Vad är det här? Förgasare

Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201836/201836-81bfe3e7cbe271c08a4405bf8f53872a.jpg


??

simlar
21 september 2014 · 5 525 Inlägg

Det är en bimetallfjäder under plastkåpan där, det är en temperaturkompensator. Dvs den fetar på soppan lite grann när det blir kallare temperaturer så motorn inte går för snålt.

Om du även undrar över skruven som är inringad men överkluddad så sägs det vara CO-skruven på CD175 verkar dock inte stämma då det ej blev någon skillnad på CO-värdet när jag skruvade på den i min bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Det är en bimetallfjäder under plastkåpan där, det är en temperaturkompensator. Dvs den fetar på soppan lite grann när det blir kallare temperaturer så motorn inte går för snålt.

Om du även undrar över skruven som är inringad men överkluddad så sägs det vara CO-skruven på CD175 verkar dock inte stämma då det ej blev någon skillnad på CO-värdet när jag skruvade på den i min bil.

Hm, den ramlade av från min förgasare.. Kan man köra utan? haha.

Senast redigerat av Audi8 (21 september 2014)

simlar
21 september 2014 · 5 525 Inlägg

Bara locket eller hela fjädern/metallblecket där bakom? Plastlocket är ju bara för att skydda smuts och sånt från att komma in och störa funktionen på temperaturkompensatorn.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Bara locket eller hela fjädern/metallblecket där bakom? Plastlocket är ju bara för att skydda smuts och sånt från att komma in och störa funktionen på temperaturkompensatorn.

Det har jag inte kollat! Låg under bilen och skruvade åt sprängkåpan efter bytt koppling och fick den där plastbiten i huvet

Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201836/201836-f12664fa968cf9fcc1956a16ad79e137.jpg
woops?

Evildan
21 september 2014 ·

Apropå Co inställningen på en Stromberg 175CD.

Det görs genom att vrida nålventilen numrerad 12 i länken genom att ett avpassat verktyg eller en modifierad mejsel som ser ut som ett U stoppas ned genom dämpkolvens hål. Äldre Stromberg har dock 3mm insexfattning på nålen.

http://www.misab.se/Stromspares.gif

Hittade även en välbeskrivande inställningsguide åt dig.

http://slrk.egetforum.se/zenith-strombe … 11-15.html

Senast redigerat av Evildan (21 september 2014)

simlar
21 september 2014 · 5 525 Inlägg

Audi8 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/202/201836/201836-f12664fa968cf9fcc1956a16ad79e137.jpg
woops?

Hoppsan hejsan hela komponenten är ju borta.

Det kommer inte ut soppa ur hålet där då? Om inte så är det väl bara gasa tills det rasar eller få tag i en temperaturkompensator och skruva dit.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:

Audi8 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/202/201836/201836-f12664fa968cf9fcc1956a16ad79e137.jpg
woops?

Hoppsan hejsan hela komponenten är ju borta.

Det kommer inte ut soppa ur hålet där då? Om inte så är det väl bara gasa tills det rasar eller få tag i en temperaturkompensator och skruva dit.

Ojdå... jag vet inte om det kommer ut soppa, har lixom inte kikat så noga!

Kanske hela grejen ligger någonstans i garaget, får leta! hur ser den ut??

simlar
21 september 2014 · 5 525 Inlägg

Se på sprängskissen evildan länkade så ser du delen som är märkt med nummer 24 så ser du hur den ser ut.

Bara att gå ut och leta wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Se på sprängskissen evildan länkade så ser du delen som är märkt med nummer 24 så ser du hur den ser ut.

Bara att gå ut och leta wink

Haha får göra det! Annars finns det ju miljoner förgasare man kan plocka ifrån

Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

haha hittade den lilla jäveln!! big_smile

Men det konstiga är att utan den gick den rent men på lite höga varv, men när jag tryckte dit den så gick den på lägre varv men den som vrom vrom vrom vrom vrom, eller hur man förklarar. Förövrigt, visst är motorrummet riktigt rent på den?

simlar
21 september 2014 · 5 525 Inlägg

Finfint smile

Hmm, låter som att CO är lite högt. Har du justerskruv på botten av förgasaren? Om du har det kan du testa skruva på den för att snåla ner bränsleblandningen lite (har för mig det är inåt för att snåla ner och utåt för att feta på).

Däremot brukar t.ex 240 med förgasarmotor alltid gå lite ojämnt på tomgång.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Finfint smile

Hmm, låter som att CO är lite högt. Har du justerskruv på botten av förgasaren? Om du har det kan du testa skruva på den för att snåla ner bränsleblandningen lite (har för mig det är inåt för att snåla ner och utåt för att feta på).

Däremot brukar t.ex 240 med förgasarmotor alltid gå lite ojämnt på tomgång.

Om man vill ha ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt, ska man feta på eller snåla ner då? hehe

simlar
21 september 2014 · 5 525 Inlägg

Snåla ner blandningen så det precis går att köra med bilen (en klassiker som många snålgubbar brukar göra tongue Och så kör du aldrig över 70 wink)

Senast redigerat av simlar (21 september 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ytrewq
21 september 2014 · 143 Inlägg

simlar skrev:
Snåla ner blandningen så det precis går att köra med bilen (en klassiker som många snålgubbar brukar göra tongue Och så kör du aldrig över 70 wink)

Haha okej! Tack för all hjälp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang