Byta centrallås-styrenheten utan risk? (V70 -98)

Rotmostraedet
17 september 2014 · 25 Inlägg

Finns många inlägg om dåliga larmdosor till V70, men hittar inget om hur man byter styrenheten.

Jag har 2 V70.

1. Fin V70 97/98, med en larmdosa som knappt funkar. Lödde sladd på antennen så nu funkar den på 1-2 meters håll, men är ändå seg.

2. Skabbig reservdels-V70 98, med två larmdosor med nya skal som fungerar med mycket bättre räckvidd.

FRÅGA: Kan jag flytta över styrenheten RAKT AV och använda på den finare bilen, eller kommer någonting att nollställa sig eller dumma sig med en sån operation?? Startnyckelprogrammeringen har väl inget med detta att göra t.ex.? roll

Eftersom jag bara har en nyckel till den fina bilen, vore det trevligt med två larmdosor om jag skulle låsa in nycklarna i framtiden. Då slipper jag glasmästaren...

Senast redigerat av Rotmostraedet (17 september 2014)

Rotmostraedet
21 september 2014 · 25 Inlägg

Ingen? Får väl bli ett litet experiment av mig då idag... tongue

zleepy Trucker
21 september 2014 · 1 391 Inlägg

Min larmdosa på V70n funkade dåligt, man fick prova alla möjliga saker för att få dosan att låsa upp/larma på bilen...

Så jag provade byta batteri och plötsligt kan man låsa upp bilen innefrån huset och den tvekar aldrig, inga problem med att dosan tappade "kodningen" heller smile

Dock tvivlar jag på att du bara kan flytta enheten rakt över, säkerligen någon del som måste "giftas" ihop med bilen så säga... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Rotmostraedet
21 september 2014 · 25 Inlägg

Batteriet är det inte, har testat.

Har nu bytt "den svarta lådan" ovanpå instrumenthuset mellan bilarna. Det verkar funka, men jag är inte 100% än.

1. Den fina bilen har nu en räckvidd på runt 10 meter. Men använder samma dosa till min förvåning(!), den svarta lådan verkar bara vara en klumpig antenn och inte kopplad till larmdosorna alls.

2. Den skabbiga bilen har nu två larmdosor som har en verkningsradie på cirka 5 cm från karossen... tongue

Återkommer när jag vet mer, något går säkert galet. Som att jag korkat nog bytte och testade instrumentbelysningen med krockkudden urkopplad. Är det vara Volvo som kan släcka SRS-lampan?

Rotmostraedet
23 september 2014 · 25 Inlägg

Slutsats: det funkade utmärkt men dosorna får man behålla som de var.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang