Saab 95 2,3T auto 170 HK -99 22 000 mil, turboras?

Bosse-buss
20 september 2014 · 210 Inlägg

Helt plötsligt ryckte det till och börja låta lite. Nästa gång jag släppte gasen kom ett blått moln bakom bilen som helt skymde bakåtsikten. Sen började det att väsa vid gaspådrag och bilen är orkeslös. På tomgång nu precis när jag startade bilen kall går bilen lika jämnt som innan men det ryker blått/vitt. Trampar jag på gasen så väser det från motorrummet och blir det som en megadimma från avgasröret. Det är absolut vindstilla här nu så det tog 10 min innan röken skingrades! Ingen gegga på oljepåfyllningslocket och kylvätskan i expansionskärlet är ren.

Baggis att byta turboaggregatet kan jag läsa i Haynes-boken och Biltema har fabriksnya Garreth-aggregat på lager för 4 000 kr.

Nog låter detta som ett turboras enligt formulär 1a?

Senast redigerat av Bosse-buss (20 september 2014)

Walleandersson En såndär Multitasker
20 september 2014 · 152 Inlägg

kan vara turbon  det chansar jag nästan garanterat på för det är mer vanligare att turbon rasar än kolvarna ger upp
kan vara toppackning också så bästa är la igentligen komp mät han och kolla om det är olja ivattnet/tvärtom

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
cyberk2
20 september 2014 · 214 Inlägg

Biltemas turbo är ingen fabriksny garrett. Den är däremot en fabriksny kinesturbo. Viss skillnad i kvalitet där, men kinaturbon håller säkert ett tag den med.

Skruva loss insuget eller utblåset från turbon och känn om axeln glappar styggt??

andreas1
21 september 2014 · 1 020 Inlägg

Skulle tro din axel i rurbon troligen knäckts.
Men det märker du när du lossat röret o känner på axelen.
Har varit med om det ett par ggr.
Tror jag gav 4500-5000 kr för ett garret sist o biltema tar 3500 har jag för mig, personligen hade jag valt garret då dom redan är ganska dåliga= biltema ännu värre

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Bosse-buss
24 september 2014 · 210 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150540/150540-f3cbaa8a56e50512bf547eaedc8b3603.jpg

Jo turboras är det ju. Kan vicka turbinhjulen en cm åt alla håll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150540/150540-c029360a4f03bd412a5305c7e3346588.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150540/150540-12f0c154dc8cfa4c04bb260ad5728034.jpg

Sludeproblem verkar jag ju inte ha då det verkar rent och fint under ventilkåpan. Är det rent där så ska det inte vara några problem längre ner i motorn heller. Vad säger ni som vet? Jag har köpt http://www.skruvat.se/Vevhusventilation-P11198.aspx och ska sätta dit ny vevhusventilation men den gamla ser ju ut att fungera.

andreas1
24 september 2014 · 1 020 Inlägg

Kolla rören i ventilkåpan oxå, dessa kan ibland vara igensatta på dessa bilar.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Walleandersson En såndär Multitasker
24 september 2014 · 152 Inlägg

man ser juh att den har slagit i juh !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
andreas1
24 september 2014 · 1 020 Inlägg

Walleandersson skrev:
man ser juh att den har slagit i juh !

Det är konstaterat av ts i inlägg högre upp.
Var det riktat till mig var mitt svar endast för att han lyft kåpan att sludgeproblem kan vara i rören i kåpan. Då får kedjan sämre smörjning och håller sämre.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Bosse-buss
24 september 2014 · 210 Inlägg

Nu är en ny turbo på plats, olja och filter är bytt så allt verkar helt underbart nu! Jo jag är stolt över mig själv för någon turbo har jag aldrig bytt förr. Lite jox var det ju dock för det är trångt på sina ställen och nya verktyg fick jag köpa för en del av dem jag hade var slitna.

Tilläggas kan att jag inte har något garage så allt göres utomhus i gruset.

smilesmilesmile

Senast redigerat av Bosse-buss (24 september 2014)

andreas1
24 september 2014 · 1 020 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Nu är en ny turbo på plats, olja och filter är bytt så allt verkar helt underbart nu! Jo jag är stolt över mig själv för någon turbo har jag aldrig bytt förr. Lite jox var det ju dock för det är trångt på sina ställen och nya verktyg fick jag köpa för en del av dem jag hade var slitna.

Tilläggas kan att jag inte har något garage så allt göres utomhus i gruset.

smilesmilesmile

Bra jobbat.
Själva aggregatet kan ju vara lite halvdrygt o få ur o i.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang