Är det någonsin försent att börja med dragrace/streetrace?

DankeBanke
13 september 2014 · 4 Inlägg

Tjenare!

Har fått upp intresset för bilar och känner att det här med drag/streetrace skulle vara väldigt roligt som hobby i framtiden. Kanske har fel, men värt att testa på det iaf.

Men nu är det såhär att jag har inte vart i närheten av att syssla med motorer och fordon innan, och undrade blir det någonsin försent att få en chans att bli den där personen som i stort sätt vinner hela tiden?

Tänkte på att vissa kanske har hållt med med detta sen de var 5-6 år (kanske inte just streetrace men fordon/motorer syftade jag på), och jag som snart är 15 år kanske inte kommer ha en chans mot dem?
Vet inte hur mycket ''skills'' det behövs för att vinna? Eller är det typ 99% hur bra bilen är?

Kände att denna tråden blev lite flummig, sry för det. Men en liten sammanfattning:
Är det försent att börja vid 15 års åldern om man vill bli ''den bästa''? Jag kan väl ändå inte träna mer än på ''teorin'' och mekandet?
Hur ska man lära/träna upp sig?
Tänkte träna mig på att meka på en moppe först, säger bara det, ifall någon skulle vilja påpeka något?

-----------------------------------------------------------------------------------
Ingen behöver påpeka hur dumt detta låter, jag hör ju själv tongue En 15 åring som vill börja streetrace'a, haha. Skrattar själv när jag hör det. Men ja, jag är seriös.

Tack på förhand för svar smile

Senast redigerat av DankeBanke (13 september 2014)

Ibanezman Skåning
13 september 2014 · 739 Inlägg

Till att börja med:

Att bli "bäst" och vinna hela tiden kostar en del dollars, oavsett om det är på banan eller gatan.
Även om man bygger en dräpare billigt av lump och skrot så krävs det ändå en hög med pengar,
och man inte dyrt köper en färdig bil.

Värt att tänka på.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Thedawe
13 september 2014 ·

ett enkelt sätt att komma in i de kan va att köra bracket racing på bana, du får då en dial in tid som du ska köra så nära som möjligt utan att vara snabbare, den bilen som då är närmast sin dial in tid vinner, det hänger alltså mer på dej som förare med reaktionstid, snabba växlingar osv än det hänger på en bil med vansinnig motor osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bracket_racing

Dr_struts
13 september 2014 · 1 861 Inlägg

DankeBanke skrev:
Tjenare!

Har fått upp intresset för bilar och känner att det här med drag/streetrace skulle vara väldigt roligt som hobby i framtiden. Kanske har fel, men värt att testa på det iaf.

Men nu är det såhär att jag har inte vart i närheten av att syssla med motorer och fordon innan, och undrade blir det någonsin försent att få en chans att bli den där personen som i stort sätt vinner hela tiden?

Tänkte på att vissa kanske har hållt med med detta sen de var 5-6 år (kanske inte just streetrace men fordon/motorer syftade jag på), och jag som snart är 15 år kanske inte kommer ha en chans mot dem?
Vet inte hur mycket ''skills'' det behövs för att vinna? Eller är det typ 99% hur bra bilen är?

Kände att denna tråden blev lite flummig, sry för det. Men en liten sammanfattning:
Är det försent att börja vid 15 års åldern om man vill bli ''den bästa''? Jag kan väl ändå inte träna mer än på ''teorin'' och mekandet?
Hur ska man lära/träna upp sig?
Tänkte träna mig på att meka på en moppe först, säger bara det, ifall någon skulle vilja påpeka något?

-----------------------------------------------------------------------------------
Ingen behöver påpeka hur dumt detta låter, jag hör ju själv tongue En 15 åring som vill börja streetrace'a, haha. Skrattar själv när jag hör det. Men ja, jag är seriös.

Tack på förhand för svar smile

Som en annan skrev så bör du satsa på att köra på bana för att få ihop vanan, du kan komma långt med en tajt budget men det kommer ta tid!

Att bli "bäst" är inte det du ska ha som mål, att ha kul är det viktiga i början så kommer du nog ha det svettigt nog att hålla koll på bilen om du har lite effekt! ^^

Men har man dåligt med pengar så är en lätt bil nästan ett krav,försök få tag på något litet lätt och bakhjuls drivet som du kan bygga vidare på! Typ en Gammal starlet med Volvo bakaxel Opel omega B v-låda och Saab 2.3t motor då kan du få 300hk Billigt med en svets diff har du en stabil bakvagn efter lite jobb med upphängning, problemet är lådan den tål inte vad som men man får undvika karate växlingar! Du kan byta v-låda när du har råd men focusera på mycket tid bakom ratten smile

Finns för övrigt massa evenemang på div nerlagda flygrakor och sådant där du säkert hade fått köra! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
DankeBanke
13 september 2014 · 4 Inlägg

Thedawe skrev:
ett enkelt sätt att komma in i de kan va att köra bracket racing på bana, du får då en dial in tid som du ska köra så nära som möjligt utan att vara snabbare, den bilen som då är närmast sin dial in tid vinner, det hänger alltså mer på dej som förare med reaktionstid, snabba växlingar osv än det hänger på en bil med vansinnig motor osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bracket_racing

Finns det någon bana i Sverige? Till låter dom en 15 åring köra?
Hyr man bil på bana eller tar man dit sin egen?
Tack för svaret smile

Senast redigerat av DankeBanke (13 september 2014)

Dr_struts
13 september 2014 · 1 861 Inlägg

DankeBanke skrev:

Thedawe skrev:
ett enkelt sätt att komma in i de kan va att köra bracket racing på bana, du får då en dial in tid som du ska köra så nära som möjligt utan att vara snabbare, den bilen som då är närmast sin dial in tid vinner, det hänger alltså mer på dej som förare med reaktionstid, snabba växlingar osv än det hänger på en bil med vansinnig motor osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bracket_racing

Finns det någon bana i Sverige? Till låter dom en 15 åring köra?
Hyr man bil på bana eller tar man dit sin egen?
Tack för svaret smile

Du kör egen bil! Du lär ta licens för att få köra, jag tror att du som 15 år ska få köra dragrace!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
DankeBanke
13 september 2014 · 4 Inlägg

Dr_struts skrev:

DankeBanke skrev:

Thedawe skrev:
ett enkelt sätt att komma in i de kan va att köra bracket racing på bana, du får då en dial in tid som du ska köra så nära som möjligt utan att vara snabbare, den bilen som då är närmast sin dial in tid vinner, det hänger alltså mer på dej som förare med reaktionstid, snabba växlingar osv än det hänger på en bil med vansinnig motor osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bracket_racing

Finns det någon bana i Sverige? Till låter dom en 15 åring köra?
Hyr man bil på bana eller tar man dit sin egen?
Tack för svaret smile

Du kör egen bil! Du lär ta licens för att få köra, jag tror att du som 15 år ska få köra dragrace!

Har du eller någon annan någon länk till en förening/bana? Har sökt men hittade inget hmm
Bor i kungälv/göteborg btw

Senast redigerat av DankeBanke (13 september 2014)

Dr_struts
13 september 2014 · 1 861 Inlägg

DankeBanke skrev:

Dr_struts skrev:

DankeBanke skrev:
Finns det någon bana i Sverige? Till låter dom en 15 åring köra?
Hyr man bil på bana eller tar man dit sin egen?
Tack för svaret smile

Du kör egen bil! Du lär ta licens för att få köra, jag tror att du som 15 år ska få köra dragrace!

Har du eller någon annan någon länk till en förening/bana? Har sökt men hittade inget hmm
Bor i kungälv/göteborg btw

http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/ Där kan du läsa lite om regler iaf! Jag bor själv norr om Stockholm så har ingen koll på dom områdena!

Edit hittade lista på sidan med klubbar! http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/klubbar/

Du lär prata ihop dig med päronen så dom stöttar och hjälper dig! ^^

Senast redigerat av Dr_struts (13 september 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
DankeBanke
13 september 2014 · 4 Inlägg

Dr_struts skrev:

DankeBanke skrev:

Dr_struts skrev:

Du kör egen bil! Du lär ta licens för att få köra, jag tror att du som 15 år ska få köra dragrace!

Har du eller någon annan någon länk till en förening/bana? Har sökt men hittade inget hmm
Bor i kungälv/göteborg btw

http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/ Där kan du läsa lite om regler iaf! Jag bor själv norr om Stockholm så har ingen koll på dom områdena!

Ok!
Tack så mycket smile

Dr_struts
13 september 2014 · 1 861 Inlägg

DankeBanke skrev:

Dr_struts skrev:

DankeBanke skrev:

Har du eller någon annan någon länk till en förening/bana? Har sökt men hittade inget hmm
Bor i kungälv/göteborg btw

http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/ Där kan du läsa lite om regler iaf! Jag bor själv norr om Stockholm så har ingen koll på dom områdena!

Ok!
Tack så mycket smile

Inga problem! Bara glad om jag kan hjälpa till smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Hamilton
13 september 2014 · 8 864 Inlägg

Dragrace är aldrig försent att börja med dock en dyr sport.
Det är nog mera mecka än race som gäller i det flesta fall ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Tiger1978 Fattig student
13 september 2014 · 1 282 Inlägg

Börja med folkrace där är starten viktig och gillar du det och lyckas kanske du kan fixa lite lokala sponsorer så du kan utveckla dig..
Folkrace är inte en tokdyr sport, allra helst inte om du och t,ex din pappa kan skruva själva smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Germax
13 september 2014 · 12 086 Inlägg

Dragracing är väl en gubbsport om något, du är 15 år, du kan börja med vad du vill smile

saab_sonett Handledare
14 september 2014 · 1 481 Inlägg

Min bror var över 40 när han började med dragrace. Han har vunnit Nordtrafik cup ett par gånger med en gatreggad Camaro. Satsa på Bracket. Du kan börja som 15-åring med en gammal Volvo eller liknande. En snabb bil är inte viktigt, däremot din reaktionsförmåga.

Low
16 september 2014 · 3 306 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Börja med folkrace där är starten viktig och gillar du det och lyckas kanske du kan fixa lite lokala sponsorer så du kan utveckla dig..
Folkrace är inte en tokdyr sport, allra helst inte om du och t,ex din pappa kan skruva själva smile

måste man inte sälja sin bil efter tävling eller lottas ut?

Evildan
16 september 2014 ·

Low skrev:

Tiger1978 skrev:
Börja med folkrace där är starten viktig och gillar du det och lyckas kanske du kan fixa lite lokala sponsorer så du kan utveckla dig..
Folkrace är inte en tokdyr sport, allra helst inte om du och t,ex din pappa kan skruva själva smile

måste man inte sälja sin bil efter tävling eller lottas ut?

Saxat från SBFs hemsida.

När segraren korats i A-finalen, är alla bilar till salu. Det är bara att lägga ett anbud på startnumret och hoppas på tur, för ofta är det lång kö till anbudsdisken! Priset är 6 500 kronor, prutat och klart.

http://www.sbf.se/sportgrenar/folkrace/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang