Volvo s402.0T trycker olja ur avgasröret

BMWFanatic
10 september 2014 · 16 Inlägg

Hej jag har något irriterande problem med min ny inköpta Volvo s40 2.0t 1999. Den skvätter ut olja från avgasröret/sista ljuddämparen, vill gärna veta varför olja kommer in i snurran men det kan finnas olika svar och funderingar kring detta då det även är ganska mycket tryck i toppkåpan, alltså där du fyller på olja. Den trycker ut och skvätter väldigt mycket när man tar väck locket, ingen annan bil gör så. Samt att det puttrar luft lite lätt från oljesticks hålet men det kommer ingen olja upp där. Behöver liksom hjälp om jag ska byta turbo, kolla om cylinder loppen blivit ovala, dåliga kolvringar, igensatt oljeretur från turbon eller att vevhusventilationen blivit igensatt! Den dricker lite olja också. Hjälp!!!

Jag är dessutom ny här på sidan och fattar i stort sätt ingenting! Tror inte jag lagt tråden rätt heller...

Senast redigerat av GuntellS40 (10 september 2014)

Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Brådhis * Voff voff *
10 september 2014 · 10 279 Inlägg

Låter som att din vevhusventilation är igensatt.

Men är du säker på att det är olja och inte sotigt kondensvatten som kommer ur avgasröret...? Borde ryka en hel del(!) om du hade olja som tog sig hela vägen genom det varma avgassystemet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rudarmy
10 september 2014 · 354 Inlägg

välkommen

börja med komptest, så har vi något att gå på.
men gissar nog att motorn är rätt slut tyvärr

å sen de som skriver tät vevhusventilation, den ligger inte högt på listan ang vevhustryck på x40..
vevtrycket skjuter in olja i turbon via returen vilket gör att packning i turbo pajar misstänker jag, köp en beg å testa. sen oljan i avgas förbränns med tiden om de ej kommer nytt..
kolla även laddtrycket, ifall någon vart å pyst el skruvat på tryckklockan!

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Alex-s Bakhjulskrafs
10 september 2014 · 1 479 Inlägg

har du olja i avgaset ryker det nåt förbannat.
de flesta bilar skvätter ifrån oljelocket när den är igång, ganska logiskt.
puttra från oljestickan är väl normalt det med men stickan ska inte tryckas upp.

kolla så du inte har för mycket olja i motorn samt att vevhusventilationen inte är tät eller skadad. slangen på ventilkåpan kan gå sönder rätt lätt

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
torpis Forummoderator
10 september 2014 · 10 572 Inlägg

GuntellS40 skrev:
Hej jag har något irriterande problem med min ny inköpta Volvo s40 2.0t 1999. Den skvätter ut olja från avgasröret/sista ljuddämparen, vill gärna veta varför olja kommer in i snurran men det kan finnas olika svar och funderingar kring detta då det även är ganska mycket tryck i toppkåpan, alltså där du fyller på olja. Den trycker ut och skvätter väldigt mycket när man tar väck locket, ingen annan bil gör så. Samt att det puttrar luft lite lätt från oljesticks hålet men det kommer ingen olja upp där. Behöver liksom hjälp om jag ska byta turbo, kolla om cylinder loppen blivit ovala, dåliga kolvringar, igensatt oljeretur från turbon eller att vevhusventilationen blivit igensatt! Den dricker lite olja också. Hjälp!!!

Jag är dessutom ny här på sidan och fattar i stort sätt ingenting! Tror inte jag lagt tråden rätt heller...

Gamla 2.0t som frestats genom åren får ovala cylindrar vilket ger högt vevhustryck. Inget att göra något åt egentligen.

Olja från avgasröret vet i fasen va? är det inte bara kondensvatten som rinner ut?

Att den tar olja kan vara ventilstyrningar eller dålig turbo exempelvis, om det nu inte läcker under.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
BMWFanatic
10 september 2014 · 16 Inlägg

Hmm okej har läst allas svar nu och förstår lite bättre! Angående olja i avgasröret så kan det vara sotigt vatten som Brådhis sa! Tänkte göra ett komptest på den men ville kolla här om det är lönt? Sen det med igensatta retur rör, det finns oljetvätt på Biltema har jag sett. Vet dock inte hur bra den funkar. Turbo trycket är helt okej enligt laddtrycks mätaren och har hört om pys trimning men turbo grejen är helt nytt för mig så har ingen aning om vad so är vad? Såg bara att det satt en t-koppling på wastegate-vacuum klockan men det var ingen skillnad om jag pluggade igen den eller tog väck slangen helt, det pös bara väldigt mycket tystare när den släppte ut trycket. Att köpa sig en turbo är inte det billigaste o första alternativet för en motor som snart gått 24xxx mil. Kan ingentligen bara tänka mig att byta motor men vill som sagt testa det enklaste först. Glömde även säga att det ryker ovanligt mycket  när den står på tomgång dessutom! Sen är ju även bilen svårstartat men det är nog förpumpen har jag konstaterat.

Senast redigerat av GuntellS40 (10 september 2014)

Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
torpis Forummoderator
10 september 2014 · 10 572 Inlägg

GuntellS40 skrev:
är nog förpumpen har jag konstaterat.

Det är det enda vi kan vara säkra på att det inte är efter som det inte finns någon sådan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
BMWFanatic
10 september 2014 · 16 Inlägg

hmm fick bara höra att det kan vara en förpump tanken. men vad menar du kan vara felet med det du länkade? förstår inte riktigt!

Volkswagen Passat 3C/B6 "Brukisen" (2007)
Volvo 740 Turbo "Drift" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang