Första bil för mek och övningskörning

stelmanjans
26 september 2014 · 4 Inlägg

Hej! jag får be om ursäkt om denna tråd kom i fel forum men jag är ny här smile

Det är så här att jag har blivit intreserad av bilar men problemet är att jag kan inte mycket om hur motorer och annat fungerar. Har precis börjat på gynasium och mina klasskamrater pratar bilar hela tiden och jag känner att jag vill lära mig mer om bilar och motorer. Har mekat lite med farsan men inte lärt mig mycket. någon som har tips på bra böcker eller något annat så man lär sig mer? Mina kompisar har 100% koll på vad dom ska ha för första bil. Man vill ju ha en ¨snygg¨ första bil Men jag har ingen aning. jag vill både lära mig hur allt fungerar och kunna meka samt övningsköra med den, men som sagt jag går endast i gynasium och har ingen ekonomi just nu. typ 10-20 tusen skulle jag kunna köpa bilen för så kan man med tiden köpa till saker och få den najs. har kollat lite på blocket men inte fastnat för något speciellt märke,

Vill ju kunna glida in med något najs till skolan med.

Tacksam för svar smile

som sagt jag är ny på denna sida och tar gärna emot tips för hut jag bättrar på kunskaperna om denna sida smile

simlar
26 september 2014 · 5 524 Inlägg

Verkstadshandböcker
Haynes-böcker
Hänga med någon kunnig i garaget
Snacka med kunnigt folk
Projekttrådar
Diskussioner på forum m.m

Finns otroligt mycket att lära bara man söker information smile

Bil som är lättmekad är väl valfri gammel-volvo, mycket plats och simpelt uppbyggt. Ett tips är att köpa t.ex en sliten 740 och fixa upp, då får du mycket kunskaper.
Vill du sen inte ha bilen är det bara sälja den och skaffa någon annan bil.

Det som är bra med att köpa en billig bil att lära sig på är att det gör inte så mycket ifall man skulle misslyckas totalt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
stelmanjans
26 september 2014 · 4 Inlägg

Tack!!! smile

killerkenny
26 september 2014 · 12 Inlägg

Köp Saab 9-5 t. Ex 15-30k och steg 1 chip o vips 220/250hk och bättre bil Behövs ej=) snygg och snabb, meka på så blir den precis som du vill ha den smile

stelmanjans
26 september 2014 · 4 Inlägg

tack för tipset!!!! smile

xXSammy
27 september 2014 · 6 569 Inlägg

http://www.blocket.se/uppsala/Honda_Acc … 10&w=1

http://www.blocket.se/uppsala/Mitsubish … 10&w=1
(Ingen GDI)

http://www.blocket.se/uppsala/Mitsubish … 10&w=1 (GDI)

"Nackdelen" med GDI motorn är att den är direkt insprutad, vilket gör att inloppsventilerna aldrig blir rengjorda av bränslet och de sotar om man kör för snällt med dem. Gasar du ur den lite då och då så bränner du bort lite sot, motorn mår bara bra av det. smile

Kanske inte de snyggaste bilarna, men de går billigt så du har råd att spara ihop till något roligare när du blivit varm i kläderna och har bättre ekonomi.

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
27 september 2014 · 7 228 Inlägg

inte ska du väl ha en tråkig familjebil som förstabil ? wink

köp en corrado vr6 ! då får du en lite sportigare bil med en motor som ger ifrån sig ett av världens bästa motorljud.

annars hade jag köpt något annat i samma stil, till exempel opel calibra ( men corradon är grymmare wink )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
27 september 2014 · 6 569 Inlägg

CHEEVA skrev:
inte ska du väl ha en tråkig familjebil som förstabil ? wink

köp en corrado vr6 ! då får du en lite sportigare bil med en motor som ger ifrån sig ett av världens bästa motorljud.

annars hade jag köpt något annat i samma stil, till exempel opel calibra ( men corradon är grymmare wink )

Hur tänkte du nu? Calibra delar samma chassi som familjebilen Ascona.. tongue
Corradon delar i alla fall chassi med Golfen, lite rappare chassi.

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
27 september 2014 · 7 228 Inlägg

Malheus skrev:

CHEEVA skrev:
inte ska du väl ha en tråkig familjebil som förstabil ? wink

köp en corrado vr6 ! då får du en lite sportigare bil med en motor som ger ifrån sig ett av världens bästa motorljud.

annars hade jag köpt något annat i samma stil, till exempel opel calibra ( men corradon är grymmare wink )

Hur tänkte du nu? Calibra delar samma chassi som familjebilen Ascona.. tongue
Corradon delar i alla fall chassi med Golfen, lite rappare chassi.

hur jag tänkte ? båda bilarna har ett sportigare utseende än en volvo 740 och båda har enormt mycket bättre väghållning. Nu har jag aldrig provat en calibra men tycker corradon ligger riktigt bra på vägen efter byte utav stötdämpare.

Corradon delar i huvudsak chassie med passat och vissa delar utav golf mk2

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mb_pucken
27 september 2014 · 5 087 Inlägg

Får bryta ut lite ur mängden och säga mercedes c-klass w202. Finns med allt från snåla minimotorer till stora v8 med mycket kusar.
Bekväma vagnar och rullar tyst. Går med små medel att få ganska snygga (enligt min smak) fälgar och sänkning tar en långt.
Driftsäkra oavsett motor och har kamkedia som håller. Relativt billiga att äga och billiga delar både i Tyskland och original delar. Med en liten sänkning så blir dom riktigt kul på småvägarna och dessutom driver dom i rätt ända wink
Brukar även ha diverse krockkuddar och andra säkerhetsdetalljer om olyckan skulle vara framme smile
En ganska liten bil med bra utrymme för både polare och "dunkadunka".

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
killerkenny
27 september 2014 · 12 Inlägg

Fortfarande  Saab.. Billiga, säkra, fina  och trimvänliga smile

SportPilot Ubåtsingenjör
27 september 2014 · 7 228 Inlägg

dock så är de brutalt fula och har tvivelaktig driftsäkerhet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
killerkenny
27 september 2014 · 12 Inlägg

5 stjärnor i krocktest etc så vart har du det från att dom ej är driftsäkra?
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_5_2003/156.aspx

Såklart nyare är säkra än gamla så tog en test från 03 i stället för en 09.

Finns ju bättre  bilar så klart  men han skal väl ej ha stridsvagn  som första bil? =p

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2014 · 26 136 Inlägg

killerkenny skrev:
5 stjärnor i krocktest etc så vart har du det från att dom ej är driftsäkra?
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_5_2003/156.aspx

Såklart nyare är säkra än gamla så tog en test från 03 i stället för en 09.

Finns ju bättre  bilar så klart  men han skal väl ej ha stridsvagn  som första bil? =p

Med driftsäker menar han nog "tillförlitligheten".
Att veta att fordonet i fråga startar på morgonen och tar en från A till B utan gnäll.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
killerkenny
27 september 2014 · 12 Inlägg

Jag har aldrig haft problemer  med min=)  har du kasst batteri kvittar bilen vinters tid endå så är ju mycket annat som spelar in ocksåsmile  Min granne har ju "bästa"  Volvos och hyfsat ny 09modell mens min "skitsaab" bare är en 01 den starter direkt och går mens doms Volvo får mala  skit länge  och servas  oftare och dyrare än min.. Så när dom går upp tidigt för att varme diesel har jag sovit 40min längre och när  dom får start på den är jag halvvägs till mitt jobb 3mil i från doms.  Så jag står fortfarande på  att det beror på många faktorer smile

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2014 · 26 136 Inlägg

killerkenny skrev:
Jag har aldrig haft problemer  med min=)  har du kasst batteri kvittar bilen vinters tid endå så är ju mycket annat som spelar in ocksåsmile  Min granne har ju "bästa"  Volvos och hyfsat ny 09modell mens min "skitsaab" bare är en 01 den starter direkt och går mens doms Volvo får mala  skit länge  och servas  oftare och dyrare än min.. Så när dom går upp tidigt för att varme diesel har jag sovit 40min längre och när  dom får start på den är jag halvvägs till mitt jobb 3mil i från doms.  Så jag står fortfarande på  att det beror på många faktorer smile

Med så ny bil torde dom väl ha dieselvärmare med tidur och därför inte behöva "kliva upp för att slå på den"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 september 2014 · 7 228 Inlägg

Mack skrev:

killerkenny skrev:
5 stjärnor i krocktest etc så vart har du det från att dom ej är driftsäkra?
http://www.euroncap.com/tests/saab_9_5_2003/156.aspx

Såklart nyare är säkra än gamla så tog en test från 03 i stället för en 09.

Finns ju bättre  bilar så klart  men han skal väl ej ha stridsvagn  som första bil? =p

Med driftsäker menar han nog "tillförlitligheten".
Att veta att fordonet i fråga startar på morgonen och tar en från A till B utan gnäll.

exakt smile krocksäkerheten finns absolut där inget snack om saken !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
killerkenny
27 september 2014 · 12 Inlägg

Mack skrev:

killerkenny skrev:
Jag har aldrig haft problemer  med min=)  har du kasst batteri kvittar bilen vinters tid endå så är ju mycket annat som spelar in ocksåsmile  Min granne har ju "bästa"  Volvos och hyfsat ny 09modell mens min "skitsaab" bare är en 01 den starter direkt och går mens doms Volvo får mala  skit länge  och servas  oftare och dyrare än min.. Så när dom går upp tidigt för att varme diesel har jag sovit 40min längre och när  dom får start på den är jag halvvägs till mitt jobb 3mil i från doms.  Så jag står fortfarande på  att det beror på många faktorer smile

Med så ny bil torde dom väl ha dieselvärmare med tidur och därför inte behöva "kliva upp för att slå på den"?

Inte vet jag.. Dom varmkör båda v70 som är 09a och en v50 08a tror jag  i ungefär 30-60min vid kallt väder och grejerna verkar behöva bytas ofta och dom servar för 5-12000kr per år på var av bilarna mens på min" gamla" har jag bytt olja och filter etc själv mens saker har gått sönder och måste åtgärdas.. Dom kör 500-1000mil max och jag 2500minst så vi säga min är tillförlitlig så det räcker  Även med biopower programvara o chip=)

Men som sagt jag har bara haft Saab 9-5 - 01,golf3 -96 och passat ecofuel - 10 har kört andra bilar men ej ägt så kan inte  svara för Andra än dom märkerna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang