Hjälp med Coilovers inställningar!

M_G Mårre
15 september 2014 · 246 Inlägg

Tjenare alla!

Monterade Yellow Speed Coilovers på bilen i Fredags och fixade till höjden, fjädringen samt hårdheten på dämparna. Resten var fabriksklart och satt dit skruvat som det ska.

Eftersom jag är ganska ny i det här ämnet om coilovers så vänder jag mig nu till er då jag inte hade någon vidare tur i mina sökningar...

På mina Coilovers så sitter det en Camber platta. Har ej rört denna något.
När jag skruvat fast coilsen uppe i motorhuven så kunde jag vispa runt med coilsen i hjulhuset. Själva toppfästet till stötdämparen är som en kula som kan snurra runt. Detta är väl säkert för att allt ska kunna snurra när man höjer och sänker antar jag?

När jag senarr skickade ner bilen insåg jag att min TOE var lite off och att ratten var ett kvarts varv snett åt vänster.
Äsch! Tänkte jag, jag ska sänka den lite till snart och ska då lämna in den på en framvagnsinställning.

Men nu kommer jag till det som jag blev lite fundersam över.
Det tar ungefär ett halvt varv på ratten för att däcken ska svänga och jag känner liksom hur dom nästa slänger sig i den riktningen dom ska. Svänger jag fullt åt vänster så blir ratten sne åt vänster men svänger jag fullt åt höger så blir den sne åt höger????

Hur kan detta komma sig? Är det något jag missat när jag satte dit coilsen?
I instruktionerna jag fick med står inget om detta...

Behöver hjälp ganska fort för det är inge vidare kul att åka med detta...

"Dream it, build it, drive it!"
Janneutanb
15 september 2014 · 7 271 Inlägg

Hjulinställningen är helt åt helvete.

M_G Mårre
15 september 2014 · 246 Inlägg

Så jag kan glömma att lyckas fixa till det själv så det är dugligt fram tills jag lämnar in den?

"Dream it, build it, drive it!"
Glesmark
15 september 2014 · 1 938 Inlägg

Du kan ju försöka nolla styrningen, det krävs ingen hjärnforskarutbildning i sig.
Vet du inte hur du gör det så skulle jag säga att du bör låta bli.

dawwe ...has left the building...
15 september 2014 · 4 474 Inlägg

Har du verkligen monterat dämparna korrekt? Min gissning som amatör är att din caster är tokig, vilket kan bero på felaktig montering eventuellt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
M_G Mårre
16 september 2014 · 246 Inlägg

Glesmark skrev:
Du kan ju försöka nolla styrningen, det krävs ingen hjärnforskarutbildning i sig.
Vet du inte hur du gör det så skulle jag säga att du bör låta bli.

Bör nog överlåta det till en kunnig!

dawwe skrev:
Har du verkligen monterat dämparna korrekt? Min gissning som amatör är att din caster är tokig, vilket kan bero på felaktig montering eventuellt...

Vad jag såg fanns det bara ett sätt att montera då camber plattan enbart fungerar på ett vis?

Att dom sitter såhär uppe i motorrummet med Yellow Loggan mot däcket:
http://i641.photobucket.com/albums/uu131/martenioh/20140912_184221.jpg

Borde jag kanske testa att vända på plattan och få loggan in mot motorn och se om det förändrar något?

Som sagt. Är amatör på det här med Coilovers då det här är första gången jag både monterar och kör med det...

"Dream it, build it, drive it!"
Tobzter
16 september 2014 · 3 145 Inlägg

Är dom 4:a Insex skruvarna åtdragna på topplagringen annars fladdrar ju camber vinkel runt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
dawwe ...has left the building...
16 september 2014 · 4 474 Inlägg

Tänkte mer om plattorna hade offset åt ena hållet då kan man få helgalen caster, men de ser ut att vara "centrerade"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
M_G Mårre
16 september 2014 · 246 Inlägg

tobzter skrev:
Är dom 4:a Insex skruvarna åtdragna på topplagringen annars fladdrar ju camber vinkel runt

Dom fyra insex är åtdragna. Kollade allt sånt när jag monterade dom.

Men jag ska ner å snacka med Vianor här i veckan och se vad dom tror det kan vara samt om dom kan fixa en framvagnsinställning åt mig så jag får dom exakta camber inställningarna jag vill ha, typ +-0 men så nära 0 som möjligt! samt att dom får kika min caster och toe smile

"Dream it, build it, drive it!"
baltis
16 september 2014 · 1 948 Inlägg

M_G skrev:

tobzter skrev:
Är dom 4:a Insex skruvarna åtdragna på topplagringen annars fladdrar ju camber vinkel runt

Dom fyra insex är åtdragna. Kollade allt sånt när jag monterade dom.

Men jag ska ner å snacka med Vianor här i veckan och se vad dom tror det kan vara samt om dom kan fixa en framvagnsinställning åt mig så jag får dom exakta camber inställningarna jag vill ha, typ +-0 men så nära 0 som möjligt! samt att dom får kika min caster och toe smile

0 i camber ska du inte ha, men det kommer dom förklara för dig på däckverstan wink
Kör på bmws fabriksinställningar, vilket dom även komemr säga att du ska göra, samt ta fram dom åt dig smile

M_G Mårre
17 september 2014 · 246 Inlägg

baltis skrev:

M_G skrev:

tobzter skrev:
Är dom 4:a Insex skruvarna åtdragna på topplagringen annars fladdrar ju camber vinkel runt

Dom fyra insex är åtdragna. Kollade allt sånt när jag monterade dom.

Men jag ska ner å snacka med Vianor här i veckan och se vad dom tror det kan vara samt om dom kan fixa en framvagnsinställning åt mig så jag får dom exakta camber inställningarna jag vill ha, typ +-0 men så nära 0 som möjligt! samt att dom får kika min caster och toe smile

0 i camber ska du inte ha, men det kommer dom förklara för dig på däckverstan wink
Kör på bmws fabriksinställningar, vilket dom även komemr säga att du ska göra, samt ta fram dom åt dig smile

jojo, förstod att man inte kommer köra med 0 men vill ju ha dom inställningar som det ska vara vilket är så lite negativ som möjligt. Sliter för mycket däck här big_smile

"Dream it, build it, drive it!"
Glesmark
17 september 2014 · 1 938 Inlägg

baltis skrev:

M_G skrev:

tobzter skrev:
Är dom 4:a Insex skruvarna åtdragna på topplagringen annars fladdrar ju camber vinkel runt

Dom fyra insex är åtdragna. Kollade allt sånt när jag monterade dom.

Men jag ska ner å snacka med Vianor här i veckan och se vad dom tror det kan vara samt om dom kan fixa en framvagnsinställning åt mig så jag får dom exakta camber inställningarna jag vill ha, typ +-0 men så nära 0 som möjligt! samt att dom får kika min caster och toe smile

0 i camber ska du inte ha, men det kommer dom förklara för dig på däckverstan wink
Kör på bmws fabriksinställningar, vilket dom även komemr säga att du ska göra, samt ta fram dom åt dig smile

För att vara petig så kommer dom nog fråga vad tanken med bilen är innan dom gör en hjulinställning, man vill ha lite olika vinklar på gata och bana så att säga. Eller en kompromiss.

Dr_struts
18 september 2014 · 1 861 Inlägg

Glesmark skrev:

baltis skrev:

M_G skrev:

Dom fyra insex är åtdragna. Kollade allt sånt när jag monterade dom.

Men jag ska ner å snacka med Vianor här i veckan och se vad dom tror det kan vara samt om dom kan fixa en framvagnsinställning åt mig så jag får dom exakta camber inställningarna jag vill ha, typ +-0 men så nära 0 som möjligt! samt att dom får kika min caster och toe smile

0 i camber ska du inte ha, men det kommer dom förklara för dig på däckverstan wink
Kör på bmws fabriksinställningar, vilket dom även komemr säga att du ska göra, samt ta fram dom åt dig smile

För att vara petig så kommer dom nog fråga vad tanken med bilen är innan dom gör en hjulinställning, man vill ha lite olika vinklar på gata och bana så att säga. Eller en kompromiss.

Tvekar på att vianor är insatta i ban karaktär big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Glesmark
18 september 2014 · 1 938 Inlägg

Dr_struts skrev:

Glesmark skrev:

baltis skrev:

0 i camber ska du inte ha, men det kommer dom förklara för dig på däckverstan wink
Kör på bmws fabriksinställningar, vilket dom även komemr säga att du ska göra, samt ta fram dom åt dig smile

För att vara petig så kommer dom nog fråga vad tanken med bilen är innan dom gör en hjulinställning, man vill ha lite olika vinklar på gata och bana så att säga. Eller en kompromiss.

Tvekar på att vianor är insatta i ban karaktär big_smile

Skulle inte förvåna mig det minsta om dom är det faktiskt, dom vet säkert hur man får bort/fram vissa beteenden genom avvikande vinklar från det som tillverkaren säger.

Dr_struts
18 september 2014 · 1 861 Inlägg

Glesmark skrev:

Dr_struts skrev:

Glesmark skrev:

För att vara petig så kommer dom nog fråga vad tanken med bilen är innan dom gör en hjulinställning, man vill ha lite olika vinklar på gata och bana så att säga. Eller en kompromiss.

Tvekar på att vianor är insatta i ban karaktär big_smile

Skulle inte förvåna mig det minsta om dom är det faktiskt, dom vet säkert hur man får bort/fram vissa beteenden genom avvikande vinklar från det som tillverkaren säger.

Ja och få fram/bort beteenden kan ju alla... Men är det rätt för fortköra eller kommer bilen funka runt kurvan i 90 och sen va okörbar 100+ med deras gissningar? ^^ Fråga på lite forum vad folk kör med så har du en ide vad som funkar för dom! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
M_G Mårre
18 september 2014 · 246 Inlägg

Tjenare!

Kul att det varit så många som svarat!

Men tappade hakan lite nyss... Jag sänkte bilen lite mer ifram nyss och guess what? Ratten är rak och fin igen och bilen drar inte åt något håll :o
Nu är det bara för mycket camber men det ska jag nog kunna fixa själv med hjälp av camber plattan smile

"Dream it, build it, drive it!"
Dr_struts
18 september 2014 · 1 861 Inlägg

M_G skrev:
Tjenare!

Kul att det varit så många som svarat!

Men tappade hakan lite nyss... Jag sänkte bilen lite mer ifram nyss och guess what? Ratten är rak och fin igen och bilen drar inte åt något håll :o
Nu är det bara för mycket camber men det ska jag nog kunna fixa själv med hjälp av camber plattan smile

Hmm mysko som fan... måste blivit något fel, hur är det i gupp styr bilen sig själv? det låter lite farligt ;p

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
M_G Mårre
18 september 2014 · 246 Inlägg

Dr_struts skrev:

M_G skrev:
Tjenare!

Kul att det varit så många som svarat!

Men tappade hakan lite nyss... Jag sänkte bilen lite mer ifram nyss och guess what? Ratten är rak och fin igen och bilen drar inte åt något håll :o
Nu är det bara för mycket camber men det ska jag nog kunna fixa själv med hjälp av camber plattan smile

Hmm mysko som fan... måste blivit något fel, hur är det i gupp styr bilen sig själv? det låter lite farligt ;p

Det låter ingenting, inga konstigheter med styrningen i övrigt heller. Förut slängde han liksom framvagnen i kurvorna när man rattade lite för mycket men inte nu längre. Gjorde alla möjlig styr test men inget konstigt alls.... tongue

"Dream it, build it, drive it!"
Dr_struts
18 september 2014 · 1 861 Inlägg

M_G skrev:

Dr_struts skrev:

M_G skrev:
Tjenare!

Kul att det varit så många som svarat!

Men tappade hakan lite nyss... Jag sänkte bilen lite mer ifram nyss och guess what? Ratten är rak och fin igen och bilen drar inte åt något håll :o
Nu är det bara för mycket camber men det ska jag nog kunna fixa själv med hjälp av camber plattan smile

Hmm mysko som fan... måste blivit något fel, hur är det i gupp styr bilen sig själv? det låter lite farligt ;p

Det låter ingenting, inga konstigheter med styrningen i övrigt heller. Förut slängde han liksom framvagnen i kurvorna när man rattade lite för mycket men inte nu längre. Gjorde alla möjlig styr test men inget konstigt alls.... tongue

Konstigt som fan... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
baltis
18 september 2014 · 1 948 Inlägg

Sänker du bilen ändrar du hjulvinklarna.
Så hur som helst, gör en hjulinställning. Sparar du in ganska snabbt på däckslitaget, och jag vågar sticka ut hakan och säga att du känner inte i ratten om du har "dåliga" vinklar som sliter extra på däcken...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang