Auidi 100 2.2t 10v ingen gnista

ebjorkstrand
13 september 2014 · 5 Inlägg

har en audi 100 turbo quattro som gnistan kommer och går, oftast har jag ingen gnista alls men rätt va de är så har jag bra gnista i ett startförsök sen är den helt borta.

har mätt upp impulsen från hallgivarn och den fungerar.
har mätt resistansen i båda givarna på svänghjulet (tändlägesgivarn) (vartalsgivarn) och dom ligger runt 1kohm.
har haft ur styrboxen och kollat men inte så lätt å se något fel där.
har även kollat över alla kontakter och rengjort,
kollat fördelare, rotor,kablar,stift.

undrar nu om nån har haft samma problem och kan ge tips,
tändspole? tändmodul? styrbox? Tändningslås? eller har jag missat nåt?

Senast redigerat av Bjorkstrand (13 september 2014)

jaka54
13 september 2014 · 5 729 Inlägg

Hej!
Brorsan Audi 100 Avant Turbo -91:a la  bara av i somras (Maj) när det var varmt ca +25-30 grader.
Vi trodde först det var bränslepumpen eftersom min egen AUDI 100 Avant 2,0E -89:a la av i februari och då var det bränslepumpen.
Vi hade en fungerande pump liggande så vi bytte och bilen startade direkt.
Men... så någon dag senare la motorn av igen!
Då fick vi tips on varvtalsgivaren och tändlägesgivaren (något som jag inte har på min RT-motor) så vi tog bort dessa och gjorde rent dem. De var j...skitiga!
Och sedan dess har bilen gått utan problem.
Vi har också spekulerat  om det kunde vara tändspolen som inte gillade höga temperaturer så vi tog en sån på skroten för säkerhetsskull, men hittills har bilen startat utan problem utan att vi behövt byta tändspole.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-37de8489bf3ea8dbbfcfef68c0ac146c.jpg
Audi 100 Avant Turbo får stopp i Sollentuna

Senast redigerat av jaka54 (14 september 2014)

ebjorkstrand
13 september 2014 · 5 Inlägg

Tack för svar, bytte både tändmodulen och tändspolen idag men ingen skillnad, tog även lös givarna på svänghjulet och dom va skitiga som du säger, men det va ett konstigt jack i ena, bränsle pumpen är ny och motorn får bränsle.
Bild på givarna finns på fotoalbumet,

jaka54
13 september 2014 · 5 729 Inlägg

Hej!
Jag skulle byta givare om den ser ut så där!

ebjorkstrand
13 september 2014 · 5 Inlägg

yes ska byta ut den till och börja med!, bara det inte är piggen på svänghjulet som lossnat och orsakat skadan,
Återkommer!

ebjorkstrand
20 september 2014 · 5 Inlägg

bytt givarna på svänghjulet nu och piggen sitter kvar, även kollat å motorn står rätt, ingen skillnad alls..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang