Hjälp!! Problem med olja 530 -01

sebbe_j
13 september 2014 · 195 Inlägg

Som rubriken säger har jag lite problem med oljan på min bil. Efter ja kört en stund kommer de upp check Engine oil lev och när jag tittar på Stickan är det väldigt lite olja där. Låter ja bilen stå en stund och sedan kollar verkar oljan runnit ner och allt är fullt. Kan nog olje kanal ha blivit tät eller vad kan problemet vara?? Tacksam för hjälp! Vore surt om bilen skar!

Seb
tekniknissen1
13 september 2014 · 866 Inlägg

Är normalt att det tar en stund för oljan att rinna ner i sumpen. BMW har problem med oljenivå givaren så det är nog den som visar fel. 3-5 min efter att du stannat motorn så ska det vara mellan max o minimum på stickan.
Passa på att byta givaren vid nästa service då oljan ska ut ur sumpen.  Snabbt bytad  då.

sebbe_j
13 september 2014 · 195 Inlägg

Ja men hur mkt olja ska synas på Stickan efter att den precis är avslagen då? Det under första plutten på Stickan på min. Känns inte riktigt rätt!

Seb
tekniknissen1
14 september 2014 · 866 Inlägg

Oljan är uppe i motorn på väg ner i sumpen det tar en stund innan oljan har kommit ner. Givaren håller koll på nivån när motorn är igång och då är den väsentligt lägre. (kan vara Under stickan) mellan 1-2 liter olja är i cirkulation i motorn som fyller på sumpen om motorn stoppas.  och mellan max och minimum är det 1 liter typ. Så syns det precis längst ner på stickan så kan det stämma precis när du stannat.

sebbe_j
14 september 2014 · 195 Inlägg

Men hur kommer det sig att den börjat varna så här nu? Bytt olja för 2-3 veckor sedan. 6,5liter castrol Edgr fst. Är fasen nervös över att köra

Seb
turbo98
14 september 2014 · 1 362 Inlägg

sebbe_j skrev:
Men hur kommer det sig att den börjat varna så här nu? Bytt olja för 2-3 veckor sedan. 6,5liter castrol Edgr fst. Är fasen nervös över att köra

för att givaren kan vara trasig och visar fel...tongue

tekniknissen1
14 september 2014 · 866 Inlägg

det är lugnt som sagt givaren kass, Det som är farligt är röd oljekanna. Då är där inget oljetryck. Och nivån har i princip inget med det att göra. Dock måste det vara olja i motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang