Bensin eller diesel

Evildan
18 september 2014 ·

Icebear skrev:

Evildan skrev:

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Nej, dom "fakta" som du tidigare radade upp stämmer inte alls vilket påvisades tidigare i tråden.
6.5 miljoner HSD bilar har Toyota sålt, så jovisst är det många som kör hybrider.

Varför det inte finns fler än den mängden som rullar i landet vet jag inte, kanske just för att gemene man inte vågar ta till sig "den nya" tekniken, för att det i vissa kretsar anses lite 'poofta' att köra hybridbil, det är ju inte lika manligt som en bränsleslukande stor turbodiesel, riktiga män luktar ju diesel som det brukar sägas.
Jag vet att det är glesare med hybrider i norr, kan det bero på att många behöver dragkrok till att släpa runt sin scooter med eller en stor kombi för hundarna? Eller vad vet jag.
Att påstå att en hybrid skulle fungera sämre vintertid än en tjurig dieselmotor är helt galet, finns en mängd tester och provkörningar gjorda av flertalet tidningar både svenska och utländska i olika klimatzoner som påvisar det motsatta.

Startar någon bil när batteriet är urladdat? Nej.
Det finns ett helt vanligt 12v batteri även i en hybrid, är det tomt så kopplar man på startkablarna även på det då bilen går att köra som vanligt även utan ett laddat hybridbatteri.
Jag vågar påsåt att det är högre risk att en dieselbil får fel på en avgörande komponent, dieselpumpen börjar läcka under natten och sedan startar inte bilen eller någon annan komponent havererar, hur löses då det på en nyare dieselbil 3mil ute i skogen? Om det inte går att lösa på en hybrid går det knappast att lösa på någon annan bil heller menar jag.

Ja, visst.. Jag har inte sagt att det inte är många som kör hybrider, och att Toyota sålt 6.5 miljoner HSD bilar kan väl mycket väl stämma, har inte sagt nåt annat. Men var rullar dom bilarna?! Jo, i städerna och inte Norrländska skogarna där jag bor.

Och du kom ju med en väldigt bra anledning till att jag inte ska ha en hybrid, det här som du skrev med att "många behöver dragkrok för att släpa runt sin skoter med eller en stor kombi för hundarna", om du kanske har sett mina tidigare inlägg så har du kanske sett att jag har skoter och drar släpvagn upp till fjället en hel del....

Tror även det beror till stor del på att det i mindre samhällen är svårare att våga gå sin egen väg och kliva utanför den traditionellt satta normen samt okunskap i kombination med rädsla för ny teknik.
Som i detta fall i enskild komponentform inte är särskilt ny.
Liknande som när katalysatorer anlände, då skulle det bli jättedyrt att äga bil och Volvo exempelvis sålde slut på sina -87or tidigt för att introducera -88a och -88b, med och utan det där djävelskapet som bara skulle framkalla dyra reparationer, lambdasond jag har väl aldrig hört på maken osv osv.

Kanske utryckte mig lite oklart för den som inte har full koll på HSD.
Jag syftade på den mängd Priusar och för all del även Civic och Insight som inte får ha drag och släpa kärra.

En sådan Lexus RX450h jag föreslog får släpa och har utrymme för hundar i bagageutrymmet.
http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_R … 12&w=3
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:  800 
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1550

Evildan
18 september 2014 ·

insen skrev:

Evildan skrev:

insen skrev:

ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt

Ditt första inlägg i tråden och du gör förmodligen ditt bästa för att få diskussionen att urarta genom att hacka på Priusen, (som inte ens föreslås i tråden som ett alternativ) tramsigt gjort av dig.

Du menar mer konventionella bilar som MB E-Klasse, BMW 5-serien, Toyota Camry eller en kombi likt Auris Sports Tourer, Lexus IS/GS/RX och slutligen Jetta (jämnstor med A4) för att nämna några bilar som finns med hybridsystem att köpa både nya och beg. roll
Eller dom exemplen hade du kanske inte ens vetskap om?

nej, mest för att reta dig och för att svara på inlägget jag svarade på
vad jag tycker om prius vet du redan sedan tidigare konversationer

ingen av dom bilarna är intressanta nej


jag hade satsat på diesel med någon av volvos mindre motorer

Beklagar då att du inte heller denna gång lyckades med din tramsiga trollning, vilket dessutom strider mot forumets regler.

Då du skrev "ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv" radade jag upp just ett gäng i den storleksklassen, vilket jag anser är "bilar som".

insen
18 september 2014 · 84 Inlägg

har aldrig trollat så,

det är enbart 5 serien i din "lista" som är jämförbar med det jag skrev

men för att förtydliga då du inte verkade förstå det jag skrev.

om bilar som audi a4/a6 volvo v70/s40, bmw 5 serien skulle ha bra fungerande hybrid teknik(till rimlig kostnad)
så skulle det vara lättare att få folk att acceptera hybridtekniken då det är stora väletablerade märken


om du läser inlägget jag svarade på och sedan mitt inlägg så kanske du förstår bättre
att jag tycker att priusen är en värdelös bil är min ensak och jag tar mig friheten att låta alla veta det

Icebear
18 september 2014 · 235 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Icebear skrev:
Evildan och Rquired:

Så ni menar att fakta som står på nätet om hybridbilar inte stämmer?! Då kommer det genast en motfråga, om nu hybridbilarna är så bra som ni påstår, varför är det då inte fler som kör hybrid?

Jag kan inte säga att jag känner nån som har hybridbil, jag kan t.o.m gå så långt och säga att vad jag vet så finns det ingen på hela orten där jag bor som kör hybrid, är ganska säker att det inte ens finns nån i grannkommunerna häromkring som kör hybrid heller, utan det är i stort sett bensin/diesel som gäller här, möjligen nån enstaka etanol bil, men i övrigt är det som sagt bensin och diesel. Visst, bor man i en stad så är nog hybrid ett väldigt bra alternativ. Sen har man dessutom läst att om huvudbatteriet på en hybridbil skulle av nån anledning sluta funka så fungerar inte bilen alls. Och då man bor i en mindre ort i Norrland och även har hus "halvvägs" ute i skogen, 3 mil från närmaste samhälle, så känns inte hybrid speciellt säkert...

Hybrider passar bäst i stan eftersom jag tror dom gör mest nytta där, i högre hastigheter har man ingen som helst nytta av nån hybridbil, bor man i stan och kör nästan enbart i stan så är hybrid bra tror jag.

Läste tidigare om S60 D5 AWD.. det skulle vara ett trevligt val av dom du listat upp, tar sig fram bra och stark motor, dock är den ju inte alls lika hög som XC70 men du kanske inte direkt har nåt behov av det heller.. ?

Det kanske är lite overkill att jag rekommenderade XC90, den väger ju 2.2 ton och är inte optimal om man inte behöver gå off road lite då och då.. eller köra på dåliga vägar eller så, jag bor i dom norrländska urskogarna så här är det ofta dåligt väglag och mycket snö så XC90 kändes optimalt.

Men Ang S60:n så tycker jag du ska provköra en sån och bilda dig en uppfattning, provkör gärna XC70 åxå om du har möjlighet, tror du skulle gilla XC70:n mer dock.

Jo, det är min teori också, att hybridbilar passar bäst i stan och inte där jag bor.

Näe, visst.. S60:n är inte alls lika hög som XC70:n och visst hade det kanske varit bra med lite högre markfrigång, jag bor ju själv i Norrland, och det är som du skriver ofta dåligt väglag, mycket snö och även väldigt dåliga vägar på vissa ställen, så av den anledningen hade det nog varit bra med en XC70 eller möjligen XC60, men frågan är om jag kanske skulle klara mig med S60 AWD till att börja med i alla fall. Men nu är den ju betydligt mycket lägre än XC70:n, jag tror inte att S60:n är speciellt mycket högre än Bmw:n som jag kör idag, men samtidigt så tar nog S60:n sig fram bättre när det är mycket snö än Bmw:n i alla fall.

Icebear
18 september 2014 · 235 Inlägg

saab_sonett skrev:
Varför inte en BMW?
http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … =8&w=3

En 320d med 184hk går ganska bra och dessutom snålt. Jag kör min 120d (samma motor) på 0,6 blandat. 12 mil till jobbet. Farthållaren på 130.....

Nu är det så här att jag kör faktiskt BMW förtillfället, fast en bensinare. Har en 320, årsmodell 2006. Det är väldigt fina bilar och jag är faktiskt rätt så nöjd med den, kör på ungefär 0,6-0,65 (mest landsväg). Och visst skulle jag väl kanske kunna tänka mig en fyrhjulsdriven BMW diesel, men samtidigt känns det som att man kanske vill testa nåt annat märke ett tag.

pompe90
19 september 2014 · 408 Inlägg

Måste tillägga ang. hybrid bilar, då gäller det Priusen big_smile

Min bror köpte en beggad prius med coilovers, den ligger riktigt fint på vägen men det är inte grädden på moset utan att den har gått runt 35k mil med samma motor och batterier big_smile har för mig att det är en 04-05 eller något sånt. Tidig modell

Både jag å han är imponerad över den bilen ;-)

Senast redigerat av pompe90 (19 september 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
DasAuto
19 september 2014 · 2 751 Inlägg

Vi kan vända det såhär, varför kör inte polisen, brandkåren, ambulansen med hybrider? Om nu tjuriga dieslar har större chans att haverera än pålitliga elbilar/hybrider?

Att det är framtiden är nog ganska klart för samtliga, men tror knappast det är det bästa alternativet idag. Såvida man inte stadskör en del.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
19 september 2014 ·

insen skrev:
har aldrig trollat så,

det är enbart 5 serien i din "lista" som är jämförbar med det jag skrev

men för att förtydliga då du inte verkade förstå det jag skrev.

om bilar som audi a4/a6 volvo v70/s40, bmw 5 serien skulle ha bra fungerande hybrid teknik(till rimlig kostnad)
så skulle det vara lättare att få folk att acceptera hybridtekniken då det är stora väletablerade märken


om du läser inlägget jag svarade på och sedan mitt inlägg så kanske du förstår bättre
att jag tycker att priusen är en värdelös bil är min ensak och jag tar mig friheten att låta alla veta det

Nej, det är inte lätt att gissa sig till när du utelämnar hälften av meningen.
En Hybridmodell är lite dyrare att tillverka och givetvis har det kostat en del för tillverkaren att ta fram sitt hybridsystem. Det är en utav anledningarna till att dom oftast är dyrare.

Du menar alltså att om något väletablerat stort märke säljer hybridteknik till en relativt rimlig kostnad kontra likvärdig bensin eller dieselversion av samma bil så skulle dom sälja bättre?

Givetvis är du fri att tycka så om vilken bil du vill, jag förstår dock inte vad det har med diskusisonen att göra.
Mer än att du framstår som tramsig.

Senast redigerat av Evildan (19 september 2014)

Evildan
19 september 2014 ·

DasAuto skrev:
Vi kan vända det såhär, varför kör inte polisen, brandkåren, ambulansen med hybrider? Om nu tjuriga dieslar har större chans att haverera än pålitliga elbilar/hybrider?

Att det är framtiden är nog ganska klart för samtliga, men tror knappast det är det bästa alternativet idag. Såvida man inte stadskör en del.

Du menar sådana här? Nu sökte jag mestadels Priusar. big_smile
https://www.google.se/search?q=prius+po … police+car

http://www.imaginelifestyles.com/luxury … e-cars.jpg

http://matchbin-assets.s3.amazonaws.com … C00175.JPG

http://bloximages.newyork1.vip.townnews … .image.jpg

https://www.google.se/search?q=prius+po … +ambulance


Att det inte görs stora tunga påbyggnader har ingenting med driftsäkerhet att göra.
Den bilkunniga förstår varför.

xXSammy
19 september 2014 · 6 570 Inlägg

DasAuto skrev:
Vi kan vända det såhär, varför kör inte polisen, brandkåren, ambulansen med hybrider? Om nu tjuriga dieslar har större chans att haverera än pålitliga elbilar/hybrider?

Att det är framtiden är nog ganska klart för samtliga, men tror knappast det är det bästa alternativet idag. Såvida man inte stadskör en del.

För effekt mässigt är det bara Volvo V60 D6 Hybrid som lever upp till prestanda behovet.
Men effekten är sällan något problem, den är bara öka men då kommer problemet istället med hur stort batteri som behövs

De/Dem
Evildan
19 september 2014 ·

Malheus skrev:

DasAuto skrev:
Vi kan vända det såhär, varför kör inte polisen, brandkåren, ambulansen med hybrider? Om nu tjuriga dieslar har större chans att haverera än pålitliga elbilar/hybrider?

Att det är framtiden är nog ganska klart för samtliga, men tror knappast det är det bästa alternativet idag. Såvida man inte stadskör en del.

För effekt mässigt är det bara Volvo V60 D6 Hybrid som lever upp till prestanda behovet.
Men effekten är sällan något problem, den är bara öka men då kommer problemet istället med hur stort batteri som behövs

Precis, och med större batteri att hantera den extra vikten som kommer utav en påbyggnad eller likt polisens stora mängd utrymmeskrävande och tunga utrustning blir fordonet i sig tyngre och får även ett ökat behov av kylning för hybridsystemet. Hybridsystemet är inte från fabrik dimensionerat för mer än vad bilen plus last väger samt i vissa fall en släpkärra.
Det skulle säkert fungera utmärkt att bygga om en RX450h, dock tror jag inte att vi skattebetalare skulle jubla över inköpet om 580200kr eller ombyggnadskostnaden som blir extra dyr, kontra en billigare bil såsom S80 D5 371900kr som ambulans eller XC70 D5 348000kr som polisbil. Givetvis betalar inte staten/kommunen dessa pengar som en privatperson får göra utan inköpskostnaden är lägre. Siffrorna är med som jämförelse.

Senast redigerat av Evildan (19 september 2014)

DasAuto
19 september 2014 · 2 751 Inlägg

Alla dessa bilder du bifogat är bilder från storstäder som New York, London, etc.
Lycka till att glida runt med en prius uppe i Norrlands skogar.

Det är liksom päron och äpplen.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
19 september 2014 · 2 751 Inlägg

Malheus skrev:

DasAuto skrev:
Vi kan vända det såhär, varför kör inte polisen, brandkåren, ambulansen med hybrider? Om nu tjuriga dieslar har större chans att haverera än pålitliga elbilar/hybrider?

Att det är framtiden är nog ganska klart för samtliga, men tror knappast det är det bästa alternativet idag. Såvida man inte stadskör en del.

För effekt mässigt är det bara Volvo V60 D6 Hybrid som lever upp till prestanda behovet.
Men effekten är sällan något problem, den är bara öka men då kommer problemet istället med hur stort batteri som behövs

Det är säkert inget problem att bygga en sådan bil. Men om vi går tillbaka till det vi pratade om.

Pris/Pålitlighet/Uthållighet/Servicekostnader etc etc så tror jag vanlig diesel är fortfarande mer aktuell för ursprungsämnet i tråden.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
19 september 2014 ·

DasAuto skrev:
Alla dessa bilder du bifogat är bilder från storstäder som New York, London, etc.
Lycka till att glida runt med en prius uppe i Norrlands skogar.

Det är liksom päron och äpplen.

http://www.kcaw.org/modules/local_news/ … eonerd.jpg

Så då, funkar där utan problem.
Så varför inte i norra Sverige?

Verkar dessutom fungera prima i vårt östra grannland.

http://static.iltalehti.fi/lukijankuva/ … 2JJ_lk.jpg

Är det inte en klok slutsats att göra nu att en hybrid av i dag fungerar minst lika bra som en dieselbil även i snö och kyla samt med långa avstånd med all den information och verifierbar fakta utan några ologiska tycka, tro, känna slutsatser då du nu i denna samt andra trådar har kunnat tillgodogöra dig?

Senast redigerat av Evildan (19 september 2014)

DasAuto
19 september 2014 · 2 751 Inlägg

Evildan skrev:

DasAuto skrev:
Alla dessa bilder du bifogat är bilder från storstäder som New York, London, etc.
Lycka till att glida runt med en prius uppe i Norrlands skogar.

Det är liksom päron och äpplen.

http://www.kcaw.org/modules/local_news/ … eonerd.jpg

Så då, funkar där utan problem.
Så varför inte i norra Sverige?

Verkar dessutom fungera prima i vårt östra grannland.

http://static.iltalehti.fi/lukijankuva/ … 2JJ_lk.jpg

Är det inte en klok slutsats att göra nu att en hybrid av i dag fungerar minst lika bra som en dieselbil även i snö och kyla samt med långa avstånd med all den information och verifierbar fakta utan några ologiska tycka, tro, känna slutsatser då du nu i denna samt andra trådar har kunnat tillgodogöra dig?

Komigen ge dig, du får det att låta som att det kryllar av priusar. Man ser ju knappt dem. Att det finns myndigheter som har dem är väll ingen hemlighet, men de är ju knappast något primärt fordon som ersätter dieslar.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
19 september 2014 ·

DasAuto skrev:

Evildan skrev:

DasAuto skrev:
Alla dessa bilder du bifogat är bilder från storstäder som New York, London, etc.
Lycka till att glida runt med en prius uppe i Norrlands skogar.

Det är liksom päron och äpplen.

http://www.kcaw.org/modules/local_news/ … eonerd.jpg

Så då, funkar där utan problem.
Så varför inte i norra Sverige?

Verkar dessutom fungera prima i vårt östra grannland.

http://static.iltalehti.fi/lukijankuva/ … 2JJ_lk.jpg

Är det inte en klok slutsats att göra nu att en hybrid av i dag fungerar minst lika bra som en dieselbil även i snö och kyla samt med långa avstånd med all den information och verifierbar fakta utan några ologiska tycka, tro, känna slutsatser då du nu i denna samt andra trådar har kunnat tillgodogöra dig?

Komigen ge dig, du får det att låta som att det kryllar av priusar. Man ser ju knappt dem. Att det finns myndigheter som har dem är väll ingen hemlighet, men de är ju knappast något primärt fordon som ersätter dieslar.

Att det kryllar av hybrider eller för all del Priusar, om det nu blev vad som enbart ska diskuteras har jag aldrig påstått, vad nu det har med grundfrågan att göra huruvida en Hybrid är minst lika tillförlitlig än en Dieselbil.
Däremot har jag förstått att oavsett vilken typ av verifierbar fakta jag delger dig så har du ändå en fast ståndpunkt och en känsla att en Hybrid inte kan vara lika tillförlitlig eller mer ekonomisk än en likvärdig Dieselbil.

Service tog du upp i något inlägg, en HSD likt min -10 Prius kostar på märkesverkstad 1950kr för en liten service och 4258kr för den stora, dessa infaller vid var annat servicetillfälle.
Jämför gärna dom priserna med en auktoriserad Volvo eller VAG verkstad.

Det är omöjligt att föra en vettig diskussion med någon som dels inte ger respons på vad som skrivs samt vartefter ändrar villkoren för diskussionen.
Därmed kliver jag av detta enformiga ältande med dig som vägrar ta till sig återkommande verifierbara fakta för att en känsla styr åt ett annat håll med ett konstaterande att solen roterar runt vår platta jord samt att det förmodligen bor gremlins i Nickel-metallhydridackumulatorer.

Senast redigerat av Evildan (19 september 2014)

insen
19 september 2014 · 84 Inlägg

Evildan skrev:

insen skrev:
har aldrig trollat så,

det är enbart 5 serien i din "lista" som är jämförbar med det jag skrev

men för att förtydliga då du inte verkade förstå det jag skrev.

om bilar som audi a4/a6 volvo v70/s40, bmw 5 serien skulle ha bra fungerande hybrid teknik(till rimlig kostnad)
så skulle det vara lättare att få folk att acceptera hybridtekniken då det är stora väletablerade märken


om du läser inlägget jag svarade på och sedan mitt inlägg så kanske du förstår bättre
att jag tycker att priusen är en värdelös bil är min ensak och jag tar mig friheten att låta alla veta det

Nej, det är inte lätt att gissa sig till när du utelämnar hälften av meningen.
En Hybridmodell är lite dyrare att tillverka och givetvis har det kostat en del för tillverkaren att ta fram sitt hybridsystem. Det är en utav anledningarna till att dom oftast är dyrare.

Du menar alltså att om något väletablerat stort märke säljer hybridteknik till en relativt rimlig kostnad kontra likvärdig bensin eller dieselversion av samma bil så skulle dom sälja bättre?

Givetvis är du fri att tycka så om vilken bil du vill, jag förstår dock inte vad det har med diskusisonen att göra.
Mer än att du framstår som tramsig.

Som jag skrev innan läs vad jag kommenterade istället för bara mitt inlägg, du är ju inte direkt lätt att föra en diskussion med, vad du tycker om mig personligen tror jag ingen är intresserad av så det kan du ta i pm.

vi pratar en pris ökning på kanske 100k med hybrid inte dom 300k+ man kan hitta idag.

återigen läser du så ser du snabbt att det inte var försäljning av någon bil som var på tapeten utan att få folk att acceptera hybridteknik, vilket även står i inlägget som jag svarade på.

Evildan
19 september 2014 ·

insen skrev:

Evildan skrev:

insen skrev:
har aldrig trollat så,

det är enbart 5 serien i din "lista" som är jämförbar med det jag skrev

men för att förtydliga då du inte verkade förstå det jag skrev.

om bilar som audi a4/a6 volvo v70/s40, bmw 5 serien skulle ha bra fungerande hybrid teknik(till rimlig kostnad)
så skulle det vara lättare att få folk att acceptera hybridtekniken då det är stora väletablerade märken


om du läser inlägget jag svarade på och sedan mitt inlägg så kanske du förstår bättre
att jag tycker att priusen är en värdelös bil är min ensak och jag tar mig friheten att låta alla veta det

Nej, det är inte lätt att gissa sig till när du utelämnar hälften av meningen.
En Hybridmodell är lite dyrare att tillverka och givetvis har det kostat en del för tillverkaren att ta fram sitt hybridsystem. Det är en utav anledningarna till att dom oftast är dyrare.

Du menar alltså att om något väletablerat stort märke säljer hybridteknik till en relativt rimlig kostnad kontra likvärdig bensin eller dieselversion av samma bil så skulle dom sälja bättre?

Givetvis är du fri att tycka så om vilken bil du vill, jag förstår dock inte vad det har med diskusisonen att göra.
Mer än att du framstår som tramsig.

Som jag skrev innan läs vad jag kommenterade istället för bara mitt inlägg, du är ju inte direkt lätt att föra en diskussion med, vad du tycker om mig personligen tror jag ingen är intresserad av så det kan du ta i pm.

vi pratar en pris ökning på kanske 100k med hybrid inte dom 300k+ man kan hitta idag.

återigen läser du så ser du snabbt att det inte var försäljning av någon bil som var på tapeten utan att få folk att acceptera hybridteknik, vilket även står i inlägget som jag svarade på.

Du skrev som svar på Malheus inlägg.: ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt





Jag anser mig fri att skriva vad jag tycker om någon eller någons bil, vilken nivå vill du ha en eventuell fortsatt diskusison på, den du satte med ditt tramsande eller en någorlunda vuxen?

Nåväl.


Du har väl hört talas om det där lilla oetablerade märket Toyota?
Ingen större aktör likt Volvo eller AUDI som du tidigare nämnde med endast 8 381 968 personbilar tillverkade 2012.
Jämförelse tillverkade AUDI samma år 1,466,059 personbilar och Volvo PV 449,255 år 2011.

100000kr i prispåslag för en Hybrid påstår du?
Titta på vad en Yaris kostar, med eller utan HSD, eller för den delen en Auris.

Priset är en del av hur folk ska acceptera en hybrid, är det för dyrt går dom bort.
Många tror fortfarande 2014, 17år efter att Prius I anlände att bilen behöver elkabel, att den är annorlunda för föraren att köra. Det är nog några aspekter på att tekniken kan vara svår för många att ta till sig, likaså den ständiga myten att på landsväg sparas inget bränsle med hybridteknik, vilket redan avhandlats flertalet gånger i den här tråden och många andra här inne.
Likväl tror, känner, gissar många benhårt att de 3.7l/100km en Prius förbrukar på landsvägskörning och även mindre inte beror på HSDtekniken för det gör ju var och varannan bensinbil i 4.5meters klassen som väger 1400kg. roll

DasAuto
19 september 2014 · 2 751 Inlägg

Så Toyota har sjukt dålig marknadsföring när de inte ens kan övertala den gemene Svensson att unna sig en hybrid?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
insen
20 september 2014 · 84 Inlägg

Evildan skrev:

insen skrev:

Evildan skrev:
Nej, det är inte lätt att gissa sig till när du utelämnar hälften av meningen.
En Hybridmodell är lite dyrare att tillverka och givetvis har det kostat en del för tillverkaren att ta fram sitt hybridsystem. Det är en utav anledningarna till att dom oftast är dyrare.

Du menar alltså att om något väletablerat stort märke säljer hybridteknik till en relativt rimlig kostnad kontra likvärdig bensin eller dieselversion av samma bil så skulle dom sälja bättre?

Givetvis är du fri att tycka så om vilken bil du vill, jag förstår dock inte vad det har med diskusisonen att göra.
Mer än att du framstår som tramsig.

Som jag skrev innan läs vad jag kommenterade istället för bara mitt inlägg, du är ju inte direkt lätt att föra en diskussion med, vad du tycker om mig personligen tror jag ingen är intresserad av så det kan du ta i pm.

vi pratar en pris ökning på kanske 100k med hybrid inte dom 300k+ man kan hitta idag.

återigen läser du så ser du snabbt att det inte var försäljning av någon bil som var på tapeten utan att få folk att acceptera hybridteknik, vilket även står i inlägget som jag svarade på.

Du skrev som svar på Malheus inlägg.: ja, det är ju bilar som audi a4/a6, v70, osv osv som skulle behöva hybriddrift säg bensin eller diesel på runt 200hk + el motorer

inte någon sketen ful prius, då kan man lika gärna cykla


nu har dock tråden spårat ur lite lätt





Jag anser mig fri att skriva vad jag tycker om någon eller någons bil, vilken nivå vill du ha en eventuell fortsatt diskusison på, den du satte med ditt tramsande eller en någorlunda vuxen?

Nåväl.


Du har väl hört talas om det där lilla oetablerade märket Toyota?
Ingen större aktör likt Volvo eller AUDI som du tidigare nämnde med endast 8 381 968 personbilar tillverkade 2012.
Jämförelse tillverkade AUDI samma år 1,466,059 personbilar och Volvo PV 449,255 år 2011.

100000kr i prispåslag för en Hybrid påstår du?
Titta på vad en Yaris kostar, med eller utan HSD, eller för den delen en Auris.

Priset är en del av hur folk ska acceptera en hybrid, är det för dyrt går dom bort.
Många tror fortfarande 2014, 17år efter att Prius I anlände att bilen behöver elkabel, att den är annorlunda för föraren att köra. Det är nog några aspekter på att tekniken kan vara svår för många att ta till sig, likaså den ständiga myten att på landsväg sparas inget bränsle med hybridteknik, vilket redan avhandlats flertalet gånger i den här tråden och många andra här inne.
Likväl tror, känner, gissar många benhårt att de 3.7l/100km en Prius förbrukar på landsvägskörning och även mindre inte beror på HSDtekniken för det gör ju var och varannan bensinbil i 4.5meters klassen som väger 1400kg. roll

toyota, dacia, subaru,ford osv är märken som länge inte ansetts vara något att lita på i folkmun, det behövs starka märken för att det ens ska spela någon roll vad det sitter i bilarna.

varför tror folk att det är annorlunda att köra en hybrid? att det krävs el kabel?, för att bl,a toyota har dålig marknadsföring? eller för att "bra" märken inte marknadsför det alls?

hybrid i dagens läge är tyvärr för dåligt, en intressant teknik dock

Senast redigerat av insen (20 september 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang