Varför är förseningsavgiften för trängselskatt 500:-?

d-b
9 oktober 2014 · 541 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:
Det hela hade varit lättare att fördra om det hade varit 50:-. Men du hade säkert verifierat en fransk biluthyrares interdebiteringssystem innan du hyrde bil för att slippa en situation som denna, eller hur.

Nej, jag hade, eftersom du tydligen var medveten om problemet, betalat räkningen när jag upptäckte att autogiro inte hade täckning.
Som du själv så många gånger påpekat så är trängselskatten ofta väldigt små summor, så har du råd att hyra en bil i Frankrike med en deposition på 15.000:- så är jag helt övertygad om att du har råd att lägga ut pengar för att täcka trängselskatten en månad också.

Du verkar inte fatta: jag har råd med trängselskatten, däremot, dras det 15 000:- helt oväntat behöver jag en dag eller två för att täcka upp det. Finns ingen anledning att vara så likvid till vardags.

rcy
9 oktober 2014 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:

rcy skrev:

d-b skrev:
Det hela hade varit lättare att fördra om det hade varit 50:-. Men du hade säkert verifierat en fransk biluthyrares interdebiteringssystem innan du hyrde bil för att slippa en situation som denna, eller hur.

Nej, jag hade, eftersom du tydligen var medveten om problemet, betalat räkningen när jag upptäckte att autogiro inte hade täckning.
Som du själv så många gånger påpekat så är trängselskatten ofta väldigt små summor, så har du råd att hyra en bil i Frankrike med en deposition på 15.000:- så är jag helt övertygad om att du har råd att lägga ut pengar för att täcka trängselskatten en månad också.

Du verkar inte fatta: jag har råd med trängselskatten, däremot, dras det 15 000:- helt oväntat behöver jag en dag eller två för att täcka upp det. Finns ingen anledning att vara så likvid till vardags.

Men då har du väl inget problem eftersom en dag eller två inte kommer att orsaka någon förseningsavgift?

BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
d-b
10 oktober 2014 · 541 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:

rcy skrev:

Nej, jag hade, eftersom du tydligen var medveten om problemet, betalat räkningen när jag upptäckte att autogiro inte hade täckning.
Som du själv så många gånger påpekat så är trängselskatten ofta väldigt små summor, så har du råd att hyra en bil i Frankrike med en deposition på 15.000:- så är jag helt övertygad om att du har råd att lägga ut pengar för att täcka trängselskatten en månad också.

Du verkar inte fatta: jag har råd med trängselskatten, däremot, dras det 15 000:- helt oväntat behöver jag en dag eller två för att täcka upp det. Finns ingen anledning att vara så likvid till vardags.

Men då har du väl inget problem eftersom en dag eller två inte kommer att orsaka någon förseningsavgift?

Asperger deluxe. Du kanske har koll på hur många dagars försening Transportstyrelsen accepterar?

En till två dagar efter att jag upptäcker det. Vilket inte nödvändigtvis sker omedelbart.

it_mutt Avstängd
10 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

d-b skrev:

rcy skrev:

d-b skrev:

Du verkar inte fatta: jag har råd med trängselskatten, däremot, dras det 15 000:- helt oväntat behöver jag en dag eller två för att täcka upp det. Finns ingen anledning att vara så likvid till vardags.

Men då har du väl inget problem eftersom en dag eller två inte kommer att orsaka någon förseningsavgift?

Asperger deluxe. Du kanske har koll på hur många dagars försening Transportstyrelsen accepterar?

En till två dagar efter att jag upptäcker det. Vilket inte nödvändigtvis sker omedelbart.

Du trivs verkligen med att diagnostisera folk till höger och vänster va?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
10 oktober 2014 ·

it_mutt skrev:

d-b skrev:

rcy skrev:

Men då har du väl inget problem eftersom en dag eller två inte kommer att orsaka någon förseningsavgift?

Asperger deluxe. Du kanske har koll på hur många dagars försening Transportstyrelsen accepterar?

En till två dagar efter att jag upptäcker det. Vilket inte nödvändigtvis sker omedelbart.

Du trivs verkligen med att diagnostisera folk till höger och vänster va?

Kanske någon typ av OCD?
Det är åtminstone inte Aspergers syndrom.

rcy
11 oktober 2014 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Asperger deluxe.

Vissa kallar det Asperger att betala sina räkningar, andra kallar det personligt ansvar, andra att vara vuxen.
Jag kallar det bara självklart.

caromania Forummoderator
11 oktober 2014 · 9 296 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:
Asperger deluxe.

Vissa kallar det Asperger att betala sina räkningar, andra kallar det personligt ansvar, andra att vara vuxen.
Jag kallar det bara självklart.

http://www.youtube.com/watch?v=anvz-AES2cY

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
11 oktober 2014 ·

caromania skrev:

rcy skrev:

d-b skrev:
Asperger deluxe.

Vissa kallar det Asperger att betala sina räkningar, andra kallar det personligt ansvar, andra att vara vuxen.
Jag kallar det bara självklart.

http://www.youtube.com/watch?v=anvz-AES2cY

What we have here is a total disrespect of the law...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2014 · 13 735 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:
lite det jag ville komma till. har man ingen aning om hur andra har det är det lätt att tycka saker.
500kr kanske inte stjälpte din familj skulle inte heller stjälpa min familj men för den saken skull så finns det många som 500kr är otroligt mycket.
det räcker istort sätt att du inte får räkningen eller av någon anledning missar den så är du 500kr fattigare för en grej som kanske kostade 10kr från början.

sen kan man snacka i all oändlighet hur dumt eller dumt det inte är att ha en bil när man har dålig ekonomi
men tror nog inte dom som har bil och dålig ekonomi har den för att dom gillar att unna sig en bil
utan för att dom måste ha det för att ta sig till jobb osv.

man måste tyvärr titta runt lite och öppna ögonen för hur illa det är för vissa för att förstå.

men inte helt osällan så lever dom som har det sämst inte brevid som som har det skapligt.
så det kanske inte är lätt att förstå att någon sätter sina 2ungar i en rostig gammal vw polo från 1989
istället för att köra en ny bil.

önskar att flera förstår hur vissa ha det. och helt ärligt så kan vem som helst värld vändas upp och ner från att ha en månadslön som motsvarar en normal årslön till att inte ha ett skit kan gå fortare än vad man tror.

lite rimlighet tycker inte jag är helt dum

100kr anser jag som en normal påminelse avgift på en sån sak.

en annan som aldrig är i stockholm utan åker dit extremt sällan är livrädd för att missa det även om 500kr inte är några pengar för mig så vill man inte riskera det.

Det jag menar är att de flesta, nej inte alla, men de flesta, klarar utan enorma problem av en smäll på 500kr. Och de flesta, igen; inte alla, av de som vid en snabb titt inte gör det, skulle kunna göra det.

Om vi, för enkelhetens skull, pratar om ekonomiska klasser, så har jag vänner och bekanta i "alla tänkbara klasser". Till saken hör att många av de jag känner som tillhör, för sakens skull, "de fattigas klass" och inte skulle anse sig ha råd med dessa 500kr, har ofantligt knepig ekonomisk syn.

Förklaring; De skulle, nästintill garanterat, säga sig inte ha råd med dessa 500kr, för att de helt enkelt inte har pengarna. Men, samtidigt så lägger en stor del av dessa personer määäääääängder med pengar på att bara ligga o köra runt med sina bilar. Planlös nöjeskörning om man så vill. Så, pengarna finns alltså. Andra går ut på krogen varje helg. Bränner visserligen inga enorma summor, men några hundringar varje helg. Igen; pengarna finns där...egentligen. Det handlar helt enkelt om en prioritering.

Och det är just sånt beteende jag har svårt för "jag har inga pengar...säger jag iaf". Nu är inte detta gällande för alla, absolut inte, det finns de som faktiskt inte har råd med -något- när räkningar och mat är betalda. Men även de personerna har i 9/10 fall en möjlighet att ändra sin situation, på ett eller annat sätt, till det bättre.

Nu säger jag inte att man ändrar sin situation "lätt och enkelt under en fikarast", utan bara att det i de -flesta- fall går att göra något åt situationen om man bara verkligen är villig att göra det.

O givetvis, det är inte bara bland folk med låg inkomst detta beteende finns, absolut inte. För något år sen (antagligen) presenterades det siffror som visade att om räntan höjdes med 1% (ja, EN procent) skulle många få lämna sina hus och hem.
Ett annat exempel kan tas bland mina bekanta; En vän har en relativt bra lön (har ut ~19K), räkningar för ca 7K och har således "över" 12K till mat och nöjen. Det konstiga? Ptja, han behöver nästan alltid låna pengar den sista veckan innan lön. "För sakens skull" gick vi igenom vad han la sina pengar på. Exempel; 4000:- i månaden på kaffe och "bullar". Inte finlirarkaffe, utan kaffe på Statoil, Pressbyrån osv osv osv. Han skulle (då iaf) inte heller ansett sig ha råd med 500:- extra. Han ställde t.o.m. av en bil 2v efter han köpt den, för att han "inte hade råd att använda den". Till saken hör då också att vi pratar om en bil med en skatt på ~2000:-/år och en försäkring på runt det samma. Bilen stod där han ställde den när han ställde av den, i två år, innan den åkte till skroten.

Så nej, jag är fullt medveten om att detta inte bara är ett problem bland låginkomsttagare. Jag hävdar dock fortfarande att det i 9/10 fall går att göra något åt det om man verkligen vill och att det i många av alla fall handlar om en väldigt skev prioritering; det är bättre att köpa en kaffe på pressbyrån för att ta med på ex.vis tåget till jobbet, än att kunna fixa till 10 koppar hemma och ta med i sin termomugg (en kopp varje dag då, 10 koppar en dag på resan till jobbet är väl kanske lite overkill). Det är ju iaf bekvämare...och lite "lyxigare".

jo vissa slösar mer än andra.. dom kan man nästan anse att dom har sig själv att skylla..värre med dom som inte slösar utan lever på gränsen hela tiden för att ens ha råd att leva.

där blir 500kr väldigt kännbara.  sen att man inte ska missa sånt osv är väll rätt självklart men det händer titt som tätt att folk av misstag missar räkningar.  500kr extra för en räkning på 10kr borde räknas som ocker och lite därtill..  100kr hade varit rimligt som det är med skatten på bilar.   något jag är expert att glömma bort när jag haft bilar avstallda och förväntar mig att få en E-faktura som så klart inte dyker upp  räkningar som jag antar är ett påställningsbevis öppnar jag inte ens..och självklart är det räkningen smile   men då är det endå räkningar på 1000-2500kr som man missar med 1dag då kostar det 100kr medans en räkning på 10kr kostar 500 rätt ologiskt och ingen smart lösning.   dessutom borde det inte ens dyka upp en räkning förens den är uppe i minst 100kr  rent slöseri annars.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
12 oktober 2014 · 329 Inlägg

caromania skrev:
Klart man missat en räkning som åkt ner bakom micron någon gång. Kommer det en påminnelse då så är det ju bara att pröjsa med mössan i handen. Att man sedan blir förbannad är en annan sak. Fast förbannad blir man ju bara på sig själv.

Man kan bli förbannad på jävla brevbäraren också som glömmer eller lägger fakturan i fel brevlåda. Hänt mig att jag har fått straffavgift fast jag inte har fått hem någon faktura! Sen ringer man TS och förklarar läget men nej den ska betalas det är ju "lag" på det så man kan ju åka dit för det. Inte som vanliga påminnelser att det går till inkasso eller KF. Så jävla surt!!!!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 oktober 2014 · 14 041 Inlägg

Det är upp till var och en att veta att fakturor ska komma till en och kommer dom inte får man själv ta rea på varför dom inte kommer. Det är inte borgenärens skyldighet att kolla om gäldenären fått räkningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
12 oktober 2014 · 329 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det är upp till var och en att veta att fakturor ska komma till en och kommer dom inte får man själv ta rea på varför dom inte kommer. Det är inte borgenärens skyldighet att kolla om gäldenären fått räkningen.

/Benny

Hur ska man ha koll på att man har åkt in till stan? Inte tänker man på eller kommer ihåg att man har varit i stan en viss dag för 1,5 månad sen. Sen förstår jag vad du menar men som andra säger här så vore det gulligt att först skicka ut en påminnelse där man kanske lägger till en 50 lapp och om denna inte betalas så håller jag med om att 500:- är högt nog för att straffa folk som inte betalar så att de vet bättre till nästa gång.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Evildan
12 oktober 2014 ·

Erdem-1612 skrev:

Vettemannen skrev:
Det är upp till var och en att veta att fakturor ska komma till en och kommer dom inte får man själv ta rea på varför dom inte kommer. Det är inte borgenärens skyldighet att kolla om gäldenären fått räkningen.

/Benny

Hur ska man ha koll på att man har åkt in till stan? Inte tänker man på eller kommer ihåg att man har varit i stan en viss dag för 1,5 månad sen. Sen förstår jag vad du menar men som andra säger här så vore det gulligt att först skicka ut en påminnelse där man kanske lägger till en 50 lapp och om denna inte betalas så håller jag med om att 500:- är högt nog för att straffa folk som inte betalar så att de vet bättre till nästa gång.

Det går att betala ganska omgående efter man varit "till stan", det är skyltat när och var avgifterna tas ut samt hur lång tid som ges för att betala dom.
Har du samma problem att läsa och ta till dig informationen från övrig skyltning i trafiken?

Man kan givetvis tycka en del om huruvida 500kr i förseningsavgift är hög eller felaktig, varför summan är 500kr har redan avhandlats och utförligt förklarats i tråden på ett ypperligt vis.

d-b
12 oktober 2014 · 541 Inlägg

it_mutt skrev:

d-b skrev:

rcy skrev:

Men då har du väl inget problem eftersom en dag eller två inte kommer att orsaka någon förseningsavgift?

Asperger deluxe. Du kanske har koll på hur många dagars försening Transportstyrelsen accepterar?

En till två dagar efter att jag upptäcker det. Vilket inte nödvändigtvis sker omedelbart.

Du trivs verkligen med att diagnostisera folk till höger och vänster va?

Nej, bra folk som avsiktligt missförstår och aktivt, men omotiverat, idiotförklarar sin omgivning.

Evildan
12 oktober 2014 ·

d-b skrev:

it_mutt skrev:

d-b skrev:

Asperger deluxe. Du kanske har koll på hur många dagars försening Transportstyrelsen accepterar?

En till två dagar efter att jag upptäcker det. Vilket inte nödvändigtvis sker omedelbart.

Du trivs verkligen med att diagnostisera folk till höger och vänster va?

Nej, bra folk som avsiktligt missförstår och aktivt, men omotiverat, idiotförklarar sin omgivning.

Då blev jag genast nyfiken, hur kan du avgöra om någon annan avsiktligt missförstår en text?

d-b
12 oktober 2014 · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det är upp till var och en att veta att fakturor ska komma till en och kommer dom inte får man själv ta rea på varför dom inte kommer. Det är inte borgenärens skyldighet att kolla om gäldenären fått räkningen.

/Benny

Det där är en förenkling. En faktura kan tex vara tvistig och då kan knappast gäldenären förväntas ha koll på en faktura som denne inte ens förväntar sig.

Jag väntar på en trängselavgift från Transportstyrelsen som jag är tveksam till, deras klockor verkar gå fel. Av helt andra anledningar hade jag en "atomursapp" framme på skärmen när jag passerade en vägtull för två veckor sedan. Min app visade 18:30.43 när jag passerade men på ljustavlorna stod det fortfarande 10:-. Jag vet inte om ljusskyltarna slår om med viss fördröjning men jag borde inte få en faktura för denna passage och kan alltså inte förväntas ha koll på att det ska komma en räkning.

Dessutom, i andra sammanhang ska påminnelseavgifter och övriga kostnader en borgenär har för att driva in en skuld vara rimligt kostnadsbaserade. 60:- för att skicka en påminnelse, 160:- för inkasso, 360:- för arbete med ansökan till KFM, 1000-1500:- för juridisk rådgivning vid en tvist i tingsrätten, 19:-/mil för att köra bil till tingsrätten, räntelagen begränsar hur hög dröjsmålsränta man får ta ut osv osv. Man ska inte bli rik på att driva in en skuld, man ska få ersättning för sina kostnader samt skulden. En rimlig princip.

Ingen kan påstå att det kostar 500:- för staten att skicka en påminnelse. Och staten får alltid in sina pengar. Om denna summa är baserad på någon straffavgift för försenade skatteinbetalningar i allmänhet så är det fel på denna straffavgift från början. Har man inte betalat sin skatt och ska få en legal påföljd för detta har man i först hand skattetillägg (40% för fusk med inkomstskatten), i andra hand böter, fängelse etc och ska inte dubbelbestraffas med en orimligt hög avgift för en påminnelse som kostar några kronor att producera.

Finns en prejudicerande dom från häromåret där det svenska systemet med skattetillägg och fängelsestraff underkändes pga att det ansågs vara dubbelbestraffning (dvs att man bestraffas två gånger för samma brott). Vore intressant att få dessa 500:- prövade mot den principen.

d-b
12 oktober 2014 · 541 Inlägg

Evildan skrev:

d-b skrev:

it_mutt skrev:

Du trivs verkligen med att diagnostisera folk till höger och vänster va?

Nej, bra folk som avsiktligt missförstår och aktivt, men omotiverat, idiotförklarar sin omgivning.

Då blev jag genast nyfiken, hur kan du avgöra om någon annan avsiktligt missförstår en text?

Med det popperianska falsifieringskritieriet kommer man en lång bit på vägen.

Evildan
12 oktober 2014 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:

d-b skrev:

Nej, bra folk som avsiktligt missförstår och aktivt, men omotiverat, idiotförklarar sin omgivning.

Då blev jag genast nyfiken, hur kan du avgöra om någon annan avsiktligt missförstår en text?

Med det popperianska falsifieringskritieriet kommer man en lång bit på vägen.

Med Popper som hjälpmedel eller även om du ser på texten ur ett hermeneutiskt perspektiv så anser jag att du ändå inte kan genom enbart text utan andra befintliga variabler såsom kroppspråk eller tonfallavgöra om någon med flit missförstår någons text.
Läsaren har förmodligen läst texten som den är skriven och därigenom gjort sin tolkning utifrån det.
Texten som då är läst anser jag istället är undermåligt utförd om den lämnar stora luckor av möjligheter till missförstånd öppna.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
12 oktober 2014 · 329 Inlägg

Evildan skrev:

Erdem-1612 skrev:

Vettemannen skrev:
Det är upp till var och en att veta att fakturor ska komma till en och kommer dom inte får man själv ta rea på varför dom inte kommer. Det är inte borgenärens skyldighet att kolla om gäldenären fått räkningen.

/Benny

Hur ska man ha koll på att man har åkt in till stan? Inte tänker man på eller kommer ihåg att man har varit i stan en viss dag för 1,5 månad sen. Sen förstår jag vad du menar men som andra säger här så vore det gulligt att först skicka ut en påminnelse där man kanske lägger till en 50 lapp och om denna inte betalas så håller jag med om att 500:- är högt nog för att straffa folk som inte betalar så att de vet bättre till nästa gång.

Det går att betala ganska omgående efter man varit "till stan", det är skyltat när och var avgifterna tas ut samt hur lång tid som ges för att betala dom.
Har du samma problem att läsa och ta till dig informationen från övrig skyltning i trafiken?

Man kan givetvis tycka en del om huruvida 500kr i förseningsavgift är hög eller felaktig, varför summan är 500kr har redan avhandlats och utförligt förklarats i tråden på ett ypperligt vis.

Nu har du missförstått mig tror jag. Jag har väldigt bra koll på när och var avgifterna tas ut samt hur lång tid man har på sig. Det jag menar att alla går inte runt och tänker, "vänta nu, jag var innanför tullarna just den här dagen". Får man inte hem en faktura så kommer man inte ihåg helt enkelt. Jag själv jobbar innanför tullarna så problem har jag inte!!

Man har bara förtroende för att man ska få hem ett brev med en faktura i. Annars så tänker man inte på det menade jag. Sen finns det säkert såna som du som har det i bakhuvudet hela tiden vem vet?!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Evildan
12 oktober 2014 ·

Erdem-1612 skrev:

Evildan skrev:

Erdem-1612 skrev:

Hur ska man ha koll på att man har åkt in till stan? Inte tänker man på eller kommer ihåg att man har varit i stan en viss dag för 1,5 månad sen. Sen förstår jag vad du menar men som andra säger här så vore det gulligt att först skicka ut en påminnelse där man kanske lägger till en 50 lapp och om denna inte betalas så håller jag med om att 500:- är högt nog för att straffa folk som inte betalar så att de vet bättre till nästa gång.

Det går att betala ganska omgående efter man varit "till stan", det är skyltat när och var avgifterna tas ut samt hur lång tid som ges för att betala dom.
Har du samma problem att läsa och ta till dig informationen från övrig skyltning i trafiken?

Man kan givetvis tycka en del om huruvida 500kr i förseningsavgift är hög eller felaktig, varför summan är 500kr har redan avhandlats och utförligt förklarats i tråden på ett ypperligt vis.

Nu har du missförstått mig tror jag. Jag har väldigt bra koll på när och var avgifterna tas ut samt hur lång tid man har på sig. Det jag menar att alla går inte runt och tänker, "vänta nu, jag var innanför tullarna just den här dagen". Får man inte hem en faktura så kommer man inte ihåg helt enkelt. Jag själv jobbar innanför tullarna så problem har jag inte!!

Man har bara förtroende för att man ska få hem ett brev med en faktura i. Annars så tänker man inte på det menade jag. Sen finns det säkert såna som du som har det i bakhuvudet hela tiden vem vet?!

Därav mina frågor då inlägget lämnade lite utrymme för misstolkningar.
Jag har som du antar god koll på vad jag gör/gjort eller var jag varit och om det kommer kosta mig något i efterhand. På parkeringar där det dras ett kort vid påbörjan och sedan vid avslutad parkering, det glömmer jag inte, det ligger på mitt ansvar att göra "rätt" eller så får jag helt enkelt stå mitt kast och betala maxdebitering för den aktuella parkeringen.

Nu åker inte jag särskilt ofta till sthlm, men när jag varit där loggar jag smidigt in för att undersöka om någon avgift debiterats, skulle jag åka regelbundet hade jag förmodligen enkelt skaffat mig ett autogiro för att slippa sköta betalningen själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang