Montera 531 topp på en B230FD erfarenheter?

Mreque89 Oturen själv
27 september 2014 · 593 Inlägg

Tjena, har tänkt montera en 531 topp på min b230FD och undrar vad jag behöver byta ut för att slippa EGR och Pulsair.

Vill ta bort allt som har med EGR och Pulsair att göra. Är det Topplock, grenrör, insug, samt motorstyrning? ( Vilken box behöver jag? vanlig som sitter på en b230F ? )

Tacksam för erfarenheter och tips. kommer ske när jag får tag i ett topplock och får köpt in sotningssats.

Kamrem är bytt för 60 mil sedan, kanske kan hänga på den igen? Går den av så är det ju inte hela världen.

Brum
H3dlund Med lem
28 september 2014 · 1 127 Inlägg

Hårdvaran behöver du inte byta ut, jag har en b230FD bredvid mig i garaget här och nu. Toppen är likadan som på en vanlig motor utan egr, insuget har en extra anslutning för röret som går till grenröret. Men dessa kan du ju plugga, så slipper du byta grenrör och insug i onödan. Hur är det elektroniken vet jag ej.

Men om jag vore du skulle jag nog plugga detta så det inte syns? Tror inte bilprovningen gillar om du plockat bort detta?

Henkix
28 september 2014 · 6 737 Inlägg

gjorde samma sak pa en kompis 945a med fd.
da satte vi in ett par boxar fran en 740 med f motor, tror dock det gar fint med fd boxarna ocksa.
egr tog vi bort o pluggade halen i insug o grenror detsamma gjorde vi med pulsair. givarna fran egr kopplade vi helt enkelt ur.
sen tror jag du maste flytta over remhjulet te kammen fran fd toppen da det ej var samma nar vi gjorde det.
sen ska det funka!

hoppas du fattar vad jag skriver mitt tangentbord har blitt helt cp.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mreque89 Oturen själv
28 september 2014 · 593 Inlägg

Henkix skrev:
gjorde samma sak pa en kompis 945a med fd.
da satte vi in ett par boxar fran en 740 med f motor, tror dock det gar fint med fd boxarna ocksa.
egr tog vi bort o pluggade halen i insug o grenror detsamma gjorde vi med pulsair. givarna fran egr kopplade vi helt enkelt ur.
sen tror jag du maste flytta over remhjulet te kammen fran fd toppen da det ej var samma nar vi gjorde det.
sen ska det funka!

hoppas du fattar vad jag skriver mitt tangentbord har blitt helt cp.

mvh

Förstod precis! håller på att buda på två olika B230FB bilar nu så jag får med allt jag behöver!

Tack för svaren smile

Brum
PerArne Mycke vill ha mer...
14 december 2014 · 611 Inlägg

Kan bilprovningen gnälla om dom ser att pulsair systemet är borta?

Om man har satt dit en kamremskåpa som det står B230F på, tror ni dom bryr sig mindre då?

Står det B230FD på avgasintygs lappen i motorutrymmet på 240 eller står det bara på kamrems kåpan?

Får och känns det att motorn får mera ork när detta är bortplockat? Är det värt det?

//Per-Arne
simlar
14 december 2014 · 5 524 Inlägg

240 har väl aldrig haft B230FD?

Knappt märkbart med borttagen EGR och puls-air, bara svårare att få godkända avgasvärden vid besiktning.
Ta bort/plugga gör man om det redan är trasigt och man inte vill lägga pengar på att fixa det.

Ja bilprovningen kan gnälla om dem ser att puls-air och/eller EGR är bortplockat då det är en otillåten ändring. Däremot har jag aldrig haft problem med det, men beror ju helt på besiktningsmannen om dem låter det glida igenom eller ej.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Djo
14 december 2014 · 10 157 Inlägg

simlar skrev:
240 har väl aldrig haft B230FD?

Knappt märkbart med borttagen EGR och puls-air, bara svårare att få godkända avgasvärden vid besiktning.
Ta bort/plugga gör man om det redan är trasigt och man inte vill lägga pengar på att fixa det.

Ja bilprovningen kan gnälla om dem ser att puls-air och/eller EGR är bortplockat då det är en otillåten ändring. Däremot har jag aldrig haft problem med det, men beror ju helt på besiktningsmannen om dem låter det glida igenom eller ej.

En jag känner hade en 245 med fd motorn.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Henkix
14 december 2014 · 6 737 Inlägg

PerArne skrev:
Kan bilprovningen gnälla om dom ser att pulsair systemet är borta?

Om man har satt dit en kamremskåpa som det står B230F på, tror ni dom bryr sig mindre då?

Står det B230FD på avgasintygs lappen i motorutrymmet på 240 eller står det bara på kamrems kåpan?

Får och känns det att motorn får mera ork när detta är bortplockat? Är det värt det?

vi kasta på en 531 på en väns bil som hade en fd motor. vi slängde allt som hade med pulsair o göra o den bilen har vart på bes 2 gånger sen dess o dom har aldrig sagt något smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
KolGruvan
14 december 2014 · 1 450 Inlägg

Djo skrev:

simlar skrev:
240 har väl aldrig haft B230FD?

Knappt märkbart med borttagen EGR och puls-air, bara svårare att få godkända avgasvärden vid besiktning.
Ta bort/plugga gör man om det redan är trasigt och man inte vill lägga pengar på att fixa det.

Ja bilprovningen kan gnälla om dem ser att puls-air och/eller EGR är bortplockat då det är en otillåten ändring. Däremot har jag aldrig haft problem med det, men beror ju helt på besiktningsmannen om dem låter det glida igenom eller ej.

En jag känner hade en 245 med fd motorn.

I 240 -93or kom fd om ja minns rätt smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
simlar
15 december 2014 · 5 524 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Djo skrev:

simlar skrev:
240 har väl aldrig haft B230FD?

Knappt märkbart med borttagen EGR och puls-air, bara svårare att få godkända avgasvärden vid besiktning.
Ta bort/plugga gör man om det redan är trasigt och man inte vill lägga pengar på att fixa det.

Ja bilprovningen kan gnälla om dem ser att puls-air och/eller EGR är bortplockat då det är en otillåten ändring. Däremot har jag aldrig haft problem med det, men beror ju helt på besiktningsmannen om dem låter det glida igenom eller ej.

En jag känner hade en 245 med fd motorn.

I 240 -93or kom fd om ja minns rätt smile

Det var som fan, man lär sig något varje dag smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
PerArne Mycke vill ha mer...
15 december 2014 · 611 Inlägg

Har en Volvo 245GL -93 och den har B230FD.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang