Volvo 244 gl b21e får ej bränsle till spridarna

Lindstrom__
10 september 2014 · 4 Inlägg

har en b21e som går ibland en stund på tomgång väldigt dåligt typ 1 min o stannar, funderar om inte spridarna får bränsle. har bytt stift, fördelarlocket, nytt bränsle i tanken, båda pumparna går, och prövar jag varva dör den tvärt eller stiger lite o dör bort. vad kan felet vara och hur kollar jag om spridarna fungerar som de skall?

Tacksam för svar smile

simlar
10 september 2014 · 5 524 Inlägg

Vakuumläckage?
Kärvande mätskiva?
Dåligt soppatryck?
Händer endast vid kall motor eller beter det sig likadant ifall du lyckas få upp motorn i temp?

K-jet är väldigt känsligt för vakuumläckage och det kan ge upphov till alla möjliga fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lindstrom__
10 september 2014 · 4 Inlägg

Får den inte att hållas igång längre än 1 minut typ, och kanske 5-7 gånger efter varandra sen startar den inte på en tid, måste vänta och har man rökt en cigg o prövar på nytt så startar den igen en stund, var hittar jag mätskivan? måste kolla slangarna om dom är dåliga är ju endå från -78 smile

simlar
10 september 2014 · 5 524 Inlägg

Mätskivan sitter i själva K-jetet.
Sitter en gummibälg mellan mätskiva och gasspjäll som ofta orsakar läckage och skumma fel då bränsleblandningen blir helt fel. Mätskivan lyfts upp av luftflödet, är det då inte helt tätt mellan gasspjäll och mätskiva så blir luftflödet för dåligt och motorn får ingen eller alldeles för lite soppa.

Låter precis som att din motor endast går på kallstartsspridaren så misstänker starkt att gummibälgen där är felet.

http://www.volvoclubofbc.com/technical/techpics/2007/k-jetronic_640w.jpg
Där ser du gummibälgen väldigt tydligt. Och mätskivan sitter då i själva K-jet enheten som alla bränsleslangar sitter i.

Edit:
Kolla soppatrycket är också en bra idé, spridarna öppnar inte om trycket är under 3-3,5bar.

Senast redigerat av simlar (10 september 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lindstrom__
11 september 2014 · 4 Inlägg

okej skall imorgon kolla bälgen och mätskivan, hur kollar ja enklast trycket tack för snabba svar och ideer smile

simlar
11 september 2014 · 5 524 Inlägg

Beror på om du får tag i en riktig bränsletrycksmätare som passar på t.ex bränslefilteranslutningen eller inte.

Annars kan man ta ett T-kors med 2st slanganslutningar och 1st 1/8" npt-gänga och en oljetrycksgivare och bara koppla in på matningsslangen.
(kör så i 345an så jag alltid ser soppatrycket)

Senast redigerat av simlar (11 september 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lindstrom__
13 september 2014 · 4 Inlägg

Tack för hjälpen, nu har jag fått den att gå böt spridarna, men går fortfarande väldigt ojämnt och svår att få den att hållas igång då den är kall, varm går den på tomgång och reagera på gas men ojämnt undrar vad det beror på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2014 · 13 736 Inlägg

när man mekar K-jet så är nästan alla problem relaterade till tjuvluft.

det är så 99 gånger av 100.

då snackar vi minsta läcka.. det kan räcka med att oljelocket läcker dom är TOKKÄNSLIGA!

så ALLTID nya spridartätningar och en rejält koll av samtliga slangar oljelock och vevhusslangar.
sen får man göra en djup dykning.
för att byta delar kommer inte hjälpa förens man vet att allt är bra i övrigt.

ska vara högt bränsletryck i dessa och är bränsletrycket dåligt så fungerar inte mätskivan som det är tänkt.
även vanligt fel är att styrtrycksventilen kan jävlas. termotidgivaren är oxå en sak som kan strula lite..men först vakum koll och då menar jag en riktigt koll.. en slang som inte sitter bra räcker!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang