KÖPRÅD: Saab 9-3, Honda Accord eller Ford Mondeo?

leef
25 september 2014 · 14 Inlägg

Hej
Jag har tidigare haft en öppen fråga för vilka bilmärken som rekommenderas för ~100,000 begagnad.

Har sållat och känt på tanken gällande väldigt många bilmärken.. det finns helt enkelt för många att välja på. Vill som sagt ha så mycket bil som möjligt för pengarna.

Prioriteringarna har varit bränslesnål, körglädje, komfort och känsla av kvalité.

Finalisterna (tror jag) är:

Saab 9-3 (eller 9-5) 2008-2010. Blivit rekommenderad Aero men har svårt att hitta någon för under 130k.. Vill ju gärna hamna närmare 100k. Annars ser bilen ut att ha allt jag söker. Möjligtvis lite för hög bränsleförbrukning och något "trång".

Honda Accord 2008-2010 ser fränt ut, har komfort, körglädje osv. Sen så är det ju japanskt.. och japanskt sägs vara driftsäkert som fasen. Problemet är att det inte säljs många på blocket och har ännu inte hittat en jag kan testa. Om jag inte minns fel så har den helt ok bränsleförbrukning också.

Ford Mondeo, 2009-2010. Läst att tidigare mondeo haft problem.. men att dessa årsmodeller har visat sig vara väldigt trevlig. Denna är nog den lättaste att hitta ett bra pris på.. tock så är jag lite osäker på ford generellt som gjort att jag inte kastat mig över dem.

Opel skulle kanske vara aktuell, har lite svårare för utseendet på dem dock. Blivit rekommenderad Volvo, BMW och AUDI, men tror inte jag får lika mycket för pengarna i de dyrare märkerna.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 september 2014 · 2 972 Inlägg

Jag är inne på min andra Mk4 Mondeo (2007-2014), båda diesel. Fantastiskt mycket bil för pengen (trots att den jag har nu köptes sprillans ny - något jag ju ALDRIG skulle göra).
På en 2009-2010 för runt 100ingen får du en diesel som drar 0,5-0,55 med en årsskatt på ca 3000kr.
Körglädje är väl inte signumet precis, men den är inte helt kass iaf. Komforten är desto bättre och känslan av kvalitet är i mitt tycke helt ok, kräsen från att ha kört mycket Audi dessutom. (Nej, det är inte Audi-kvalitetskänsla riktigt, men om man ser till betald peng för bilen är den bättre än Audi enligt mig)

Mest bil för pengen av dina tre(fyra med 9-5) val är nog Mondeo - men behöver du så stor om du samtidigt kikar på 9-3?

Hur etanol/bensinmotorerna är i Ford vet jag inget om, men kör du mer än ~1500 mil om året sparar du på att välja en diesel.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
leef
25 september 2014 · 14 Inlägg

matteeee skrev:
Jag är inne på min andra Mk4 Mondeo (2007-2014), båda diesel. Fantastiskt mycket bil för pengen (trots att den jag har nu köptes sprillans ny - något jag ju ALDRIG skulle göra).
På en 2009-2010 för runt 100ingen får du en diesel som drar 0,5-0,55 med en årsskatt på ca 3000kr.
Körglädje är väl inte signumet precis, men den är inte helt kass iaf. Komforten är desto bättre och känslan av kvalitet är i mitt tycke helt ok, kräsen från att ha kört mycket Audi dessutom. (Nej, det är inte Audi-kvalitetskänsla riktigt, men om man ser till betald peng för bilen är den bättre än Audi enligt mig)

En pinne på Forden då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang