Ctroën C5 - billjud

illiuminati
13 september 2014 · 243 Inlägg

Hejsan!

Fick ta över en Citroën C5 av farsan då min Saab började ge med sig sålde den för 10k och fick ta C5an för denna summa, så kan jag ju inte leva utan ljud, har tidigare ägt Volvo 850s 3st som jag monterat ljud i själv vilket inte varit komplicerat.
Sen skaffade jag mig 2st Saab 9-3 byggde själv i den första till skillnad mot mina volvo bilar så var det ju lite mer komplicerat, sågade lite osv men blev bra till slut men lämna in min andra och det blev sjukt bra "bra ljud i bil", men det har sin nackdel och det är 2500:- för montering exl kablage för ca 700:- + kostnaden för bas + steg + stereo kan man ju få till överkomligt pris om man inte är kräsen brukar hitta rimliga paket på blocket för runt 2000:-.

Men nu är det så att jag inte har pengarna, ca 7500:- om jag lämnar in, då får jag givetvis ett klockrent resultat gällande montering, kabeldragning osv, men låt säga att jag helst spenderar 2000:- på stereo + steg + bas och yttligare några hundra för kablage, om jag gör det själv!
Så min fråga är om någon av er har erfarenhet utav montering i Citroën C5?
Vad bör jag tänka på, möter man några hinder som icke erfaren billjuds montör i dessa bilar?

Indragning från motorutrymmet till kupén, lätt svårt? i volvo & saabarna så har det varit ett litet hål att dra igenom, montera bort handsfack och sen dra under listerna, upp bakom bakre sätena, hur är indragningen i C5?

Montera bort orginal stereon, hur sitter den? volvon va bara att slita ut inga bekymmer, saaben tröck man ner 2st sylar eller va dom spetsiga skruvmejslarna heter så ploppa stereon ut, på cittran har jag inte sett några hål för detta känns nästan som att man måste montera bort hela panelen och komma in bakifrån är det så krångligt?

ISO kablage har jag läst är viktigt för att få rätt signal så inte det går signaler till te.x bagagelucka med mera, bränd bildator, central lås eller andra  problem vill man ju inte råka ut för! är ju ganska självklart med ISO kablage men något speciellt att tänka på här? hur sätter jag jorden till stereon?


Känns som att jag kommer göra allt i min makt för att lämna in, men det som verkar komplicerat kan ju ibland vara enklare än man tror, och är så fallet kan man ju spara in 2500:- för monteringen och kanske kunna komma undan med 3000:- för en bas stereo, möjligheten att köra Spotify via bluetooth och leva livet under den tiden man har bilen smile

Denna bil är inte tänkt att jag ska ha i flera år, förhoppningsvis  blir jag med jobb med långvarig anställning och kan köpa den bil jag vill ha, och då kommer pengar läggas på ordentligt ljud, modifikationer och allt därtill, med denna gubbiga bil vill jag hålla kostnadernna nere, få lite djupare dunka dunka bas och hålla mig runt 3000:- ev 5000:- om det knasar med att det blir för avancerat att göra över en kväll så jag måste lämna in.

Tacksam för alla tips jag kan få, hoppas att någon där ute i detta avlånga land har erfarenhet av ljudbygge i dessa bilar!

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
Expoze
22 september 2014 · 2 024 Inlägg

Vad är det för årsmodell och är det en kombi eller en sedan?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang