Bygga rejäl biltrailer - Tips & Råd önskas

granadadr
28 oktober 2014 · 7 289 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Extrazz skrev:
Men lämpligast borde ju en husvagn vara ändå?

Haft tankar på det med men vad kostar ett täckt släp som vissa åker runt med?

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

alla husvagnar har väl typ 1,7-2m mellan däcken?? min trailer har drygt 2m mellan däcken smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
28 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Extrazz skrev:
Men lämpligast borde ju en husvagn vara ändå?

Haft tankar på det med men vad kostar ett täckt släp som vissa åker runt med?

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

Antagligen att ett "täckt släp" är ett enormt j*vla vindfång och därför ökar bränsleförbrukningen ordentligt i förhållande till ett "öppet släp".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AD_ Biltokig ingenjör
28 oktober 2014 · 1 159 Inlägg

it_mutt skrev:

Danne_1977 skrev:

Extrazz skrev:
Men lämpligast borde ju en husvagn vara ändå?

Haft tankar på det med men vad kostar ett täckt släp som vissa åker runt med?

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

Antagligen att ett "täckt släp" är ett enormt j*vla vindfång och därför ökar bränsleförbrukningen ordentligt i förhållande till ett "öppet släp".

Det beror på storlek, men ja! Det drar en hel del mer. Hyrde ett stor kåpsläp, 360x185 i flakyta. Fulllastad drog bilen ca 0,96-1l/mil mot ~0,75l/mil motsvarande lastat öppet släp. I vissa fall är det dock värt att ha det kåpsläpet, speciellt på vintern. Att slippa få spännband eller dylikt fulla i slask och snösprut som sedan fryser är värt många kronor smile

Det går inte att ta ett husvagnschassi och bygga körbanan ovanpå hjulhuset? Så att det blir "backe" före och efter? Så får man ner tyngdpunkten lite mer, men den blir ju fortfarande högre än normalt. Förutsätter ju att man tänkt använde den för biltransport.

Annars finns det en hel del släp som är så kallade "inline". Hjulhuset är inbyggt i flaket. De ser inte ut att vara så överdrivet höga?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
it_mutt Avstängd
28 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

AD_ skrev:

it_mutt skrev:

Danne_1977 skrev:

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

Antagligen att ett "täckt släp" är ett enormt j*vla vindfång och därför ökar bränsleförbrukningen ordentligt i förhållande till ett "öppet släp".

Det beror på storlek, men ja! Det drar en hel del mer. Hyrde ett stor kåpsläp, 360x185 i flakyta. Fulllastad drog bilen ca 0,96-1l/mil mot ~0,75l/mil motsvarande lastat öppet släp. I vissa fall är det dock värt att ha det kåpsläpet, speciellt på vintern. Att slippa få spännband eller dylikt fulla i slask och snösprut som sedan fryser är värt många kronor smile

Det går inte att ta ett husvagnschassi och bygga körbanan ovanpå hjulhuset? Så att det blir "backe" före och efter? Så får man ner tyngdpunkten lite mer, men den blir ju fortfarande högre än normalt. Förutsätter ju att man tänkt använde den för biltransport.

Annars finns det en hel del släp som är så kallade "inline". Hjulhuset är inbyggt i flaket. De ser inte ut att vara så överdrivet höga?

Ja det kan absolut vara värt med ett täckt släp emellanåt. Det sunkiga är ju att ha ett som är "permanent täckt" ger ju även bränsleökningen när man inte hade behövt det s.a.s. . Optimalt är givetvis om man kan ha ett "både och"-släp. Men, när man pratar biltransporter så har jag ingen aning om huruvida det ens finns...alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
28 oktober 2014 · 10 279 Inlägg

it_mutt skrev:

Danne_1977 skrev:

Extrazz skrev:
Men lämpligast borde ju en husvagn vara ändå?

Haft tankar på det med men vad kostar ett täckt släp som vissa åker runt med?

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

Antagligen att ett "täckt släp" är ett enormt j*vla vindfång och därför ökar bränsleförbrukningen ordentligt i förhållande till ett "öppet släp".

Menar han inte bara att han undrar vad ett täckt släp kostar? Det är ju faktiskt det han skriver... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
28 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Danne_1977 skrev:
Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

Antagligen att ett "täckt släp" är ett enormt j*vla vindfång och därför ökar bränsleförbrukningen ordentligt i förhållande till ett "öppet släp".

Menar han inte bara att han undrar vad ett täckt släp kostar? Det är ju faktiskt det han skriver... wink

//Brådhis

Haha, ja givetvis, så kan det så klart vara. Den tanken slog mig aldrig. Men nu när du säger det så är det givetvis mycket möjligt att det var så det menades ja smile

- - Edit - -

Det borde å andra sidan inte vara så förbannat svårt att ta reda på...väl?

Senast redigerat av it_mutt (28 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Danne_1977
28 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

AD_ skrev:

it_mutt skrev:

Danne_1977 skrev:

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

Antagligen att ett "täckt släp" är ett enormt j*vla vindfång och därför ökar bränsleförbrukningen ordentligt i förhållande till ett "öppet släp".

Det beror på storlek, men ja! Det drar en hel del mer. Hyrde ett stor kåpsläp, 360x185 i flakyta. Fulllastad drog bilen ca 0,96-1l/mil mot ~0,75l/mil motsvarande lastat öppet släp. I vissa fall är det dock värt att ha det kåpsläpet, speciellt på vintern. Att slippa få spännband eller dylikt fulla i slask och snösprut som sedan fryser är värt många kronor smile

Det går inte att ta ett husvagnschassi och bygga körbanan ovanpå hjulhuset? Så att det blir "backe" före och efter? Så får man ner tyngdpunkten lite mer, men den blir ju fortfarande högre än normalt. Förutsätter ju att man tänkt använde den för biltransport.

Annars finns det en hel del släp som är så kallade "inline". Hjulhuset är inbyggt i flaket. De ser inte ut att vara så överdrivet höga?

Jodå jag har haft flera släp i mina dagar och när det kommer till kostnad så är jag väl medveten, hade bland annat ett gammalt statoil hyrsläp med lämm bak man fäller ner, minns ej hur många kubik den tog men det var nog liknande dom största man kan hyra idag, sen är det ju så att jag åker inga jorden runt resor direkt, kör oftast bara småvängar på hemma plan, och fraktar musikgrejer ibland åxå förstås. Drivmedelskostnad är helt ointressant i detta avseende.

Jag har kört mycket biltrailder i mina dagar, blir nog minst ett par gånger i månaden o har så varit senaste 17 åren, en som jag skrev tidigare i denna tråden så känner jag en som har en trailer som man lastar uppe på hjulen, blir en rejäl backe att lasta men går bilen man lastar att köra så gör ju inte det nåt, och nej det känns inte direkt att tyngdpunkten blir högre och den trailern känns jätte stabil och bra att dra efter vägarna, även fullastad med 2000kg så känns det knappt att man har nått på kroken.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
28 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

granadadr skrev:

Danne_1977 skrev:

Extrazz skrev:
Men lämpligast borde ju en husvagn vara ändå?

Haft tankar på det med men vad kostar ett täckt släp som vissa åker runt med?

Nej husvagn är inte optimalt, jag har varit o kollat på flera nu under senaste tiden, dom flesta har för smalt mellan däcken, alltså det blir att bygga flaket uppe på hjulen då i sånna fall, det är inte alls bra. Borde säkert finnas nån husvagn som har dryga 2 meters bredd mellan insidan på däcken, men kan inte vara många som sagt.. så nej det är inte lämpligast i mina ögon iaf.

Hur manar du med vad ett täckt släp kostar som vissa åker runt med ?

alla husvagnar har väl typ 1,7-2m mellan däcken?? min trailer har drygt 2m mellan däcken smile

Jo dom är ju ungefär i den bredden så klart, dom flesta runt 1700mm vilket är för smalt, det är knappt man får på en vanlig Volvo 740 då...

Men som jag nämnt tidigare åxå i denna tråden så siktar jag på en lastbil istället, typ en FL6 eller liknande, eller kanske en tungreggad LT55 eller nåt sånt med lämpligt långt flak. Blir smidigare för mig och mindre slitage på dragbil och lättare helt enkelt. 

Fick bra pris på en äldre fullstor FH12 från 1995 eller nåt sånt, men fan den är för stor, blir inget bra att dundra runt med en sån i frakta bilar på.. :S Verkligen dyr i drift åxå.. och vägavgift dessutom, nej usch, blir för dyrt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
28 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Låt oss säga att man hittar ett husvagnschassie som skulle passa bra till att bygga biltrailer, jag vet ju att man inte får ändra kopplingsavståndet, men är det möjligt att montera fler axlar ?

Informationen jag fick var ju att man måste ha intyg från tillverkaren av axlar och vagn för att kunna regga upp så man får lasta mer, en husvagn har väl ingen tillåten lastvik, ja ett par hundra kilo kanske, hur blir det då om det är så svårt och kostsamt att regga upp ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
AD_ Biltokig ingenjör
28 oktober 2014 · 1 159 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Låt oss säga att man hittar ett husvagnschassie som skulle passa bra till att bygga biltrailer, jag vet ju att man inte får ändra kopplingsavståndet, men är det möjligt att montera fler axlar ?

Informationen jag fick var ju att man måste ha intyg från tillverkaren av axlar och vagn för att kunna regga upp så man får lasta mer, en husvagn har väl ingen tillåten lastvik, ja ett par hundra kilo kanske, hur blir det då om det är så svårt och kostsamt att regga upp ?

Den info jag har hittat (ett par år sedan) var att om man hittar en husvagn med totalvikten 2000kg, så kunde man använda den totalvikten. Detta då axlar och chassi var typade för det, sedan kunde man väga in den på nytt och få en ny tjänstevikt. Mycket möjligt att det är ändrat, men det var så jag har för mig att det var. Med lite tur så kunde man då få en vagn med 1400kg lastvikt.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Danne_1977
28 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

AD_ skrev:

Danne_1977 skrev:
Låt oss säga att man hittar ett husvagnschassie som skulle passa bra till att bygga biltrailer, jag vet ju att man inte får ändra kopplingsavståndet, men är det möjligt att montera fler axlar ?

Informationen jag fick var ju att man måste ha intyg från tillverkaren av axlar och vagn för att kunna regga upp så man får lasta mer, en husvagn har väl ingen tillåten lastvik, ja ett par hundra kilo kanske, hur blir det då om det är så svårt och kostsamt att regga upp ?

Den info jag har hittat (ett par år sedan) var att om man hittar en husvagn med totalvikten 2000kg, så kunde man använda den totalvikten. Detta då axlar och chassi var typade för det, sedan kunde man väga in den på nytt och få en ny tjänstevikt. Mycket möjligt att det är ändrat, men det var så jag har för mig att det var. Med lite tur så kunde man då få en vagn med 1400kg lastvikt.

Ja fast samma måste ju gälla husvagnar som för hästtransporter och andra släp när det kommer till att regga upp till högre lastvikt o således högre totalvikt, att man måste ha intyg från tillverkare som intygar att chassiet klarar den nya vikten osv, kan vara svårt och kostsamt och ta lång tid.

Om det inte vore så så skulle det ju inte vara några problem att få min hästfinka uppreggad till det som det står på axlarna att dom ska klara, det står nämligen 1180kg på bägge axlarna, det blir ju över 2300kg i totalvikt, o väger vagnen i färdigt tillstånd runt 350-400kg så blir det ju 1900kg då ungefär jag får lasta. Det är en stor skillnad mot för idag som det står i mitt reggbevis att jag får lasta max 700kg.. det är ju löjligt ynkligt för en så passa kraftigt chassie, min andra vagn med en axel får lasta 1000kg o den är rätt så liten.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
29 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Har lyft av skåpet idag, så här ser chassiet ut nu iaf...

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10553452_10152311712930964_1287056053497486670_n.jpg?oh=b57daf41cab5b43ed852658cf206ff30&oe=54EEB28C&__gda__=1424116457_49bc75310755c722ce337c5323d7e813

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
29 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Det är ju så att man inte får göra nån åverkan på orginal chassiet, men får man borra hål i det så man kan bulta fast den nya "ramen" som ska sitta uppepå och utgöra det nya flaket.. ?

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/1551470_10152311861435964_390976095712229346_n.jpg?oh=c191c1824d6c832bebb1342e1852484a&oe=54F4F646

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mervolic Yawn...
29 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

it_mutt Avstängd
29 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:
Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

Givetvis blir det mer ostabilt ju högre du flyttar tyngdpunkten, det kommer du inte ifrån.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
29 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:

Mervolic skrev:
Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

Givetvis blir det mer ostabilt ju högre du flyttar tyngdpunkten, det kommer du inte ifrån.

Det inser jag med, men jag tror knappast att det påverkar att på ett så pass stort släp flytta ner flakhöjden från 80cm till t ex 50-60 cm så länge som man inte planerar att köra snabbare än 150 km/h...

Danne_1977
29 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Mervolic skrev:
Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

Tyngdlagen, eller nåt, gör ju att desto högre desto svajigare, jag har som sagt kört biltrailers som man lastar uppe på hjulen, funkade hur fint som helst och kändes verkligen stabilt. saken är ju den att jag inte kan bygga en biltrailer av detta chassie.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
it_mutt Avstängd
29 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:

it_mutt skrev:

Mervolic skrev:
Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

Givetvis blir det mer ostabilt ju högre du flyttar tyngdpunkten, det kommer du inte ifrån.

Det inser jag med, men jag tror knappast att det påverkar att på ett så pass stort släp flytta ner flakhöjden från 80cm till t ex 50-60 cm så länge som man inte planerar att köra snabbare än 150 km/h...

Tror inte heller det gör vidare mycket, men, det var iaf svar på din fråga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
29 oktober 2014 · 3 151 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Mervolic skrev:
Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

Tyngdlagen, eller nåt, gör ju att desto högre desto svajigare, jag har som sagt kört biltrailers som man lastar uppe på hjulen, funkade hur fint som helst och kändes verkligen stabilt. saken är ju den att jag inte kan bygga en biltrailer av detta chassie.

Jo, tyngdpunkten får ju inte hamna utanför "vippunkten" eller vad man kan kalla det. Ju högre släp (och ju högre och tyngre last) man har desto lugnare får man ju ta det i kurvorna, men på ett släp som väger ett ton olastat så får man nog anstränga sig för att kunna välta släpet oavsett vad man lastar. cool

Hoppas du hittar något bra objekt för ditt biltrailerbygge.

Danne_1977
29 oktober 2014 · 3 292 Inlägg

Mervolic skrev:

Danne_1977 skrev:

Mervolic skrev:
Varför skulle ett släp bli sämre bara för att man har lasten ovanför hjulen? På jobbet har vi ett flaksläp som är lika brett som en lastbil och sju meter långt. Flakhöjden är typ 80cm eller något. Baktill sitter det utdragbara ramper, så det går att använda som biltrailer. Vi brukar lasta rätt tungt på det släpet utan problem. Dock väger släpet närmare 1 ton olastat.

Tyngdlagen, eller nåt, gör ju att desto högre desto svajigare, jag har som sagt kört biltrailers som man lastar uppe på hjulen, funkade hur fint som helst och kändes verkligen stabilt. saken är ju den att jag inte kan bygga en biltrailer av detta chassie.

Jo, tyngdpunkten får ju inte hamna utanför "vippunkten" eller vad man kan kalla det. Ju högre släp (och ju högre och tyngre last) man har desto lugnare får man ju ta det i kurvorna, men på ett släp som väger ett ton olastat så får man nog anstränga sig för att kunna välta släpet oavsett vad man lastar. cool

Hoppas du hittar något bra objekt för ditt biltrailerbygge.

Ja så är det, jo jag brukar låna ett maskinsläp ibland, väger åxå ett ton och rätt så hög lasthöjd.

Blir nog nån form av lastibil för min del, och släpvagn av detta chassie.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang