Köpråd: Pendlingsbil, 12 mil t/r jobbet. Driftsäker. Max 50-60k

Deadan
10 september 2014 · 23 Inlägg

Hej!

Körde in i bilen framför igår på en 70-sträcka när hon stannade för en kö, jag fick verkligen inte stopp. Vi båda har klarat oss hyfsat.

Min 850 gle -93 är helt kvaddad. Hade haft den i lite över 10k mil och 3.5 år. Utan tvekan bästa (och enda roll) bilen jag haft, den har alltid tagit mig dit jag ska. Han blev 32000 mil gammal.

Nu är jag i akut behov av en ny bil men jag kan verkligen inte bestämma mig. Har letat aktivt efter ny bil i ca 2 år och har varit inne på de flesta märkena, drivmedlen och cylindervol.

Nu har jag bestämt mig för antingen Volvo eller Saab. Bensinare är jag 90% säker på att jag vill ha, då skatten på dieslarna  är höga.

Vill ha dragkrok och helst kombi. Gärna stark motor fast ändå dra under 0.8 l/mil i 110. Hur är Volvos sugmotorer?

Fördelar nackdelar som jag anser (Ge feedback):

Volvo:
-Dyr skatt på dieslarna i min prisklass (Förutom 2.0d vilken jag är livrädd för efter vad man läst på forum)
-Drar mycket bensin.
+Driftsäkra
+Säkra

Saab:
-Turboras
-Dåliga dieselmotorer
+Roligare bensinmotorer


Så dela med er av er kunskap, råd och erfarenheter. Länka gärna annonser i närheten av Uddevalla. (inom 10-20 mils radie)

Tack på förhand i denna svåra tid!

Brådhis * Voff voff *
10 september 2014 · 10 277 Inlägg

Med 12 mil per dag hade jag inte funderat en sekund på en bensinare i den prisklassen...

Dom futtiga ~3000:- extra skatten kostar per år har du igen i bränsle på några månader (och även i värdeminskningen).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
silversurfaren
10 september 2014 · 27 Inlägg

Köper du diesel med partikelfilter så är dom billigare i skatt.
Har ca 2400:- i skatt på Touranen...m vilken last/pack åsna!!  😄
Hade en Passat 1,8T innan o den låg på 3200 i skatt...

Pendlar du så långt så gäller diesel!!

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!
skanepiraten
10 september 2014 · 466 Inlägg

Jag kör en volvo v70n 170hk årsmodell -01, motor bensin, har 11 mil enkel resa till jobbet och ligger runt 110/120 km/h och har 0.8 i förbrukning.

Det är ingen "spännande" motor men funktionell bil och jag är allmänt nöjd, jag har 257xxx mil på mätaren.

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Alex-s Bakhjulskrafs
10 september 2014 · 1 479 Inlägg

jag kör skoda octavia tdi -99. har 11 mil t o r och genomsnittlig förbrukning är 0,45-0,5/mil. det är diesel som gäller om du ska köra billigt och pålitligt

Senast redigerat av Alex-s (10 september 2014)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mack855
10 september 2014 · 1 354 Inlägg

V70N D5 efter 05( eller är det 06?) då sitter det partikelfilter och de är inte alls dyra i skatt. Ångrar själv att jag inte köpte en D5a men visste inte om det fören jag redan köpt ny bil..

Brådhis * Voff voff *
10 september 2014 · 10 277 Inlägg

Mack855 skrev:
V70N D5 efter 05( eller är det 06?) då sitter det partikelfilter och de är inte alls dyra i skatt. Ångrar själv att jag inte köpte en D5a men visste inte om det fören jag redan köpt ny bil..

06 kom partikelfiltret och D5 fick 185 hk.

Skatten är 4400:- med manuell och 5600:- med automat.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 september 2014 · 3 730 Inlägg

Det föreslogs v70n 170hk tidigare.  Jag vill även slå ett slag för s80 med samma maskin. Haft 2 tidigare. Dom går billigt när man kör i lagom tempo på landsväg. Dessutom får du en sådan för växelpengar då den har ett rykte om sig att va dyr och opraktiskt.  Behöver du eb kombi så är det s80 som gäller alla dagar i veckan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AX3L
10 september 2014 · 398 Inlägg

http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_9_3 … 7&w=3.

Över din budget tyvärr, men ska du köpa Saab med diesel skulle jag nog satsa på en sådan. Går snålt, har riktigt mycket tryck i med ett bra register pga dubbla turboagg och bara 2800kr/år i årsskatt.

Deadan
10 september 2014 · 23 Inlägg

Hej. Roligt med många svar, men det gör det nästan svårare för mig. Det är nog nästan lika bra att bara köpa något och hoppas på det bästa! tongue

Vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 … 15&w=2

Har gått över 20k men den har den stora turbon vilken ska vara skottsäker?

Deadan
10 september 2014 · 23 Inlägg
SportPilot Ubåtsingenjör
10 september 2014 · 7 229 Inlägg

Om du väljer mellan volvo och saab så är det självklart du ska ha en volvo !

Hade satsat på en diesel om jag hade varit dig, en v70 med d5 är ett smart val smile Skatten tjänar du in på ett par månader

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 september 2014 · 3 730 Inlägg

CHEEVA skrev:
Om du väljer mellan volvo och saab så är det självklart du ska ha en volvo !

Hade satsat på en diesel om jag hade varit dig, en v70 med d5 är ett smart val smile Skatten tjänar du in på ett par månader

Om det nu är ekonomin som avgör bilval så hade inte jag valt en diesel.  Har bekanta som åker D5. Välskötta bilar med mellan 25 och 35 k mil. Det är ett jävla skruvande med dedär motorerna. Möjligt att det är bara just dom 2 men det är min uppfattning iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Brådhis * Voff voff *
11 september 2014 · 10 277 Inlägg

DiwraZ skrev:

CHEEVA skrev:
Om du väljer mellan volvo och saab så är det självklart du ska ha en volvo !

Hade satsat på en diesel om jag hade varit dig, en v70 med d5 är ett smart val smile Skatten tjänar du in på ett par månader

Om det nu är ekonomin som avgör bilval så hade inte jag valt en diesel.  Har bekanta som åker D5. Välskötta bilar med mellan 25 och 35 k mil. Det är ett jävla skruvande med dedär motorerna. Möjligt att det är bara just dom 2 men det är min uppfattning iaf

Jag körde min V70N D5 -07 från 19100 mil till 25800 mil under två år. Utöver vanlig underhållsservice fick jag byta bromspedalsgivaren...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 september 2014 · 3 730 Inlägg

Brådhis skrev:

DiwraZ skrev:

CHEEVA skrev:
Om du väljer mellan volvo och saab så är det självklart du ska ha en volvo !

Hade satsat på en diesel om jag hade varit dig, en v70 med d5 är ett smart val smile Skatten tjänar du in på ett par månader

Om det nu är ekonomin som avgör bilval så hade inte jag valt en diesel.  Har bekanta som åker D5. Välskötta bilar med mellan 25 och 35 k mil. Det är ett jävla skruvande med dedär motorerna. Möjligt att det är bara just dom 2 men det är min uppfattning iaf

Jag körde min V70N D5 -07 från 19100 mil till 25800 mil under två år. Utöver vanlig underhållsservice fick jag byta bromspedalsgivaren...

//Brådhis

Mina vänner har väl varsitt måmdagsex förmodligen. ..

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Deadan
11 september 2014 · 23 Inlägg

Jag har bara hört bra om D5..

Deadan
11 september 2014 · 23 Inlägg

Har ringt på denna och erbjöd mig komma kolla redan ikväll, men han hade fått förhinder och skulle vara borta tills söndag. Får se då.
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 … 15&w=2


Sen verkar detta rätt intressant, iofs 24k mil. Vad tror ni?
http://www.blocket.se/halland/Volvo_V70 … 15&w=2

Mack855
12 september 2014 · 1 354 Inlägg

Ocean race bilarna är fina men dom är väl törstiga, min 2.5T drar runt 1l/milen blandad. Sen åker ju jag iofs mycket i stan..

Deadan
17 september 2014 · 23 Inlägg

Det blev en V70 D5 2004, svart metalic. Den är helt grym verkligen. Helt sjukt välvårdad. 1 ägare (72 år), 20k mil, fullservad, knappt en skråma på den!! smile  Körde de 16 milen (80km/h) hem på 0.32 l/mil enligt datorn. Har hittills körs 65 mil och tanknålen är inte under 50% än.

Mack855
17 september 2014 · 1 354 Inlägg

Härligt att du blev nöjd! smile Grattis till köpet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang