Chevrolet S10 1998 ljusproblem

TritoN Motorburen Ungdom
2 oktober 2014 · 499 Inlägg

Tjabba!

Skulle igår koppla in ett par extraljus på min Cheva S10 -98. Monterade ljusena och kopplade in relät så som det alltid varit kopplat i alla andra bilar man kopplat in i. Till en början lös inte extraljusen överhuvudtaget. Relät slog inte till, så gjorde det manuelt och då fungerar det som det ska. Kollade därför styrströmsanslutningen som vi hade gjort nere på helljus kabeln på höger lykta. Den var sisådär så gjorde det iordning och allt verkade okej.

Då mitt i stridens hetta slocknar höger lykta för att sedan börja glöda i både hel och halvljus lampa. Oavsett vilket läge man har ljusvredet och spak i. Hittade inte felet, och klockan sprang iväg så kopplade ur allt som hade med extraljus att göra och tänkte att det skulle fixa problemet, men ikke. Fick åka hem med bara en fullt fungerade lykta.

Min fråga är nu, vad hände? Överslag i ljusrelät?

Det verkar dessutom som om att den vänstra lyktan lyser starkare än tidigare. Vänstra lyktan har 12 volt i vanlig ordning, däremot har höger bara 4-5 Volt. Därför jag funderade på relät? Någon som kan hjälpa mig?

Dessutom undrar jag vad som gick fel i inkopplingen utav extraljusen? Kan man kanske inte tjuva styrströmmen direkt på helljus kabeln på denna bil? Vart i sånafall ska jag kliva på den, uppe i spaken som väljer helljus av/på? Lamporna i bilen är av sorten HB3, något speciellt man måste tänka på då?

Relät kopplade vi:

30 - Batteri +
85 - Jord -
86 - Styrström (Direkt på helljuskabeln vid lyktan med en skarvtjuv)
87 - Extraljus +

Sedan jordade vi extraljus - direkt på batteriet bara för att se att allt fungerade.

Hjälp tack smile

Mvh

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang