Obalans efter kopplingsbyte.

ebrodin
25 september 2014 · 5 Inlägg

Vad kan ha gått snett om jag får obalans efter ett kopplingsbyte? Det verkar som att det är obalans i kardan och jag har testat monterat hardyskivan på olika sätt utan framgång. Det enda jag gjorde med kardan var att lossa hardyskivan+stödlagret sedan knöt jag upp den på avgassystemet.

Jag märkte när jag jag demonterade att kardan var teleskopisk, man kunde dra in och ut den några centimeter.
Kan det vara som så att det finns splines där i och jag kan ha råkat göra så att den hoppa ur sitt och läge och satte i den fel?

Några ideér?

Volvo 850 T-5R "Autotech" (1996)
BMW 535i E34 TURBO "546whp 727wnm" (1990)
kgk
30 september 2014 · 132 Inlägg

Några dagar sedan inlägget, kanske problemet är löst?
Välkommen till forumet förresten!

Det är ju så att allting måste monteras ihop i samma läge
som det satt tidigare för att undvika vibrationer.
Man bör märka upp hardyskivans läge mot medbringaren,
har man missat det kan man ändra läge och provköra igen.
Det är ofta bara tre möjligheter.

Om du råkat dra ut splinesen är det lite värre, de har fler
möjliga lägen, så där är det viktigare att märka upp innan.
Men för att detta skulle hända måste kardandelarna åkt
isär helt och så skriver du ju inte riktigt?

Du är helt hundra på att du satt ihop kopplingen rätt?

Är stödlagret schysst? Satte du det i samma läge med
förspänning, brukar synas hur skruvarna satt innan?

ebrodin
2 oktober 2014 · 5 Inlägg

Tjena, har inte varit inloggad på några dagar.

Jag monterade ner och ihop skiten 5 ggr och jag vart tokig.
Lösningen för mig var att montera hardyskiva först med kardan och allt sedan när den var på plats så skruva jag dit stödlagret. Och på så sätt så måste de ha hamnat på samma position som innan jag rev ner det.

Så jäkla skönt att slippa obalansen nu. Istället fick jag 5 tvåor på besiktningen så jag har väl och göra ett tag. smile

Volvo 850 T-5R "Autotech" (1996)
BMW 535i E34 TURBO "546whp 727wnm" (1990)
kgk
2 oktober 2014 · 132 Inlägg

Se där, bra jobbat! Det är så man gör, hardyskivan först
och sedan upp med stödlagret.
Undrar hur du bar dig åt de första försöken, stödlagret
måste dras åt sidan vid både ner- och uppmontering för
att få skivan av styrtappen?

Lycka till med tvåorna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang