Olja och oljefilter från biltema?

Low
12 september 2014 · 3 311 Inlägg

Hej!

dags och ställa på min bmw inför vinter och tänkte köpa olja och filter från biltema.

Har köpt olja och filter alltid från mekonomen.

dom har alltid rekommenderat semisynthetic 10w-40 och varit rätt så dyrt om man jämnför mot biltemas olja.


kör på vintern typ 100-200 mil sedan ställs den av på sommaren.

så vågar man köra med biltemas Semisyntetisk motorolja 10W–40?

Maffia
12 september 2014 · 383 Inlägg

Gäller det bilen du har upplagd?

Low
12 september 2014 · 3 311 Inlägg

Maffia skrev:
Gäller det bilen du har upplagd?

hej. japp!smile

Maffia
12 september 2014 · 383 Inlägg
Low
12 september 2014 · 3 311 Inlägg

TackaR!

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 september 2014 · 10 427 Inlägg

Har du lite tid till över så kan du faktiskt köpa helsyntetisk olja från Tyskland (med häftiga varumärken på förpackningen) till ett lägre pris än vad Biltema säljer sin olja för smile Jag köpte Aral SuperTronic 0W-40 till E46an i våras från http://www.levoil.de/ men finns också tex http://www.mapodo.de/ . Betalade då 60,90 € för 7 liter med frakt till Sverige, dvs ca 560kr. Motsvarande olja (med LL-04-klassning) på Biltema hade kostat 786kr.

Senast redigerat av steifan (12 september 2014)

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
12 september 2014 · 2 390 Inlägg

steifan skrev:
Har du lite tid till över så kan du faktiskt köpa helsyntetisk olja från Tyskland (med häftiga varumärken på förpackningen) till ett lägre pris än vad Biltema säljer sin olja för smile Jag köpte Aral SuperTronic 0W-40 till E46an i våras från http://www.levoil.de/ men finns också tex http://www.mapodo.de/ . Betalade då 60,90 € för 7 liter med frakt till Sverige, dvs ca 560kr. Motsvarande olja (med LL-04-klassning, kan dock använda) på Biltema hade kostat 786kr.

Jag brukar köra från https://www.oljemagasinet.se/ . Riktigt schyst faktiskt smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 september 2014 · 10 427 Inlägg

_Performance_ skrev:

steifan skrev:
Har du lite tid till över så kan du faktiskt köpa helsyntetisk olja från Tyskland (med häftiga varumärken på förpackningen) till ett lägre pris än vad Biltema säljer sin olja för smile Jag köpte Aral SuperTronic 0W-40 till E46an i våras från http://www.levoil.de/ men finns också tex http://www.mapodo.de/ . Betalade då 60,90 € för 7 liter med frakt till Sverige, dvs ca 560kr. Motsvarande olja (med LL-04-klassning, kan dock använda) på Biltema hade kostat 786kr.

Jag brukar köra från https://www.oljemagasinet.se/ . Riktigt schyst faktiskt smile

Okej smile Säkert lite stålars som går till mellanhänder där men det mesta är ju billigare än lokala bildelsbutiken, på gott och ont tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
DasAuto
12 september 2014 · 2 751 Inlägg

Som Steifan säger, köp Olja Online från "tredje riket" smile
Billigare i många fall än biltema.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Cupra_
12 september 2014 ·

Håller med några av de ovan. Oljan är det inget större fel på, men kör på ett vettigt filter.

Erick
12 september 2014 · 4 767 Inlägg

Jag brukar köpa oljan på http://www.jigabshoppen.se

Kvalitetsolja till priser billigare än biltema smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
sumho
12 september 2014 · 71 Inlägg

Kan rekommendera levoil.de  beställde där i måndags o de levererades utkört o klart i dag fredag.betalade med paypal kan inte bli enklare o framförallt inte billigare

myran Foto/Bilnörd
12 september 2014 · 1 541 Inlägg

Körde biltemas 10w40 i racemotorn i miatan. Vid renovering efter en hel sesong där bilen stort sett kokat på varje träff och oljetempen skenat totalt så såg fortfarande lagerytorna som nya ut.

Däremot som några säker så köp filtret någon annan stans. Några av deras modeller saknar backventil så motorn inte har nått oljetryck första sekunderna vid start.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Low
13 september 2014 · 3 311 Inlägg

myran skrev:
Körde biltemas 10w40 i racemotorn i miatan. Vid renovering efter en hel sesong där bilen stort sett kokat på varje träff och oljetempen skenat totalt så såg fortfarande lagerytorna som nya ut.

Däremot som några säker så köp filtret någon annan stans. Några av deras modeller saknar backventil så motorn inte har nått oljetryck första sekunderna vid start.

Tack för alla svar ! smile

köpte 10w40 8L för 380kr Från biltema.

Angående filtret så är det inte som alla andra bilar då filtret sitter i en kopp.


Gör det någon skillnad ?

DasAuto
13 september 2014 · 2 751 Inlägg

Low skrev:

myran skrev:
Körde biltemas 10w40 i racemotorn i miatan. Vid renovering efter en hel sesong där bilen stort sett kokat på varje träff och oljetempen skenat totalt så såg fortfarande lagerytorna som nya ut.

Däremot som några säker så köp filtret någon annan stans. Några av deras modeller saknar backventil så motorn inte har nått oljetryck första sekunderna vid start.

Tack för alla svar ! smile

köpte 10w40 8L för 380kr Från biltema.

Angående filtret så är det inte som alla andra bilar då filtret sitter i en kopp.


Gör det någon skillnad ?

Det är inte direkt ovanligt att det sitter i en kopp. Golf IV 1.6 har det bl.a.

Snåla inte med filter när det kostar max 150kr på mekonomen och liknande.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
myran Foto/Bilnörd
13 september 2014 · 1 541 Inlägg

Low skrev:

myran skrev:
Körde biltemas 10w40 i racemotorn i miatan. Vid renovering efter en hel sesong där bilen stort sett kokat på varje träff och oljetempen skenat totalt så såg fortfarande lagerytorna som nya ut.

Däremot som några säker så köp filtret någon annan stans. Några av deras modeller saknar backventil så motorn inte har nått oljetryck första sekunderna vid start.

Tack för alla svar ! smile

köpte 10w40 8L för 380kr Från biltema.

Angående filtret så är det inte som alla andra bilar då filtret sitter i en kopp.


Gör det någon skillnad ?

Kvaliten på filtret är nästan viktigare än oljan.

Sen har i stort sett alla oljor idag tillräcklig smörjkvalite. Det man betalar extra för är mycket tillsatser som hjälper till att hålla smuts och föroreningar i oljan borta för klara extremt långa service intervaller.

Men med tanke på priset på biltemas kontra dyr olja så kör jag i både racebilarna och bruksbilarna biltema olja och byter dubbelt så ofta i stället. Blir ju billigare i slutändan endå och man har alltid fräsch olja i maskin.

Men sen handlar det lite om ork och hur garage man har för att skruva.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

Det är så många tillverkare och bilmodeller som har haft och fortfarande har motorproblem relaterade till för långa serviceintervaller, så jag skiter i allt vad longlife-service och longlife-oljor heter. Jag kör på olja med rätt minimiklassning och byter var 1000:mil ungefär istället. Det är en billig försäkring att byta olja istället för att köra sönder motorn för att man var snål med servicen. I mitt fall blir det Dexos 2 (longlifeolja) från Saab, eftersom den är förhållandevis billig med sina 80 kr/liter. Biltema tar 119 kr/liter för olja med samma specifikation, så så mycket har man för att tro att Biltema alltid är billigast på allt smile

Saab 98-03 och VAG's bensinmotorer från slutet av 80-talet till fortfarande idag lär väl vara de mest kända exemplen.

Swedol brukar kunna få tag på oljor med rätt klassning i 20-litersdunkar till väldigt ok priser. Vi pratar en fjärdedel av priset på Mekonomen. Det skulle förvåna mig mycket om verkstäderna betalar mer än 20-30 kr/litern för den motorolja man fakturerar kunden 2-300 kr/litern för.

Filtren bör man köpa någon annanstans än på Biltema. Det låg en tråd om Biltemas filter på STCS där de visat på klart sämre filtrering och livslängd i tester. Och man sparar inte många tior om ens något alls på att köpa filter där.

Senast redigerat av Andromeda (14 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DasAuto
14 september 2014 · 2 751 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är så många tillverkare och bilmodeller som har haft och fortfarande har motorproblem relaterade till för långa serviceintervaller, så jag skiter i allt vad longlife-service och longlife-oljor heter. Jag kör på olja med rätt minimiklassning och byter var 1000:mil ungefär istället. Det är en billig försäkring att byta olja istället för att köra sönder motorn för att man var snål med servicen. I mitt fall blir det Dexos 2 (longlifeolja) från Saab, eftersom den är förhållandevis billig med sina 80 kr/liter. Biltema tar 119 kr/liter för olja med samma specifikation, så så mycket har man för att tro att Biltema alltid är billigast på allt smile

Saab 98-03 och VAG's bensinmotorer från slutet av 80-talet till fortfarande idag lär väl vara de mest kända exemplen.

Swedol brukar kunna få tag på oljor med rätt klassning i 20-litersdunkar till väldigt ok priser. Vi pratar en fjärdedel av priset på Mekonomen. Det skulle förvåna mig mycket om verkstäderna betalar mer än 20-30 kr/litern för den motorolja man fakturerar kunden 2-300 kr/litern för.

Filtren bör man köpa någon annanstans än på Biltema. Det låg en tråd om Biltemas filter på STCS där de visat på klart sämre filtrering och livslängd i tester. Och man sparar inte många tior om ens något alls på att köpa filter där.

Longlife oljan i sig är det inget fel på alls. Snarare tvärt om. Dock är intervallen åt helvete. Men annars håller jag med dig.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
volvo-93
14 september 2014 · 625 Inlägg

Varför köpte du 10-40? jag tycker du borde ha en 5-40 syntetolja istället. Jag kör med denna men det var rabatt när jag köpte den då 400kr eller 500kr gick den på.

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 11a71901sv

Senast redigerat av volvo-93 (14 september 2014)

Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

DasAuto skrev:

Andromeda skrev:
Det är så många tillverkare och bilmodeller som har haft och fortfarande har motorproblem relaterade till för långa serviceintervaller, så jag skiter i allt vad longlife-service och longlife-oljor heter. Jag kör på olja med rätt minimiklassning och byter var 1000:mil ungefär istället. Det är en billig försäkring att byta olja istället för att köra sönder motorn för att man var snål med servicen. I mitt fall blir det Dexos 2 (longlifeolja) från Saab, eftersom den är förhållandevis billig med sina 80 kr/liter. Biltema tar 119 kr/liter för olja med samma specifikation, så så mycket har man för att tro att Biltema alltid är billigast på allt smile

Saab 98-03 och VAG's bensinmotorer från slutet av 80-talet till fortfarande idag lär väl vara de mest kända exemplen.

Swedol brukar kunna få tag på oljor med rätt klassning i 20-litersdunkar till väldigt ok priser. Vi pratar en fjärdedel av priset på Mekonomen. Det skulle förvåna mig mycket om verkstäderna betalar mer än 20-30 kr/litern för den motorolja man fakturerar kunden 2-300 kr/litern för.

Filtren bör man köpa någon annanstans än på Biltema. Det låg en tråd om Biltemas filter på STCS där de visat på klart sämre filtrering och livslängd i tester. Och man sparar inte många tior om ens något alls på att köpa filter där.

Longlife oljan i sig är det inget fel på alls. Snarare tvärt om. Dock är intervallen åt helvete. Men annars håller jag med dig.

Nej, jag tyckte jag gjorde det tydligt att serviceintervallet är felet smile
Kör ju på longlife-olja själv då den blir billigare.

Men har du två oljor att välja på där longlife-oljan är mycket dyrare (om du kör VAG bensinmotor t ex där LL-olja är dyr) och vill byta var tusende mil behöver du inte köra på longlife-olja då du inte behöver de tillsatserna för att oljan ska hålla 1500 mil. Då kan du välja den billigare oljan istället. Alla har väl i princip olika rekommenderade oljor beroende på om man vill köra longlife eller inte? 1500-2000 mil var väl det vanliga serviceintervallet innan LL-hysterin och de problem det medförde började hos många tillverkare i syfte att få fram låga servicekostnader på främst tjänstebilar? Det var det jag ville poängtera.

Senast redigerat av Andromeda (14 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang