Bromsrör BMW E60

TurbOla Reservdansk
12 september 2014 · 6 271 Inlägg

Var inne och besiktigade min 530D idag, och fick nerslag på rostiga bromsrör bak, längsgående (de var väldigt upprostade, förstår inte hur det gick igenom förra besiktningen).

Nu har jag ingen tillgång till lyft eller verkstad, så tänkte lämna iväg jobbet till en verkstad.

Vad jag har kunnat googla fram är detta inget helt ovanligt på E60-modellerna, och de priser jag sett folk nämna ligger mellan 3500 och 4500kr.

Någon annan som har några bra tips på verkstad, eller har bytt själv (om det nu kanske är lätt, vet inte?) och priser?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Cupra_
12 september 2014 ·

Lätt är det inte alltid då du behöver bromsrörsverktyg. Detta för att kunna kapa bra men framförallt för att montera skarven. Har du det och gjort det förr så är det ju en annan sak. Men utan lyft eller ramp så blir det ändå rätt bökigt att komma åt.. Läs Jobbigt. När det är gjort så måste ju bromsarna luftas och i samband med fylls säkerligen lite bromsvätska på.
Inget jag hade gett mig på hemma i garaget med andra ord. Jag har däremot gjort det på brorsans verkstad då han har både lyft och rätt verktyg. Men då bockar man ju kopparrör själv.

Enklast om du själv ska ge dig på det torde vara att köpa färdiga modellanpassade typ på bmw.. Men 3500 tycker jag låter överkomligt då det ändå är lite pill plus luftning.

TurbOla Reservdansk
12 september 2014 · 6 271 Inlägg

Deception skrev:
Enklast om du själv ska ge dig på det torde vara att köpa färdiga modellanpassade typ på bmw.. Men 3500 tycker jag låter överkomligt då det ändå är lite pill plus luftning.

Jag tror också det är smidigast att lämna iväg, får ringa runt lite i nästa vecka och begära priser från verkstäder.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Turbovin Turbo lover
12 september 2014 · 555 Inlägg

Risken är ju att det är väldigt bökigt om de går upp ovanför tanken som de brukar göra på BMW, helt klart värt att lämna bort.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
kgk
14 september 2014 · 132 Inlägg

Jag gjorde nyligen precis detta på min E39. Nu vet jag inte
om det är likadant byggt på E60, men det borde vara utförbart
för någon med erfarenhet och tillgång till lyft, vilket underlättar.
Det som gick åt var fyra rörkopplingar med skärringar, som är
godkänt numera, ett par meter rör och några arbetstimmar.
I mitt fall gick det att kapa de gamla rören bakom plastinner-
skärmen precis innan de försvinner in över bakaxeln och "bara"
skruva fast kopplingarna där. Enklare under bottenplattan framför
bakhjulet. Rören går vid sidan av tanken, E39 iaf.

Dina rör borde också vara anfrätta lågt ner någonstans innan de
viker av uppåt och kommer mer i skydd.

Viktigt är att hålla reda på vilket rör som är vilket, annars får ABS-en
spader!

Inget nybörjarjobb kanske, men med en lyft och hjälp att lufta går det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang