Hur sänker jag HC-halten?

Ksj
19 september 2014 · 1 217 Inlägg

Tja, har precis köpt en 900 2.1:a och besiktade den och fick en tvåa på hc-halten.

412 låg den på, övriga värden var ok och väldigt låga tom.
Luftfilter,oljefilter och olja är bytt och enligt förra ägaren är stiften nyss bytta också.
Rengjorde även fördelarlocket och rotorn från ärg innan.

Bilen har lätt orolig tomgång men går i övrigt bra.

Några idéer?

Saab 900 "2.1an" (1992)
simlar
19 september 2014 · 5 508 Inlägg

HC = kolväte = oförbränt bränsle

Ta loss stiften och kolla så dem verkligen är i bra skick. Bara för att förra ägaren säger att det är bytt så är det inte säkert det stämmer.

Byt tändkablar och sätt i ny rotor och nytt fördelarlock för att säkerställa att gnistan är tillräckligt bra.

Förmodligen så är det samma fel som orsakar högt hc-värde och orolig tomgång.

I värsta fall kan det vara ett tecken på att katalysatorn är dålig eller om motorn och katalysatorn bara inte var tillräckligt varm.
Du kan ju prova att inte göra något och bara köra som en biltjuv på vägen till besiktning för att få upp värmen ordentligt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ksj
19 september 2014 · 1 217 Inlägg

Ah, tackar så mycket.

Då har jag något att pilla med i helgen!
Bilen var körd 6 mil hårt innan besiktningen så det är redan uteslutet tyvärr.

Men jag ska kolla stiften i helgen då smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
kgk
20 september 2014 · 132 Inlägg

Refererar till denna länk, kan kanske vara till lite hjälp:
 
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296792

Meaganeowner
21 september 2014 · 2 250 Inlägg

E 85.... om bilen tål detta. Sänker hc.
Om inte kan du  väl fylla säg 10 liter med E 85 när det är lite i tanken, besikta, o fyll sedan tanken med bensin som vanligt.

dawwe ...has left the building...
21 september 2014 · 4 474 Inlägg

412 är väldigt hög HC. Skippa E85 skiten. Varmkör bilen ordentligt (konstant fart kring 70 varvtal kring 4000 rpm!), kör i ca 30 min o tajma ankomsten till besiktningen. Jag förutsätter att bilen är nyservad (olja,oljefilter,luftfilter,tändstift samt fördelarlock & rotor om sådana finnes...Tändkablarna kan oxå var bytesmogna...), lita INTE på föregående ägare trots att han säger att han bytt...Lambdasonden kan även den vara en kandidat, trots att övriga värden är bra...Katten är det sista jag skulle misstänka.

Senast redigerat av dawwe (21 september 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
zzr94092
21 september 2014 · 4 369 Inlägg

kan mycket väl vara catten,skramlar det i den om du slår på den?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 september 2014 · 3 730 Inlägg

Nu hade jag bara G i kemi. Men jag har alltid levt i tron att högt HC beror på olja som letar sig in i förbränningsrummen. Eller det kanske blir samma sak med olja/för mycket bensin/oförbränd bensin?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
22 september 2014 · 4 369 Inlägg

du får stort A. "DiwraZ"    helt rätt!!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 september 2014 · 3 730 Inlägg

zzr94092 skrev:
du får stort A. "DiwraZ"    helt rätt!!

Åhh tack och bock

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ksj
22 september 2014 · 1 217 Inlägg

Stiften är kolsvarta, har kollat nu så det blir att köpa nya samt dra i en cleanerflaska av något slag i tanken.
Hjälper inte det samt varmkörning så lämnar jag bort bilen till någon mer kunnig, så jag inte gör saken värre.

Tack för svaren

Saab 900 "2.1an" (1992)
dawwe ...has left the building...
22 september 2014 · 4 474 Inlägg

Verkar gå fett. Kan vara god ide att chansbyta lambdan, köp en original identisk inte en sån man skall skarva ihop kablarna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ksj
25 oktober 2014 · 1 217 Inlägg

Orsaken har nu trätt fram, sorgligt nog.
Oljeringarna är kass sad

Saab 900 "2.1an" (1992)
Meaganeowner
27 oktober 2014 · 2 250 Inlägg

Jaha... o värdet på bilen? Är det värt att kosta på oljeringar med arbete att få dit dem, ny blockpackning mm. Om inte, kör E 85 - metoden + ordentlig varmkörning strax innan bp.  Kanske går det ett år till... å ett till... å ett till. Då är du väl i hamn?

hans-tomas12
29 oktober 2014 · 12 Inlägg

Testa annars med RSV, "motorrenovering medan du kör". En produkt som är omdiskuterad men enligt min erfarenhet kan det mycket väl påverka oljeförbrukningen.

Powerman Japan Quality
29 oktober 2014 · 670 Inlägg

E85 är ju bara för att få den genom BP är väl ingen lösning på problemet eller? Hög HC bilen går för fett som konstaterats här tidigare. Testa du de med oljeringarna skulle jag gjort om jag vore du. Funkar inte det kan de vara Lambda Sonden om du har en sådan? Annars tror jag på katten. Tack för ordet.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2014 · 13 644 Inlägg

skit i allt jävla medel och e85 och dynga.. det kommer inte hjälpa dig..

vad har du för övriga värde även om det är godkänt byter det inte att det är bra..

Hc halten kan sticka iväg av många orsaker.
misständning,olja som förbränns,dålig/skitig olja dåligt luftfitler m.m
så se till att allt i grunden är bra sen fortsätt felsök.

kolla framför allt lambdavärdet när du tittar på pappret
högavärden=snål
låga värden=fett  så en lambda på 0.97 betyder att den får mer bensin än ett på 1.3%

garanterat din oroliga gång som är problemet...  räcker med att du har ett insugsläckage ett dåligt oljelockstätning eller dålig tätning på oljestickan så "kan" det bli problem.
vissa bilar är mer eller mindre känsliga.  men allt mellan lmm-lambdan räcker för problem.

säg att du har ett läckage före lambdasonden där avgaser läcker så kan det ge skapliga värden i ändröret sätt till lambda värde så kan endå bilen gå fett just pga läckaget. 
men ofta hänger co halten ihop lite med hc men en bra Kat så tar den ner co värdet så det är godkänt.

det är en ren djungel men det kan vara väldigt mycket problem

men service är a-o  tjuvläckor är nästa steg.. sen får man börja gå ner på djupet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Ksj
30 oktober 2014 · 1 217 Inlägg

Growe skrev:
skit i allt jävla medel och e85 och dynga.. det kommer inte hjälpa dig..

vad har du för övriga värde även om det är godkänt byter det inte att det är bra..

Hc halten kan sticka iväg av många orsaker.
misständning,olja som förbränns,dålig/skitig olja dåligt luftfitler m.m
så se till att allt i grunden är bra sen fortsätt felsök.

kolla framför allt lambdavärdet när du tittar på pappret
högavärden=snål
låga värden=fett  så en lambda på 0.97 betyder att den får mer bensin än ett på 1.3%

garanterat din oroliga gång som är problemet...  räcker med att du har ett insugsläckage ett dåligt oljelockstätning eller dålig tätning på oljestickan så "kan" det bli problem.
vissa bilar är mer eller mindre känsliga.  men allt mellan lmm-lambdan räcker för problem.

säg att du har ett läckage före lambdasonden där avgaser läcker så kan det ge skapliga värden i ändröret sätt till lambda värde så kan endå bilen gå fett just pga läckaget. 
men ofta hänger co halten ihop lite med hc men en bra Kat så tar den ner co värdet så det är godkänt.

det är en ren djungel men det kan vara väldigt mycket problem

men service är a-o  tjuvläckor är nästa steg.. sen får man börja gå ner på djupet.

Lambdan ligger på 1.00, minns inte exakt på co men väldigt låga siffror var det.
Hc´n låg på 528 sista gången det mättes.
Kat, lambda, spridare, vevhusvent och allmäna läckor/tjuvluft är felsökt på verkstad och där stämmer allt, samt så har jag bytt olja, filter, tändstift och kablar, rotor, fördelarlock och insugspackning (den hade krupit ut men drog ändå ingen tjuvluft märkte jag i efterhand).

Hc-värdet är bra över 2000varv, men skyhögt under det, jag har fått friförklarat för mig att ringarna tätar lite bättre när det varvas mer, om det är sant eller inte vet jag inte men 3 mekaniker har sagt samma sak oberoende av varandra och pekat ut oljeringarna som boven.

Jag antar att jag är tvungen att öka mina kunskaper och riva spisen och byta ringar (och lager mm samtidigt), en renovering kostar mig 2-2500 medans en utbytesmotor kostar 3-4000 och då vet jag ändå inte om en utbytes är hel, så en renovering känns säkrare och kanske även billigare i det långa loppet.

Värdet på bilen är väl just nu 3000, hade den varit körklar och godkänd ca 8-10 istället.

Saab 900 "2.1an" (1992)
hans-tomas12
1 november 2014 · 12 Inlägg

www.rvs.se/reference/page46.html
Kostar inte skjortan att prova, läs referenser från tidigare användare. Har själv provat det med förvånansvärt gott resultat just vad gäller avgasvärdena
MVH Conny

zzr94092
1 november 2014 · 4 369 Inlägg

har haft en Chrysler Voyager -89 med Mitsubishi 3.0 V6 ,var c:a 700 i HC,där byttes det cat,+ en massa annat,till ingen nytta,visade sig vara brända/otäta ventiler, efter inslipning så blev HC halten bra,,och bra var åxxå att bilhandlarn fick stå för hela kalaset..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang