Volvo 945 GL/SE 1992 inget komp efter toppbyte

johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

tjenare !!
min topp packning hade gått och nu har jag bytt packningen och kollat så att alla kanaler syns osv för man kan ju lägga packningen fel...
men efter toppbyte till 531 topp som är planad och har en annan kamaxel som kallas för T2 från KGtrimning...
ventilspelet är 0,30mm men nu har jag ingen komp.. det kan inte vara kolvringarna för bilen gick 100% felfritt utom att de läckte olja från packningen därför jag bytte packning, någon som har bra tips ?

min motor är en b230FB sugis

zzr94092
16 september 2014 · 4 387 Inlägg

ingen komp,du menar noll,alla cylindrar?

Bamzefan Bondmeckare
16 september 2014 · 246 Inlägg

Troligtvis står kammen fel i förhållande till vevaxeln

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 september 2014 · 3 730 Inlägg

Varför byttes topp? Det är ju 531 orginal på FB. Kamrem sitter helt rätt? Kolla det typ 5 gånger.  En kugg fel och man tappar hälften av kompet direkt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

DiwraZ skrev:
Varför byttes topp? Det är ju 531 orginal på FB. Kamrem sitter helt rätt? Kolla det typ 5 gånger.  En kugg fel och man tappar hälften av kompet direkt

jag bytte topp p g a trimning... toppen va renoverad och klar.. portad och klar.. annan trim kam och klar... men det är inte volvos original kam.. ska jag ställa un kammen enligt märkningarna iallafall.. jag har ingen info om kamen alls

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 september 2014 · 3 730 Inlägg

johnik skrev:

DiwraZ skrev:
Varför byttes topp? Det är ju 531 orginal på FB. Kamrem sitter helt rätt? Kolla det typ 5 gånger.  En kugg fel och man tappar hälften av kompet direkt

jag bytte topp p g a trimning... toppen va renoverad och klar.. portad och klar.. annan trim kam och klar... men det är inte volvos original kam.. ska jag ställa un kammen enligt märkningarna iallafall.. jag har ingen info om kamen alls

Det är ju lite dumt att du inte vet nåt om kammen. Men oavsett om du behöver lashcaps så bör du ju få komp.  Står den helt rätt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

DiwraZ skrev:

johnik skrev:

DiwraZ skrev:
Varför byttes topp? Det är ju 531 orginal på FB. Kamrem sitter helt rätt? Kolla det typ 5 gånger.  En kugg fel och man tappar hälften av kompet direkt

jag bytte topp p g a trimning... toppen va renoverad och klar.. portad och klar.. annan trim kam och klar... men det är inte volvos original kam.. ska jag ställa un kammen enligt märkningarna iallafall.. jag har ingen info om kamen alls

Det är ju lite dumt att du inte vet nåt om kammen. Men oavsett om du behöver lashcaps så bör du ju få komp.  Står den helt rätt?

nej kamen stod inte på dödpunkten men jag satt kamdrevet på märkningen nu och jag har komp nu... nu jävlas jag med kamremmens märkning.. och får inte till de när jag spänner remmen

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 september 2014 · 3 730 Inlägg

johnik skrev:

DiwraZ skrev:

johnik skrev:

jag bytte topp p g a trimning... toppen va renoverad och klar.. portad och klar.. annan trim kam och klar... men det är inte volvos original kam.. ska jag ställa un kammen enligt märkningarna iallafall.. jag har ingen info om kamen alls

Det är ju lite dumt att du inte vet nåt om kammen. Men oavsett om du behöver lashcaps så bör du ju få komp.  Står den helt rätt?

nej kamen stod inte på dödpunkten men jag satt kamdrevet på märkningen nu och jag har komp nu... nu jävlas jag med kamremmens märkning.. och får inte till de när jag spänner remmen

Det är bara att trixa tills det blir rätt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
16 september 2014 · 4 387 Inlägg

du behöver väl inte bry dig om kamens märkning,är väl enklare/bättre att gå efter hjulens märkning?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 september 2014 · 3 730 Inlägg

zzr94092 skrev:
du behöver väl inte bry dig om kamens märkning,är väl enklare/bättre att gå efter hjulens märkning?

Håller med. Det fattade jag ej först

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

DiwraZ skrev:

zzr94092 skrev:
du behöver väl inte bry dig om kamens märkning,är väl enklare/bättre att gå efter hjulens märkning?

Håller med. Det fattade jag ej först

skitsamma.. ar uteslutit att det är hallgivaren .. för den va ganska slaktad runt kablarna... det va ärg och isoleringen på kabeln men de va typ mjöl när man tog i den

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 september 2014 · 3 730 Inlägg

johnik skrev:

DiwraZ skrev:

zzr94092 skrev:
du behöver väl inte bry dig om kamens märkning,är väl enklare/bättre att gå efter hjulens märkning?

Håller med. Det fattade jag ej först

skitsamma.. ar uteslutit att det är hallgivaren .. för den va ganska slaktad runt kablarna... det va ärg och isoleringen på kabeln men de va typ mjöl när man tog i den

Va??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
16 september 2014 · 4 387 Inlägg

och vad har hallgivaren med kompet att göra?

johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

jag vred på kamaxeln lite och jag fick komp efter de.. men nu har jag ingen gnista... och kollade hallgivaren och den är trasig ...

Dupond och Dupont
16 september 2014 · 581 Inlägg

johnik skrev:
jag vred på kamaxeln lite och jag fick komp efter de.. men nu har jag ingen gnista... och kollade hallgivaren och den är trasig ...

Ja men säg det då. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

Dupond skrev:

johnik skrev:
jag vred på kamaxeln lite och jag fick komp efter de.. men nu har jag ingen gnista... och kollade hallgivaren och den är trasig ...

Ja men säg det då. wink

ja du får ursäkta.. jag är jävligt stressad smile nu försöker jag få tag på en hallgivare...

Henkix
16 september 2014 · 6 737 Inlägg

johnik skrev:

Dupond skrev:

johnik skrev:
jag vred på kamaxeln lite och jag fick komp efter de.. men nu har jag ingen gnista... och kollade hallgivaren och den är trasig ...

Ja men säg det då. wink

ja du får ursäkta.. jag är jävligt stressad smile nu försöker jag få tag på en hallgivare...

hallgivare? wink sitter bara på 740 tillomed 88A
tror du menar svänghjulsgivaren? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

Henkix skrev:

johnik skrev:

Dupond skrev:

Ja men säg det då. wink

ja du får ursäkta.. jag är jävligt stressad smile nu försöker jag få tag på en hallgivare...

hallgivare? wink sitter bara på 740 tillomed 88A
tror du menar svänghjulsgivaren? tongue

ja den jag menar smile

dawwe ...has left the building...
16 september 2014 · 4 474 Inlägg

Svänghjulsgivaren är väl en Hall-givare...?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
johnik
16 september 2014 · 393 Inlägg

dawwe skrev:
Svänghjulsgivaren är väl en Hall-givare...?

dom sitter väl inte på samma ställe om jag fattat rätt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang