Installation stereo på äldre bil

totte1015
30 september 2014 · 463 Inlägg

Jag har varit i kontakt med DLS i partille och CDbilradio på backaplan ang. installation av stereo+högtalare på en Opel Corsa -92.

Enligt CDbilradio så hade han tänkt att montera någon sorts antenn på insidan vid backspegeln, och sedan göra hål i hathyllan för 2 st 6.9", och även 2st 3" i frontpanelen.

Allt detta för 2500kr HÖGST.

Sedan så på DLS i partille så tar han samma pris för att göra hål i hathyllan och montera högtalarna, och montera antennen på vänster bakskärm medans jag själv får dra ALLA kablar till hathyllan, och till antennen, och sedan till högtalarna där framme.

Verkar inte DLS ha lite överpris? Eller är det något jag har missat här?

Det låter så förbannat dyrt med 2500kr för bara det, medans CD-bilradio tar samma pris.

Det jag dock har hört är att det är inte bra att ha en antenn innuti chassit, och även så långt bort från motorn som möjligt, för det kan skapa störningar...

Åsikter om priser och montering?

horbybonnen
30 september 2014 · 1 160 Inlägg

sticksåg o antenn från biltema lite kablar.sen fixar du det själv

lighter22
30 september 2014 · 436 Inlägg

totte1015 skrev:
Jag har varit i kontakt med DLS i partille och CDbilradio på backaplan ang. installation av stereo+högtalare på en Opel Corsa -92.

Enligt CDbilradio så hade han tänkt att montera någon sorts antenn på insidan vid backspegeln, och sedan göra hål i hathyllan för 2 st 6.9", och även 2st 3" i frontpanelen.

Allt detta för 2500kr HÖGST.

Sedan så på DLS i partille så tar han samma pris för att göra hål i hathyllan och montera högtalarna, och montera antennen på vänster bakskärm medans jag själv får dra ALLA kablar till hathyllan, och till antennen, och sedan till högtalarna där framme.

Verkar inte DLS ha lite överpris? Eller är det något jag har missat här?

Det låter så förbannat dyrt med 2500kr för bara det, medans CD-bilradio tar samma pris.

Det jag dock har hört är att det är inte bra att ha en antenn innuti chassit, och även så långt bort från motorn som möjligt, för det kan skapa störningar...

Åsikter om priser och montering?

jag tycker oavsett att det var väldigt billigt.

jag vet inte något om DLS installatörer men Hasse på CDBilradio är kunglig när det kommer till monteringar inte en chans att du skulle bli missöjd med hans installationer. men vad ska du ha för att täcka upp mellanregistret fram då ? eller tänkte du bara köra på 3" och 6.9" bak ??

totte1015
14 oktober 2014 · 463 Inlägg

Allt löste sig. Jag tog DLS och lät farsan installera istället.

Dock så fanns hålsåg bara i 20mm så hålet är liiite för stort för antennen, och det börjar redan rosta då en halv millimeter eller något av plåten går utanför täckningen från antennen.

zzr94092
14 oktober 2014 · 4 385 Inlägg

men va fan,man borrar väl inte med en hålsåg som är för stor?

totte1015
14 oktober 2014 · 463 Inlägg

Som sagt, det fanns inte 18mm, åkte till Järnia, Hornbach, Biltema, Mekonomen, Bauhaus.... Nada

it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

totte1015 skrev:
Som sagt, det fanns inte 18mm, åkte till Järnia, Hornbach, Biltema, Mekonomen, Bauhaus.... Nada

Det finns (kanske inte där, men visst finns det). Får man inte tag i det så får man väl köra med ett stegborr (under förutsättning att det det går)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
totte1015
14 oktober 2014 · 463 Inlägg

Visst, det fanns säkert alternativ som jag/farsan inte tänkte på...

Men hålet är gjort och nu sitter jag mest och oroar mig för rostbildningen bara, vad man kan göra åt det

it_mutt Avstängd
14 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

totte1015 skrev:
Visst, det fanns säkert alternativ som jag/farsan inte tänkte på...

Men hålet är gjort och nu sitter jag mest och oroar mig för rostbildningen bara, vad man kan göra åt det

Rostskydda och måla och hoppas på det bästa smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang