Trackdaybil för mellan 40 och 70 tusen.

Wicca
20 september 2014 · 886 Inlägg

Hej, förhoppningsvis får jag sålt min gamla bubbla snart(var visst inte min grej ändå...).

Nu har jag blivit väldigt sugen på att skaffa en bil som jag kan ta på lite konbanor och trackdays nästa sommar och säsongen för att köpa är väl i allra högsta grad nu om man vill göra lite klipp. Bruksbil har jag så denna ska bli en ren hobbybil.

Jag har satt upp några krav:
Bakhjulsdrift (vill kunna drifta i framtiden om jag bestämmer mig för att testa det)
Max 1200 kg
Vänsterstyrd!
Coupé eller cab, för utseendets skull
Vanlig nog för reservdelar, vill inte behöva jaga svindyra delar över hela världen.
0-100 max 8 sekunder, svänga i all ära, men rakt fram får det inte gå allt för långsamt
Pris mellan 40 och 70 tusen som sagt, helst någonstans runt 40-50 så jag har råd med lite trim/chassie/styling osv.


Hittills har jag kommit fram till Nissan 200SX S14. Snygg modell, goda trimmöjligheter, väger ungefär rätt, går att få tag på till hyfsat pris.

Däremot är det många som säger "Mazda MX-5" så fort jag pratar bana. Tycker personligen det är lite synd att de är så motorsvaga men kanske kan inte alla dessa människor ha fel? Huvudsaken är ju att det är kul trots allt... 140 hk-modellen som kom -98 ser både ok ut och går tillräckligt snabbt 0-100 tycker jag. Cab är ju också trevligt för all del.


Vad tycker ni? Har jag missat någon självklar modell?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
insen
20 september 2014 · 84 Inlägg

ta en titt på te,x toyota mr2

Wicca
20 september 2014 · 886 Inlägg

Just det, dem har jag faktiskt kikat lite på. Funderar dock på vilken generation man ska satsa på. Den nyare har ju färre hästar konstigt nog...

Jämför dessa två t.ex.:

http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_M … 16&w=1

http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_M … amp;last=1

Senast redigerat av Wicca (20 september 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
xXSammy
20 september 2014 · 6 570 Inlägg

Wicca skrev:
Hej, förhoppningsvis får jag sålt min gamla bubbla snart(var visst inte min grej ändå...).

Nu har jag blivit väldigt sugen på att skaffa en bil som jag kan ta på lite konbanor och trackdays nästa sommar och säsongen för att köpa är väl i allra högsta grad nu om man vill göra lite klipp. Bruksbil har jag så denna ska bli en ren hobbybil.

Jag har satt upp några krav:
Bakhjulsdrift (vill kunna drifta i framtiden om jag bestämmer mig för att testa det)
Max 1200 kg
Vänsterstyrd!
Coupé eller cab, för utseendets skull
Vanlig nog för reservdelar, vill inte behöva jaga svindyra delar över hela världen.
0-100 max 8 sekunder, svänga i all ära, men rakt fram får det inte gå allt för långsamt
Pris mellan 40 och 70 tusen som sagt, helst någonstans runt 40-50 så jag har råd med lite trim/chassie/styling osv.

OM var ordet.. wink


http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_ … 16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 16&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Alfa_Rome … amp;last=1

De/Dem
Wicca
20 september 2014 · 886 Inlägg

Malheus skrev:

Wicca skrev:
Hej, förhoppningsvis får jag sålt min gamla bubbla snart(var visst inte min grej ändå...).

Nu har jag blivit väldigt sugen på att skaffa en bil som jag kan ta på lite konbanor och trackdays nästa sommar och säsongen för att köpa är väl i allra högsta grad nu om man vill göra lite klipp. Bruksbil har jag så denna ska bli en ren hobbybil.

Jag har satt upp några krav:
Bakhjulsdrift (vill kunna drifta i framtiden om jag bestämmer mig för att testa det)
Max 1200 kg
Vänsterstyrd!
Coupé eller cab, för utseendets skull
Vanlig nog för reservdelar, vill inte behöva jaga svindyra delar över hela världen.
0-100 max 8 sekunder, svänga i all ära, men rakt fram får det inte gå allt för långsamt
Pris mellan 40 och 70 tusen som sagt, helst någonstans runt 40-50 så jag har råd med lite trim/chassie/styling osv.

OM var ordet.. wink


http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_ … 16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 16&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Alfa_Rome … amp;last=1

Alfa är fina bilar men faller både på drivhjulen och dessvärre på tillgång till reservdelar(och tillgång till kunskap).

Sen är inte GTVn den vackraste Alfan i mina ögon heller... Tack för tipset dock.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
dfine BMW entusiast
20 september 2014 · 579 Inlägg

BMW 325i e36!

Klarar alla dina krav och har ett sjukt bra chassi och motor att bygga på.
192hk. Motorn som heter M50B25 är väldigt vanlig att turbokonvertera och klarar över 400hk med oöppnad motor, byter du topplockspackning och bultar dessutom blir den väldigt driftsäker.
Bakhjulsdrift
Coupé
1460kg tjänstevikt, alltså ca 1300 utan förare, bränsle, reservhjul, verktyg osv. Rensar du dessutom inredning hamnar du på ca 1200kg.
Väldigt lätt att hitta reservdelar, allt finns hos BMW. Ska du ha värre chassi eller motor finns det hur mycket som helst på svenska hemsidor, bl.a. Schmiedmann.
0-100 på under 8 sek.

Kostar mellan 15-30.000 beroende på skick, alltså kan du lägga mycket pengar på bur, chassi osv.

Vill du lägga lite mer pengar på själva bilen så kan man få en M3 e36 för runt 60.000:-, då får du ett ännu roligare chassi och 286hk.

Senast redigerat av dfine (20 september 2014)

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 september 2014 · 10 427 Inlägg

1375kg i tjänstevikt: http://www.blocket.se/blekinge/BMW_Z3_C … =6&w=3 (import, 5 ägare i Sverige)

I övrigt går det nog säkert skapligt. Borde vara enkelt att få tag på bättre grejer också smile

Edit: Z3 Coupé 2,8 dvs

Senast redigerat av steifan (20 september 2014)

dasboot
20 september 2014 · 441 Inlägg

En s13 eller s14 är aldrig fel. En miata/mx5 är ju inte helt fel. Motor effeken är ju inte det viktigaste för att åka fort på banan

Wicca
21 september 2014 · 886 Inlägg

Z3 är väl schysst, coupén då, fast lite tung. Helst skulle man velat ha en ariel atom eller super seven, men plånboken är för tunn och tak är ju trevligt när det regnar...

Funderar på att köpa mig t.ex. en Miata/MX-5 nu till nästa säsong och köra med den och lära mig samt spara och sen säsongen därpå köpa något riktigt skojigt vad det nu blir. Har hört att MX-5orna är riktigt lättkörda och potenta banbilar även original.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Christian S
21 september 2014 · 4 816 Inlägg

Wicca skrev:
Hej, förhoppningsvis får jag sålt min gamla bubbla snart(var visst inte min grej ändå...).

Nu har jag blivit väldigt sugen på att skaffa en bil som jag kan ta på lite konbanor och trackdays nästa sommar och säsongen för att köpa är väl i allra högsta grad nu om man vill göra lite klipp. Bruksbil har jag så denna ska bli en ren hobbybil.

Jag har satt upp några krav:
Bakhjulsdrift (vill kunna drifta i framtiden om jag bestämmer mig för att testa det)
Max 1200 kg
Vänsterstyrd!
Coupé eller cab, för utseendets skull
Vanlig nog för reservdelar, vill inte behöva jaga svindyra delar över hela världen.
0-100 max 8 sekunder, svänga i all ära, men rakt fram får det inte gå allt för långsamt
Pris mellan 40 och 70 tusen som sagt, helst någonstans runt 40-50 så jag har råd med lite trim/chassie/styling osv.

Vad tycker ni? Har jag missat någon självklar modell?

du är inte intresserad av en subaru impreza sti type r? fallerar dåck tyvärr på några av dom punkterna du skrev.
4hjulsdrift med justerbar mittdiff, i öppet läge driver den 35%fram och 65%bak och i låst läge 50/50 dåck blir den nästan 100% bakhjulsdriven om man har den i öppet läge och det släpper bak.
väger knappt 1300kg fulltankad utan förare.
finns bara som högerstyrd om den inte är ombyggd då dom bara såldes som högerstyrda.
2 dörras coupé.
reservdelar köper man billigt i england, man kan köpa här i sverige men då är det betydligt dyrare.
0-100 på 4,6 sek orginal.
vi begär 69900:- för den vi har till salu http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_I … 15&w=1
sitter coilovers och lite andra grejer på den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Wicca
21 september 2014 · 886 Inlägg

Christian S skrev:

Wicca skrev:
Hej, förhoppningsvis får jag sålt min gamla bubbla snart(var visst inte min grej ändå...).

Nu har jag blivit väldigt sugen på att skaffa en bil som jag kan ta på lite konbanor och trackdays nästa sommar och säsongen för att köpa är väl i allra högsta grad nu om man vill göra lite klipp. Bruksbil har jag så denna ska bli en ren hobbybil.

Jag har satt upp några krav:
Bakhjulsdrift (vill kunna drifta i framtiden om jag bestämmer mig för att testa det)
Max 1200 kg
Vänsterstyrd!
Coupé eller cab, för utseendets skull
Vanlig nog för reservdelar, vill inte behöva jaga svindyra delar över hela världen.
0-100 max 8 sekunder, svänga i all ära, men rakt fram får det inte gå allt för långsamt
Pris mellan 40 och 70 tusen som sagt, helst någonstans runt 40-50 så jag har råd med lite trim/chassie/styling osv.

Vad tycker ni? Har jag missat någon självklar modell?

du är inte intresserad av en subaru impreza sti type r? fallerar dåck tyvärr på några av dom punkterna du skrev.
4hjulsdrift med justerbar mittdiff, i öppet läge driver den 35%fram och 65%bak och i låst läge 50/50 dåck blir den nästan 100% bakhjulsdriven om man har den i öppet läge och det släpper bak.
väger knappt 1300kg fulltankad utan förare.
finns bara som högerstyrd om den inte är ombyggd då dom bara såldes som högerstyrda.
2 dörras coupé.
reservdelar köper man billigt i england, man kan köpa här i sverige men då är det betydligt dyrare.
0-100 på 4,6 sek orginal.
vi begär 69900:- för den vi har till salu http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_I … 15&w=1
sitter coilovers och lite andra grejer på den.

Du sa det själv, fallerar på flera punkter. Det är inte önskemål, det är krav. Enda jag kan tumma på är vikten några få kilo.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
miatasimon
21 september 2014 · 57 Inlägg

Ska du köpa miata kan du kolla här efter en färdig banbil http://mx5racingclub.se/ blir billigast så. Tror miatan är den bil du får ut mest nöje per krona av, annars finns ju både Porsche och Mazda Rx-8 i din prisklass. Rx-8an är ju en sedan men ser ut som en Coupé så den borde va ok wink

Mazda miata "Brum" (1990)
Evildan
21 september 2014 ·

Toyota MR2?

Kvalitet.
Körglad.
Enkelt med delar.

Hur den är att köra drifting med är jag inte säker på.

Miatan som föreslagits är annars en kul lätt bil med en mängd uppgraderingar för dig att införskaffa.
En fd arbetskamrat kör Miata och har gjort i flera år, trackdays, bilorienteringar och dylikt.
Inte den motorstarkaste bilen, många är snabbare rakt fram, men just det där med körglädje är väldigt svårslaget per investerad krona. 
Trots mitt vurmande för Toyota måste jag ändå hålla Miatan som en busigare bil än mittmotorbilen MR2. sad

myran Foto/Bilnörd
21 september 2014 · 1 541 Inlägg

lägger min röst på miatan. Riktigt fint och välbalanserat chassi och Lätt!

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 september 2014 · 10 427 Inlägg

Wicca skrev:
Z3 är väl schysst, coupén då, fast lite tung.

E36 och E46 Compact verkar inte vara lättare heller så verkar som att Z3 är lättast av relevanta BMWs. E30 kanske är fredad wink


Annars finns ju Mazda RX-8 (väger runt 1300kg) och har ju lite coupélook även om den har fyra dörrar.
http://www.blocket.se/landskrona/Mazda_ … =6&w=3


Kanske vettigare med MX-5, men ett alternativ iaf wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Wicca
21 september 2014 · 886 Inlägg

Ju mer jag funderar, desto mer självklart känns det med Miatan.

Såg en standard MX-5 NB(den generation jag kikar på), som nästan höll jämna steg med en GT86 på en tajt bana. GT86an drog iväg på rakorna men MX-5an kom ikapp i de kurviga partierna. Sen vet man iofs inget om förarskicklighet, men ändå.

Kollade också på ett klipp där de moddade en MX-5 NB med kompressor och lite annat och inte var långt efter en splitter ny Porsche Boxster med samma proffsförare.

Förvisso får man stå ut med att bli kallad bög och annat av vissa omogna personer men jag tror att med lite enklare styling kan även en MX-5 bli rätt schysst.

Så kan jag köra den nästa säsong och spara och byta upp mig efter det.

Senast redigerat av Wicca (21 september 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
myran Foto/Bilnörd
21 september 2014 · 1 541 Inlägg

jag har varvat riktigt dyra porschar och annat kul med min MX5a.. visserligen åkte jag med turbo (strax över 300 bänkat på hjulen smidd motor osv). Skulle se mig själv som en medelbra förare.

Men kolla mx5racingclub.se

Miatan är inget under.. men den lätta vikten och välbalanserade chassit gör den riktigt snabb. Den är dessutom riktigt lättkörd! Perfekt nybörjar bil.

Enda man behöver komplitera med är en halvbur/båge. Går köpa från england för ~2000kr och monteras på en kväll. Sen kastar man på ett coiloverkitt så har man en riktigt potent trackday bil.

Desutom är det jävligt najs med en cab på sommaren wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
baltis
22 september 2014 · 1 948 Inlägg

Värt att tänka på innan du väljer bil!

1. Vilka får jag köra med? Många bilmärken har egna klubbar som arrangerar träffar enbart deras märken får delta på.
2. Oavsett vad du köper så kommer du behöva några nödvändiga uppgraderingar på en gång, rdäck (10k), bromsklossar (minst 2k), stol och bälte (upp emot 10k). Dessa uppgraderingar gör så gryyyyymt mycket så lika bra att göra dom på en gång.

Så egentligen har du ju då bara max 50k att handla för...

bmw e36 328 tycker jag e ett väldigt bra val, 1200kg kommer du ner på bara genom att riva ur lite inredning. Ganska lätt och billigt att komma upp till 240 hk dessutom, då har du lika mycket effekt/hk som i en m3e46 typ smile
Diffbroms får du också på köpet - ett måste enligt mig! Bromsarna är också väldigt kompetenta, ett par riktigta belägg och hemmasnickrad bromskylning så är du hemma!

Vill du sen i framtiden börja drifta så är ju dessa motorer väääldigt populära att turbokonvertera!

Rekommendar att du köper en limo (sedan) framför coupe, vridstyvare och bättre karros (även snyggare enligt mig) smile

Finns en e36 compact med 328 motor till salu på blocket... VÄLDIGT mycket trackday (eller ren racing) bil för pengarna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang