Problem efter topplocksbyte VW Caddy Pickup 1,6l AEE

Jon_back
22 september 2014 · 7 Inlägg

Som rubriken lyder och det är nog lika bra att jag tar historien från början.

Eftersom motorn tilltagande började ticka så bestämde jag mig för att byta ventiltryckare och ventiltätningar. Men när jag lyfte ur kamaxeln så fick jag se att den skurit i ett säte så hela toppen blev skrot.

Då köpte jag en topp från den lokala bilskroten för 100:- som jag slipade in ventilerna på samt bytte ventiltätningar och ventiltryckare på. Monterade denna med hjälp av Haynes mekhandbok och jag var noga med att packningsytorna var fina. Men vid första uppstart så började bilen ryka något så hemskt... Tänkte till en början att det säkert kommit ner kylarvatten i grenröret när jag lyfte toppen och att det säkert skulle försvinna med tiden men icke.

Fick 13Kg i komp på alla cylindrar och det minskade inget kylarvatten. Röken var blåaktig och jag minns från tiden jag åkte Fiddy hur avgaserna från en motor som drar olja luktar så det var ingen tvekan om saken. Då bytte jag ventiltätningar igen om var minutiöst noga vid monteringen men det resulterade i att bilen blev att röka tio gånger mer. Då fattade jag vinkeln och antog att jag antingen inte ska hålla på med det där eller så var det något knas med toppen, slitna ventilstyrningar eller någon spricka kanske.

Hursomhelt så gick jag vidare med att köpa en fabriksrenoverad topp där endast stommen är begagnad men som säten, styrningar, ventiler, tryckare, kamaxel mm är bytt på, men andra ord i klass med en helt ny topp.

Efter jag åter igen monterat efter Haynes mekhandbok så blev det dags för uppstart. Jag räknade med en del rök eftersom det säkerligen fanns en hel del olja kvar i avgassystemt. Och nog rökte den alltid men efter några mils plågande så fick jag bort det mesta men det fanns ändå en del gråaktig rök kvar. Främst vid gaspådrag och hög belastning.

Jag märkte att om man höll motorn på Ca: 3000RPM med växeln urlaggd så ville den med jämna mellanrum bluddra till och i samband med detta blåsa ur sig ett grått rökmoln som försvann när motorn åter gick bra men bara den bluddra till som kom röken.

Jag fick då för mig att eftersom den blåaktiga röken som luktade olja var borta men ersatts av en gråaktig rök så måste något annat vara fel och eftersom den kom vid belastning och när motorn gick orent så måste det ha något med att någon instänning inte är rätt.

Så jag började vrida lite på fördelaren eftersom den säkerligen inte står helt rätt eftersom jag bara vred den så som motorn verkade gå bäst av.

Men iallafall, jag provade att vrida lite fram och tillnaka på fördelaren men det enda det orsakade var att bilen blev att ryka utav fan...... Jag vred tillbaka den så som den stod innan men bilen ryker ändå något hemskt. Avgaserna är gråaktiga och jag tycker inte att de luktar olja. Men de luktar inte som de ska. Det enda jag kan jämföra lukten med är Zinkspray. Alltså sådan som man kan ha som rostskydd.

Jag kan inte i min vildaste fantasi fatta hur bilden kunde bli att röka så förbaskat för att jag vred lite på fördelaren? Och att det inte slutade trots att jag vred tillbaka den.

Det enda jag kan tänka mig är att eftersom jag i samband med att jag pillade på fördelaren så ruckade jag på kablarna till lambdasonden eftersom jag någonstans trodde att den kanske kunde vara boven i dramat och då märkte jag att när jag ruckade lite på kontakten till lambdan så hackade motorn till. Men rörde jag inte kontakten så gick den skulle igen men bara jag tog i kontakten så hackade motorn till. Jag provade då att rycka ur kontakten helt men det gjorde ingen skillnad på röken.

Och nu står jag här och fattar ingenting. Det som en stund verkade så bra med den nya toppen men det gick ju bara åt helvette.

Slå era kloka huvuden ihop är ni snälla smile Alla förslag är varmt välkomna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang