vägar. Förutom markfrigången då. Fyrhjulsdriften ska dessutom vara av typen "oftast FWD" om jag inte missminner mig, till skillnad från Subarus permanenta.

Hur som, Mitsubishi Outlander borde ju också vara ett alternativ på pappret. Men säger magkänslan Volvo tycker jag absolut du ska lita på den.

xXSammy
11 september 2014 · 6 569 Inlägg

AX3L skrev:
Nej jag förstår vad du menar, petrolheads köper ju bil minst lika mycket med hjärtat som hjärnan. Jag kommer inte inom någon snar framtid köpa Toyota, även om jag är övertygad om att det är en riktigt bra och hållbar bil. Jag har ingen bra förklaring till varför dock.

Nej det var väl lite väl hårt sagt om Volvo, det medger jag. Men vad jag hört skiljer det inte så mycket mellan V70 och XC70 vad gäller upphängning och annat som är bra när man ska köra på dåliga vägar. Förutom markfrigången då. Fyrhjulsdriften ska dessutom vara av typen "oftast FWD" om jag inte missminner mig, till skillnad från Subarus permanenta.

Hur som, Mitsubishi Outlander borde ju också vara ett alternativ på pappret. Men säger magkänslan Volvo tycker jag absolut du ska lita på den.

Asså..Allt går ju.

http://www.blocket.se/halland/Alfa_Rome … amp;last=1

http://www.fastanddust.com/images/alfa-romeo-156-crosswagon-2.jpg

Alfa, 4wd, dragkrok, automatisk klimatanläggning, motorvärmare etc... big_smile

De/Dem
Icebear
11 september 2014 · 235 Inlägg

AX3L skrev:

Icebear skrev:

AX3L skrev:
Bor du där uppe finns det som jag ser bara ett bra alternativ och det är Subaru. Bra fyrhjulsdrift och rejält dimensionerad för att klara dåliga vägar. Otrolig driftsäkerhet. Dyra dock, men det finns det en anledning till. En xc70 är ju trots allt bara en V70 med lite mer plast i jämförelse.

Visst.. Subaru är väl fina bilar, morsan och hennes gubbe har en Outback, hade en bensindriven tidigare men har nu köpt en diesel som är några år nyare, har kört den gamla en hel del, men har inte hunnit prova den dom har nu, och absolut, Subaru är inga dåliga bilar, absolut inte, men jag vill nog inte ha en i alla fall.

Och angående påståendet om XC70 och V70 som du kom med, så kan jag inte annat än säga att där håller jag inte med dig alls. Visst, dom är väl snarlika varann, men det är inte bara mer plast på XC70:n som skiljer mot V70:n i jämförelse. XC70 har mer plast än V70, det har du helt rätt i, men som en annan skrev här tidigare så är det rätt så mycket högre markfrigång till XC70:ns fördel.

Nej jag förstår vad du menar, petrolheads köper ju bil minst lika mycket med hjärtat som hjärnan. Jag kommer inte inom någon snar framtid köpa Toyota, även om jag är övertygad om att det är en riktigt bra och hållbar bil. Jag har ingen bra förklaring till varför dock.

Nej det var väl lite väl hårt sagt om Volvo, det medger jag. Men vad jag hört skiljer det inte så mycket mellan V70 och XC70 vad gäller upphängning och annat som är bra när man ska köra på dåliga vägar. Förutom markfrigången då. Fyrhjulsdriften ska dessutom vara av typen "oftast FWD" om jag inte missminner mig, till skillnad från Subarus permanenta.

Hur som, Mitsubishi Outlander borde ju också vara ett alternativ på pappret. Men säger magkänslan Volvo tycker jag absolut du ska lita på den.

Magkänslan säger väl inte speciellt mycket egentligen, mer än att Subaru blir det nog inte. Däremot skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig Mitsubishi, så det tipset ska jag fundera mer på.

Men jag tar gärna emot mer tips och förslag! smile

Senast redigerat av Icebear (12 september 2014)

Icebear
11 september 2014 · 235 Inlägg

master_lars skrev:
Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).

Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.

Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.

Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang