Släpper ni till där det finns väggren?

Brådhis * Voff voff *
15 september 2014 · 10 244 Inlägg

Vill nå´n köra om och jag har möjlighet att hålla undan så gör jag det. Det finns ingen som helst poäng i att försöka "läxa upp" sin omgivning, det tar bara energi i onödan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
15 september 2014 · 7 268 Inlägg

Brådhis skrev:
Vill nå´n köra om och jag har möjlighet att hålla undan så gör jag det. Det finns ingen som helst poäng i att försöka "läxa upp" sin omgivning, det tar bara energi i onödan.

//Brådhis

för min  del har det INGENTING med att läxa upp någon,, utan att jag ej vill hålla undan i alla lägen,,
1 det kan vara farligt= saker, personer i vägrenen
2 det kan vara dålig väg så min ev last kan skadas,
3 jag vill kanske inte pga andra anledningar,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Andromeda Rumpmas
15 september 2014 · 3 860 Inlägg

ProXem skrev:
Nja jag flyttar nog nästan alltid på mig, om dom inte ligger för nära. Då antar jag eftersom dom har så bråttom att dom har motor nog att ta sig om andå.

Sen kanske jag är lite blåögd och naiv som antar lite att "what goes around, comes around" släpper jag förbi någon kanske han/hon gör det för mig (eller nån annan) någon gång.
Förstår inte varför man ska hålla på och jävlas med folk i trafiken. Skapar mer problem än vad det ger. Du blir förbannad och den andra föraren också.

Meeeen det är ju bara min lilla åsikt smile

För mig handlar det inte om att jävlas, men många gånger är det olämpligt att flytta sig till vägrenen om man inte är tvärsäker på att bakomvarande gör en snabb omkörning.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-jimmy
15 september 2014 · 377 Inlägg

Haha rubriken är klockren..
Fast det kanske bara är jag som tänker på annat. big_smile

Andromeda Rumpmas
15 september 2014 · 3 860 Inlägg

-jimmy skrev:
Haha rubriken är klockren..
Fast det kanske bara är jag som tänker på annat. big_smile

Pun intended smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mack855
15 september 2014 · 1 354 Inlägg

Beror helt och hållet på förhållandet som råder. Var iväg till Sala i helgen där väggrenen var som en hel fil, skulle åka långt så jag låg lagligt på farthållaren för att hålla nere bränsleförbrukningen. När det kom en enstaka bil som åkte fortare gick jag ut i väggrenen. Var det bilar framför mig så nej finns ingen anledning då när den som kommer ändå måste ligga på rad bakom framförvarande som kanske inte gör som jag.

Det där med tända bromsljuset gör jag INTE om när en dåre kom verkligen farande bakom mig och jag tände bromsljuset och han fick panikväja för att han körde alldeles för fort mitt på dagen, på en fullt trafikerad väg med satans många bilar ute. När han väl kör om saktar han in så han är 5-10m framför och tvärnitar, inte en gång utan 3 gånger. Så nej aldrig i livet att jag utsätter mig eller mina passagerare för den faran.. Det gick bra för mig den gången men om jag är ur gängorna en dag och inte hinner bromsa.....

Djo
15 september 2014 · 10 157 Inlägg

Folk som ligger röv och inte kör om trots att dom haft tillfällen och man (kanske gett tillfälle rent av) brukar jag köra ifrån konstigt nog brukar dom ej hänga på trots deras intensiva röv slikeri.

Själv här väl hänt att någon gett tillfälle för mig att köra om men dom gjort det på helt fel ställen tyvärr. Och folk som börjar gasa när man börjar köra om enda dom får ut av det är en farlig situation där jag som ska om får gasa mera och köra än fortare.

Om jag kör om någon så ser jag alltid till att ligga på så man ej är ivägen känns ju pinsamt annars.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
15 september 2014 · 26 111 Inlägg

Brådhis skrev:
Vill nå´n köra om och jag har möjlighet att hålla undan så gör jag det. Det finns ingen som helst poäng i att försöka "läxa upp" sin omgivning, det tar bara energi i onödan.

//Brådhis

Klart det inte finns någon giltig anledning i att läxa upp den andre, men under vissa speciella omständigheter där det tillåts att retas, så gör jag det.

Ett exempel är "kånkbacken" här i trakten. Har man haft en idiot upp i röven hela vägen från rödljusen inne i stan och dom vid dom dubbla filerna i uppförsbacken äntligen väljer att köra om/preja en av vägen, så gasar jag ibland på när ingen är framför oss.
Särskilt om det är någon xenondrypande tyskvagnsdrulle med slips och telefonen i örat, eller någon fjortisstinn Volvo 740 med mattsvart huv och Biltemadekaler..

Edit: ovanstående gäller också där det finns en väggren att tillgå, men som sagt - under passande omständigheter.

Senast redigerat av Mack (15 september 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
andreas1
15 september 2014 · 1 020 Inlägg

Om det är bra sikt o inte mörkt så ja då släpper jag.
Går fanskapet däremot upp i röven på mig o ligger o hetsar sjunker hastigheten o då tänds dom mindre trevliga xenonljusena som sitter i bakrutan.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Brådhis * Voff voff *
16 september 2014 · 10 244 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Vill nå´n köra om och jag har möjlighet att hålla undan så gör jag det. Det finns ingen som helst poäng i att försöka "läxa upp" sin omgivning, det tar bara energi i onödan.

//Brådhis

för min  del har det INGENTING med att läxa upp någon,, utan att jag ej vill hålla undan i alla lägen,,
1 det kan vara farligt= saker, personer i vägrenen
2 det kan vara dålig väg så min ev last kan skadas,
3 jag vill kanske inte pga andra anledningar,,

Som sagt, läs mitt förra inlägg igen. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
16 september 2014 · 6 566 Inlägg

Går bara ut i vägrenen för utryckningsfordon eller om jag har släp.

De/Dem
LeonST Soppgubbe
16 september 2014 · 900 Inlägg

Som Malheus skrev, utryckning och släp
Och jag släpper absolut inte förbi alla jävla rövslickare:p

Senast redigerat av V70Drive (16 september 2014)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
sleepyoh
17 september 2014 · 1 319 Inlägg

Kör jag i laglig hastighet eller över på en enfilig väg får bakomvarande köra om när tillfälle ges. Hatar folk som ligger nära och pressar i röven för att köra om, sänker gladeligen tempot om någon stressmupp pressar i rumpan smile

_----------'
Evildan
17 september 2014 ·

Det beror på hur lång sikt och vilket skick väggrenen är i.
Kan jag problemfritt och säkert gå ut och sedan tillbaka så gör jag det.

Ligger någon rövgrävare och ska räkna trådarna i bakrutorna släpper jag bara på gasen.
Varför släpper jag då på gasen undrar säkert någon.
För om jag är tvungen att bromsa så blir inte olyckan lika allvarlig och jag slipper förhoppningsvis få en whiplashskada då bakomvarande pucko förmodligen inte hinner bromsa i tid.

Necrocide
17 september 2014 · 138 Inlägg

Är det lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt går jag alltid ut i väggrenen för att släppa förbi bakomvarande trafikant som vill om. Man är som trafikant ALLTID skyldig att underlätta andra trafikanters omkörningar så mycket som det är möjligt, hur olämpliga och idiotiska de än må vara.

Att straffa trafikanter som man anser beter sig illa genom att gasa när omkörningen genomförs är förkastligt, återigen, du ska ALLTID underlätta omkörningar så mycket som möjligt. Polisen ska stävja trafikförbrytare, inte du i egenskap av självutnämnd trafikpolis.

Vidare anser jag det som självklart att man ska tacka genom att använda sina blinkers när någon har underlättat din omkörning. Jag gör det alltid, många gör det aldrig. Var trevlig, hänsynstagande och hjälpsam så kommer vägarna att bli en trevligare plats att vistas på.

sleepyoh
17 september 2014 · 1 319 Inlägg

Straffa och straffa, beter man sig som ett mongo kan man inte förvänta sig hjälp av andra. Märker man att bakomvarande bil kommer in fort men ändå lägger sig på respektabelt avstånd för att invänta omkörning, då är det roligt att hjälpa till. Om det är någon som lägger sig i rumpan och blinkar och har sig så fortsätter jag köra som vanligt i lagstadgad hastighet, jag kan knappast göra något lagbrott/trafikfel för att jag kör enligt lagen? Kan knappast vara så att man är skyldig att släppa fram alla som blinkar som ett mongo och kör för fort (Bli tvingad att köra i väggren för att någon blinkar på en? ) Mja.

_----------'
Jokabsson
17 september 2014 · 1 172 Inlägg

Jag håller mig så långt till höger som möjligt på körfältet, men går aldrig ut i väggrenen. Om det är någon som har så förbannat bråttom så får de vänta tills det blir läge att köra om.

Lite kul scenario häromdagen när jag körde mitt i stan. Körde 45 på 40 sträckan och då kommer det en XC90 bakom i säkerligen dubbla hastigheten. Han bromsar kraftigt bakom mig och ligger någon meter bak och nosar. Detta var kl 23 på kvällen och inte är idioten sen till något möte då. När vi kör in i en rondell stannar jag bilen och står stilla i några sekunder för att sedan gasa iväg så snabbt som bilen klarar. Kan tyckas onödigt, men det är i stället väldigt olagligt att köra 80-90 mitt i stan och VÄLDIGT störande med någon nosandes där bak. Det gav mig och mina passagerare ett gott  skratt i alla fall smile

Senast redigerat av Cracksoup (17 september 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Necrocide
17 september 2014 · 138 Inlägg

sleepyoh skrev:
Straffa och straffa, beter man sig som ett mongo kan man inte förvänta sig hjälp av andra. Märker man att bakomvarande bil kommer in fort men ändå lägger sig på respektabelt avstånd för att invänta omkörning, då är det roligt att hjälpa till. Om det är någon som lägger sig i rumpan och blinkar och har sig så fortsätter jag köra som vanligt i lagstadgad hastighet, jag kan knappast göra något lagbrott/trafikfel för att jag kör enligt lagen? Kan knappast vara så att man är skyldig att släppa fram alla som blinkar som ett mongo och kör för fort (Bli tvingad att köra i väggren för att någon blinkar på en? ) Mja.

Citat ur trafikförordningen (1998:1276):

"38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen."

Alltså, man är alltid skyldig att underlätta en omkörning så långt det ur trafiksäkerhetssynpunkt är möjligt. Så hur stor idiot man än tycker att den hetsiga personen i den bakomvarande bilen är så är man ändå skyldig att så långt det är möjligt under de rådande trafikomständigheterna underlätta hans måhända idiotiska omkörning.

Muttley
17 september 2014 ·

Necrocide skrev:

sleepyoh skrev:
Straffa och straffa, beter man sig som ett mongo kan man inte förvänta sig hjälp av andra. Märker man att bakomvarande bil kommer in fort men ändå lägger sig på respektabelt avstånd för att invänta omkörning, då är det roligt att hjälpa till. Om det är någon som lägger sig i rumpan och blinkar och har sig så fortsätter jag köra som vanligt i lagstadgad hastighet, jag kan knappast göra något lagbrott/trafikfel för att jag kör enligt lagen? Kan knappast vara så att man är skyldig att släppa fram alla som blinkar som ett mongo och kör för fort (Bli tvingad att köra i väggren för att någon blinkar på en? ) Mja.

Citat ur trafikförordningen (1998:1276):

"38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen."

Alltså, man är alltid skyldig att underlätta en omkörning så långt det ur trafiksäkerhetssynpunkt är möjligt. Så hur stor idiot man än tycker att den hetsiga personen i den bakomvarande bilen är så är man ändå skyldig att så långt det är möjligt under de rådande trafikomständigheterna underlätta hans måhända idiotiska omkörning.

Du är skyldig att hålla så långt till höger du kan på körbanan. VÄGREN tillhör inte körbanan och således behöver man inte alls gå ut alls där, man får heller inte tvinga ut någon alls i värenen.
De är helt frivilligt att gå ut där men att som vissa lastbilar gör ligga där ute och köra hela tiden är inte tillåtet.

Mack Forum- och sitemoderator
17 september 2014 · 26 111 Inlägg

Necrocide skrev:

sleepyoh skrev:
Straffa och straffa, beter man sig som ett mongo kan man inte förvänta sig hjälp av andra. Märker man att bakomvarande bil kommer in fort men ändå lägger sig på respektabelt avstånd för att invänta omkörning, då är det roligt att hjälpa till. Om det är någon som lägger sig i rumpan och blinkar och har sig så fortsätter jag köra som vanligt i lagstadgad hastighet, jag kan knappast göra något lagbrott/trafikfel för att jag kör enligt lagen? Kan knappast vara så att man är skyldig att släppa fram alla som blinkar som ett mongo och kör för fort (Bli tvingad att köra i väggren för att någon blinkar på en? ) Mja.

Citat ur trafikförordningen (1998:1276):

"38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen."

Alltså, man är alltid skyldig att underlätta en omkörning så långt det ur trafiksäkerhetssynpunkt är möjligt. Så hur stor idiot man än tycker att den hetsiga personen i den bakomvarande bilen är så är man ändå skyldig att så långt det är möjligt under de rådande trafikomständigheterna underlätta hans måhända idiotiska omkörning.

Gäller denna regel fortfarande om man själv ligger över gällande hastighet?
Tveksamt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang