Dubbelturbo på csb 350 tpi

Pittenn
30 september 2014 · 4 Inlägg

Hej! Håller som sagt på att bygga dubbelturbo på min camaro, och har lite frågor angående lmm. vart ska jag ha den placerad, ska den sitta före turbona eller efter vid insuget?  Ska man ha 2st eller 1 lmm?  Inte helt novis på turbo fronten men dock lite osäker på detta. Kanske finns nån byggtråd på när nån gjort detta förr? Tack på förhand smile

Chevrolet 210 "chevy 55" (1955)
Plymouth P10 "Black Betty" (1940)
tekniknissen1
1 oktober 2014 · 866 Inlägg

http://home.windstream.net/mcfly/tuning_fuel.htm  Det är bara till att googla !!!

keykey
5 november 2014 · 163 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
http://home.windstream.net/mcfly/tuning_fuel.htm  Det är bara till att googla !!!

Tydligen inte? Du har länkat till en sida som behandlar TBI (Throttle Body Injection), men han hade ju en TPI-motor (Tuned Port Injection). Det är två helt olika system...

TBI är "insprutningsförgasare" med lågtrycksspridare ovanför ett spjällhus i ett förgasarliknande hus. TPI har en spridare per cylinder med högre tryck som sitter i det avstämda insugsröret.

Thedawe
6 november 2014 ·

jag är ingen mästare på turbo, men då det är luften efter turbon som är på väg in i motorn som är intressant (inte den som är på väg in i turbon) så borde den sitta efter turbon, en lmm mäter mängden luft genom att mäta hur mycket ström det går åt för att värma upp en tråd till 100 grader (det finns iofs andra modeller på lmm också), innan turbon är luften okomprimerad och där med svalare, alltså får du fel signal både på grund av mängden luft som faktiskt går ner i motorn och pga temperaturen som luften håller utanför turbon om du sätter den före. Utöver det så får du en rejäl felläsning när wastegaten släpper om du sätter den före turbon eftersom det kommer spruta in den mängden bensin som mätts upp innan turbon, som sedan bara släpps ut innan den nått motorn.

vad har du gjort med motorn i övrigt?

Marlboroman
6 november 2014 · 8 229 Inlägg

Thedawe skrev:
jag är ingen mästare på turbo, men då det är luften efter turbon som är på väg in i motorn som är intressant (inte den som är på väg in i turbon) så borde den sitta efter turbon, en lmm mäter mängden luft genom att mäta hur mycket ström det går åt för att värma upp en tråd till 100 grader (det finns iofs andra modeller på lmm också), innan turbon är luften okomprimerad och där med svalare, alltså får du fel signal både på grund av mängden luft som faktiskt går ner i motorn och pga temperaturen som luften håller utanför turbon om du sätter den före. Utöver det så får du en rejäl felläsning när wastegaten släpper om du sätter den före turbon eftersom det kommer spruta in den mängden bensin som mätts upp innan turbon, som sedan bara släpps ut innan den nått motorn.

På dem flesta lite äldre turbobilar så sitter lmm innan turbon från fabrik. Mängden bränsle kan ju justeras mot en lufttempgivare i insuget och spjällöppningen. Att sätta lmm efter turbon är inte helt lyckat eftersom luftflödet efter turbon pulserar en del. Det går att få det att fungera, men det är inte den bästa lösningen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Thedawe
6 november 2014 ·

Marlboroman skrev:

Thedawe skrev:
jag är ingen mästare på turbo, men då det är luften efter turbon som är på väg in i motorn som är intressant (inte den som är på väg in i turbon) så borde den sitta efter turbon, en lmm mäter mängden luft genom att mäta hur mycket ström det går åt för att värma upp en tråd till 100 grader (det finns iofs andra modeller på lmm också), innan turbon är luften okomprimerad och där med svalare, alltså får du fel signal både på grund av mängden luft som faktiskt går ner i motorn och pga temperaturen som luften håller utanför turbon om du sätter den före. Utöver det så får du en rejäl felläsning när wastegaten släpper om du sätter den före turbon eftersom det kommer spruta in den mängden bensin som mätts upp innan turbon, som sedan bara släpps ut innan den nått motorn.

På dem flesta lite äldre turbobilar så sitter lmm innan turbon från fabrik. Mängden bränsle kan ju justeras mot en lufttempgivare i insuget och spjällöppningen. Att sätta lmm efter turbon är inte helt lyckat eftersom luftflödet efter turbon pulserar en del. Det går att få det att fungera, men det är inte den bästa lösningen.

Som sagt, jag är ingen mästare på turbo, håller mest på med "naturliga" motorer.
då har man alltså en sändare på wastegaten som säger till när den slår i så motorn inte får bensin efter vad luftmassemätaren säger eftersom turbon fortfarande suger in mer luft än motorn förbrukar?

Edit: vid närmare eftertanke finns de väl fler problem med att sätta den efter turbon, luften skulle bli väldigt turbulent vilket skulle ge felläsning, och skulle turbon spotta ut olja som hamnar på lmm så får man också felläsning. sen är frågan, hur mycket tryck håller en lmm för?

ur en logisk synvinkel tycker jag fortfarande att den borde sitta så nära innan spridaren som möjligt, men det är väl rätt mycket enklare att sätta den framför turbon... Jag har ett par smallblock liggande, ska försöka få tag i en turbo och prova lite olika konfigurationer när ja får tid smile

Senast redigerat av Thedawe (6 november 2014)

Marlboroman
6 november 2014 · 8 229 Inlägg

Thedawe skrev:
då har man alltså en sändare på wastegaten som säger till när den slår i så motorn inte får bensin efter vad luftmassemätaren säger eftersom turbon fortfarande suger in mer luft än motorn förbrukar?

Man mäter öppningen på spjället och så justeras mängden bränsle efter den signalen bland annat så länge vi talat om insprutning som använder sig av lmm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang