Släpper ni till där det finns väggren?

Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

Än så länge har man inte lyckats förstöra alla vägsträckor med vajerräcken och långa enfiliga sträckor. Det finns fortfarande några sträckor kvar med den gamla fina standarden med en vägren som är lika bred som ett extra körfält. Där är det liksom inga problem om någon bonde är ute och rastar traktorn på riksvägen, och man slipper ligga bakom husvagnsfolk, raggarbilar och annat löske folk kilometervis mellan de dubbelfiliga sträckorna. Långsam trafik går åt sidan, sedan kör man om. Trafiken blir inte stillastående för att någon ska svänga höger på en väg som saknar avfart.
Jaja, ingen idé att vara trafikromantiker och drömma sig tillbaka 10-15 år i tiden, det är som det är, utveckling kallar de det visst smile

Men senast idag upptäckte jag att det har blivit rätt hetsigt på sådana vägar. Trots att jag låg sist i en kö av bilar som höll skyltad hastighet fick jag gång på gång upp fordon som nosade och rent av bet i röven. Kanske ville de se vad jag lyssnade på genom bakrutan?
Det är mitt ansvar att jag sedan har fritt att gå tillbaka ut på vägen om jag kör ut på vägrenen, och är det skymd sikt är det direkt olämpligt.

Jag har inget problem att gå ut på vägrenen om den bakom tydligt visar att den ska om, och är hyffsat ensam bakom.
Små bilar med kvinnliga eller äldre förare göre sig icke besvär. Egna empiriska studier visar att de först gärna ska ligga på exakt samma avstånd i 10 sekunder innan de ens fattar att de kan passera. När de sedan passerar är det ofta viktigt att inte överskrida hastighetsbegränsningen alls. Nu börjar rakan ta slut, det kommer en kurva där det kan vara en traktor, en trasig Volvo eller en tysk husvagn med uppslaget förtält på vägrenen. Man får bromsa, och hoppas att den bredvid inte gör samma sak...
För att inte tala om när det är stora hål eller grovgrus på vägrenen så att man får stanna i princip.

Kort sagt är det ofta så osmidigt för egen del att jag faktiskt låter bli i många fall. Speciellt när jag har flera bilar före och den omkörande bara tar min plats i kön.

Och får man sedan inget tack känner man sig smutsig och lite utnyttjad. Här gjorde man sig besvär att släppa förbi någon, och den ids inte ens slappa till blinkersen ett par gånger?

Hur gör ni? smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Gloremir hmmmm
14 september 2014 · 1 094 Inlägg

Ligger jag på den lagliga hastigheten så flyttar jag mig aldrig, eller jo för utrycknings fordon.
Har jag dock släp eller dylikt påkopplat o ligger på en lägre hastighet så flyttar jag på mig där möjligheten finns.

Idag är det mer standard att folk kör 10km/h över hastighets gränsen, har dom bråttom kan dom fasiken åka tidigare.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Muttley
14 september 2014 ·

Flyttar inte mig heller.
Enbart störigt att lägga sig utmed vägkanten och sen tillbaka igen.
Dessutom nere i Skåne tycker jag att vägren har så pass dålig asfalt att jag inte vill köra där heller.

Seth
14 september 2014 · 3 354 Inlägg

Flyttar mig enbart så långt som lagen "kräver" alltså bara till vägmarkering som längst. Såvidare det inte är utryckningsfordon.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Dirq
14 september 2014 · 305 Inlägg

Flyttar man sig så är ju problemet ur vägen sen. Är det väggren och folk inte flyttar på sig så antar iaf jag att dom inte kan köra bil (använda speglarna).

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dirq skrev:
Flyttar man sig så är ju problemet ur vägen sen. Är det väggren och folk inte flyttar på sig så antar iaf jag att dom inte kan köra bil (använda speglarna).

Är det? De tre bilarna som ligger bakom dig då? Och de tre som ligger framför mig? Och hur vet jag att du gör en snabb och smidig omkörning så att jag kan gå tillbaka innan kurvan lite längre fram?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dirq
14 september 2014 · 305 Inlägg

Kan lova att du hällre har mig framför än bakom om jag vill åka fortare.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dirq skrev:
Kan lova att du hällre har mig framför än bakom om jag vill åka fortare.

Tänder jag bromsljusen lär du ju släppa av smile

Men om du ger mig ditt regnummer så kan jag sätta en post-it på instrumentbrädan. Är jag sedan i närheten av Åtvidaberg kan jag ju släppa förbi dig när du kommer farande. smile

Problemet är att man inte vet om det är en snigel som ska om eller någon som fattar vad det handlar om. Och det är mitt ansvar att komma tillbaka på vägen igen om jag måste.

Senast redigerat av Andromeda (14 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PlumCrazy
14 september 2014 · 881 Inlägg

Andromeda skrev:
eller en tysk husvagn med uppslaget förtält på vägrenen

Hur gör ni? smile

What? big_smile

Jag flyttar inte på mig alls om jag kör laglig hastighet. Kan hellre bli tvärt om, om dom nosar för mycket i baken visar jag helt enkelt bromsljuset. Då brukar dom flesta inta rätt avstånd. roll Har dom så bråttom så kan dom lika gärna ha farit tidigare som någon redan sagt.

Om jag har ett utryckningsfordon bakom mig så flyttar jag ju mig såklart.

Fast det är ju klart, ibland när dom är jobbiga nog så stämplar man fullt så dom inte hinner/kan köra om... lol

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Dr_struts
14 september 2014 · 1 861 Inlägg

Absolut! Jag vet inte varför dom har bråttom! Sen tycker jag det är allmänt tråkig attityd att ligga och spärra för någon som vill köra fortare, jag är trots allt ingen polis smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

Dr_struts skrev:
Absolut! Jag vet inte varför dom har bråttom! Sen tycker jag det är allmänt tråkig attityd att ligga och spärra för någon som vill köra fortare, jag är trots allt ingen polis smile

I alla lägen? Jag kommer upp snabbt bakom dig, hytter med näven och skakar på huvudet trygg i min skenbara anonymitet och onåbarhet i bilen (träffas vi sedan på macken ett par mil senare springer jag naturligtvis och gömmer mig som den helylle-Svensson jag är). Två hundra meter längre fram kommer en kurva och du har ingen aning om vad som finns där (kanske en illa parkerad tysk husvagn) eller om jag kommer att köra om snabbt och smidigt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dr_struts
14 september 2014 · 1 861 Inlägg

Andromeda skrev:

Dr_struts skrev:
Absolut! Jag vet inte varför dom har bråttom! Sen tycker jag det är allmänt tråkig attityd att ligga och spärra för någon som vill köra fortare, jag är trots allt ingen polis smile

I alla lägen? Jag kommer upp snabbt bakom dig, hytter med näven och skakar på huvudet trygg i min skenbara anonymitet och onåbarhet i bilen (träffas vi sedan på macken ett par mil senare springer jag naturligtvis och gömmer mig som den helylle-Svensson jag är). Två hundra meter längre fram kommer en kurva och du har ingen aning om vad som finns där (kanske en illa parkerad tysk husvagn) eller om jag kommer att köra om snabbt och smidigt.

Men man får ju tänka lite... Man släpper ju om i god tid innan krön eller kurva, vi pratar ju om "common sense" här...

Hade jag träffat dig på macken sedan hade jag vart lika glad för det du kanske höll på och skita ner dig jag vet inte varför du körde fort så länge du inte kör på någon eller är vårdslös i trafiken så är jag glad...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Andromeda Rumpmas
14 september 2014 · 3 860 Inlägg

PlumCrazy skrev:

Andromeda skrev:
eller en tysk husvagn med uppslaget förtält på vägrenen

Hur gör ni? smile

What? big_smile

Jag flyttar inte på mig alls om jag kör laglig hastighet. Kan hellre bli tvärt om, om dom nosar för mycket i baken visar jag helt enkelt bromsljuset. Då brukar dom flesta inta rätt avstånd. roll Har dom så bråttom så kan dom lika gärna ha farit tidigare som någon redan sagt.

Om jag har ett utryckningsfordon bakom mig så flyttar jag ju mig såklart.

Fast det är ju klart, ibland när dom är jobbiga nog så stämplar man fullt så dom inte hinner/kan köra om... lol

Man får ju försöka lätta upp stämningen lite härinne nu när F! inte kom in i riksdagen och MP tappat sedan förra valet smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Joakim-S Hobby Fotograf
15 september 2014 · 650 Inlägg

Nja jag flyttar nog nästan alltid på mig, om dom inte ligger för nära. Då antar jag eftersom dom har så bråttom att dom har motor nog att ta sig om andå.

Sen kanske jag är lite blåögd och naiv som antar lite att "what goes around, comes around" släpper jag förbi någon kanske han/hon gör det för mig (eller nån annan) någon gång.
Förstår inte varför man ska hålla på och jävlas med folk i trafiken. Skapar mer problem än vad det ger. Du blir förbannad och den andra föraren också.

Meeeen det är ju bara min lilla åsikt smile

MG e-HS (2021)
Dr_struts
15 september 2014 · 1 861 Inlägg

ProXem skrev:
Nja jag flyttar nog nästan alltid på mig, om dom inte ligger för nära. Då antar jag eftersom dom har så bråttom att dom har motor nog att ta sig om andå.

Sen kanske jag är lite blåögd och naiv som antar lite att "what goes around, comes around" släpper jag förbi någon kanske han/hon gör det för mig (eller nån annan) någon gång.
Förstår inte varför man ska hålla på och jävlas med folk i trafiken. Skapar mer problem än vad det ger. Du blir förbannad och den andra föraren också.

Meeeen det är ju bara min lilla åsikt smile

+1

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 september 2014 · 3 730 Inlägg

Åhh mitt favoritämne!!! Nu ska jag åter igen göra mig ovän med flera av er...

Jag ser det som en självklarhet att släppa fram fordon som önskar färdas fortare en jag själv.

Givetvis inte om det orsakar risk.

Motiveringen till att lämna fri väg lyder: Jag vill inte hindra någon och provocera fram en farlig omkörning genom att ej lämna fri väg. Jag vill ej heller ha en stressad trafikant med stigande blodtryck bakom mig som endast har fokus på mötande trafik.

Sen får alla millitanta miljöfascister och inskränkta högerfilstrafikanter säga vad de vill.

Tack för ordet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
IceEyes Varningar: För många..
15 september 2014 · 2 552 Inlägg

Förutsatt att sikten inte är skymd (kurvor, backkrön eller dylikt) så brukar jag i regel alltid flytta på mig om någon vill förbi. Man vill ju inte vara den där proppen i trafiken som skapar irritation hos bakomvarande smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
DasAuto
15 september 2014 · 2 751 Inlägg

Flyttar mig oftast när det är folk som vill komma förbi. Dock släpper jag aldrig förbi idioter som ligger o pressar en i röven. Dom kan dra åt helvete.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
15 september 2014 · 26 136 Inlägg

DasAuto skrev:
Flyttar mig oftast när det är folk som vill komma förbi. Dock släpper jag aldrig förbi idioter som ligger o pressar en i röven. Dom kan dra åt helvete.

Behövde faktiskt inte tillägga så mycket mer än så här.

Jag släpper mer än gärna fram folk och myndighetsfordon, men idioter som uppenbarligen inte kan klockan eller börligt trafikvett..dom får fan ligga kvar och lugna ner sig.

Är dom sedan extra påhängsna och tllfället ges under dom rätta förhållandena, så gasar jag ibland rent utav när dom börjar köra om..och det står jag för.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
granadadr
15 september 2014 · 7 286 Inlägg

Mack skrev:

DasAuto skrev:
Flyttar mig oftast när det är folk som vill komma förbi. Dock släpper jag aldrig förbi idioter som ligger o pressar en i röven. Dom kan dra åt helvete.

Behövde faktiskt inte tillägga så mycket mer än så här.

Jag släpper mer än gärna fram folk och myndighetsfordon, men idioter som uppenbarligen inte kan klockan eller börligt trafikvett..dom får fan ligga kvar och lugna ner sig.

Är dom sedan extra påhängsna och tllfället ges under dom rätta förhållandena, så gasar jag ibland rent utav när dom börjar köra om..och det står jag för.

håller delvis med,, har slutat mer och mer att släppa fram folk,, för folk verkar ej bry sig längre,,

se bara på när folk ska upp på motorväg,, det går i ca 50 ut på 90 110 väg,,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang