Motor byte + regbess audi 80Q

WobbzGurka
7 oktober 2014 · 725 Inlägg

hej alla kunniga!

har länge vart sugen på o skaffa en audi 80 avant/coupé quattro och sedan byta till en trevlig motor!
dom motorerna ja funderar på är, Golf g60, 10v turbon från audi 100/200T, eller motorn från en Audi A4 1.8tq.

vilken skulle va bäst som bruksmotor? vilket blir billigast? dyrast? vilket blir mest krångligt? ja allt skulle ja vilja få lite svar på!  passar lådan från 80 quattron utan större modifikationer på 1.8t motorn? eller måste man ta lådan från A4an? hur passar den på 80in i sånnafall? mycket el o dra osv?

tacksam för svar!

mvh wobbz smile

Polaren
7 oktober 2014 · 352 Inlägg

försök hitta en färdig coupé/s2 istället med turbo 5a i, otroligt mysiga motorer men kan vara lite svåra att få att gå rent om de börjat små strula lite.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
WobbzGurka
8 oktober 2014 · 725 Inlägg

Polaren skrev:
försök hitta en färdig coupé/s2 istället med turbo 5a i, otroligt mysiga motorer men kan vara lite svåra att få att gå rent om de börjat små strula lite.

visst de går ju, men kul o bygga nått själv med smile finns iofs en s2 avant med lila/rosa pearl lack till salu där ja bor, med trasig kylare o topplockspackning.

Polaren
8 oktober 2014 · 352 Inlägg

Köp o fixa, blir fruktansvärt mycket billigare och du slipper stöta på problem som kanske ej går att lösa.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
WobbzGurka
8 oktober 2014 · 725 Inlägg

Polaren skrev:
Köp o fixa, blir fruktansvärt mycket billigare och du slipper stöta på problem som kanske ej går att lösa.

får se hur de blir=),  skulle vilja att nån som bytt motor i en 80Q kunde komma med lite feedback big_smile

rvbm
8 oktober 2014 · 67 Inlägg

Vilken 80 är det du funderar på? Antar att det är B3 eller B4 som gäller?

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det
WobbzGurka
8 oktober 2014 · 725 Inlägg

rvbm skrev:
Vilken 80 är det du funderar på? Antar att det är B3 eller B4 som gäller?

b4, coupé eller avant big_smile

rvbm
8 oktober 2014 · 67 Inlägg

Jag skulle satsa på en G60. Relativt simpel installation och ett udda val smile 10VT är en underbar men också tung motor o 1.8T blir bara krångligt plus ganska tråkig karaktär.

Men det är bara min åsikt. wink

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det
WobbzGurka
8 oktober 2014 · 725 Inlägg

rvbm skrev:
Jag skulle satsa på en G60. Relativt simpel installation och ett udda val smile 10VT är en underbar men också tung motor o 1.8T blir bara krångligt plus ganska tråkig karaktär.

Men det är bara min åsikt. wink

jaså g60in blir lättast ? smile nån idé om vad en g60 motor kan gå på? big_smile

rvbm
8 oktober 2014 · 67 Inlägg

Det skulle jag tro. Det är ju om tråget skulle strula men isf fanns ju B3'an med 6A-motorn vilken är i stort sett samma som KR/PL/G60 och det tråget ska väl ändå passa i den karossen också. Resten ska i princip vara "bolt-on", sen får man ju räkna med att det alltid strular mer än vad man har väntat sig från början tongue

Priset vette fan... En KR/PL brukar ju ligga på 3-5000 i runda slängar, så plussa på lite på det så har du en G60 smile

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det
WobbzGurka
8 oktober 2014 · 725 Inlägg

rvbm skrev:
Det skulle jag tro. Det är ju om tråget skulle strula men isf fanns ju B3'an med 6A-motorn vilken är i stort sett samma som KR/PL/G60 och det tråget ska väl ändå passa i den karossen också. Resten ska i princip vara "bolt-on", sen får man ju räkna med att det alltid strular mer än vad man har väntat sig från början tongue

Priset vette fan... En KR/PL brukar ju ligga på 3-5000 i runda slängar, så plussa på lite på det så har du en G60 smile

låter riktigt trevligt faktiskt big_smile dock hört att g-kompressorn inte ska va nån höjdare? smile hur blie med regbess? smile
passar uattro lådan på g60 motorn eller behövs en annan sprängkåpa?

rvbm
9 oktober 2014 · 67 Inlägg

True, G-ladern är inte mycket att hänga i gran... Men många byter ut dom mot eaton-kompressorer istället. Regbesiktning borde funka så länge motorn är i originalutförande, har kat samt att du byter till bromsar som matchar effekten.
Sen har jag hört att oljefiltret/hållaren kan vara lite i vägen men det borde gå att swappa dit den från gamla audi-motorn.
Till slut, YES, motorn passar quattro lådan om du byter till audin's svänghjul.

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det
WobbzGurka
9 oktober 2014 · 725 Inlägg

rvbm skrev:
True, G-ladern är inte mycket att hänga i gran... Men många byter ut dom mot eaton-kompressorer istället. Regbesiktning borde funka så länge motorn är i originalutförande, har kat samt att du byter till bromsar som matchar effekten.
Sen har jag hört att oljefiltret/hållaren kan vara lite i vägen men det borde gå att swappa dit den från gamla audi-motorn.
Till slut, YES, motorn passar quattro lådan om du byter till audin's svänghjul.

ja precis de går ju byta ut! smile elen antar jag är i princip samma?

passar 1.8t motorn på 80 lådan eller behöver man a4 lådan? smile

rvbm
9 oktober 2014 · 67 Inlägg

elen... njaa, det är olika sprut...

1.8t borde också passa men jag är inte 100%

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det
WobbzGurka
9 oktober 2014 · 725 Inlägg

rvbm skrev:
elen... njaa, det är olika sprut...

1.8t borde också passa men jag är inte 100%

du vet ingen här på forumet som gjort nått liknande i b4 karossen? inte hittat nått faktiskt hmm

rvbm
10 oktober 2014 · 67 Inlägg

Den ska passa. Jag har kikat runt en stund nu på diverse 1.8T byggen och det ska funka på din låda också! smile

det är mänskligt att fela, men det krävs en dator för att verkligen strula till det
WobbzGurka
10 oktober 2014 · 725 Inlägg

rvbm skrev:
Den ska passa. Jag har kikat runt en stund nu på diverse 1.8T byggen och det ska funka på din låda också! smile

nämen va gött! tack ska du ha för att du tog dig tid Rvbm smile sen om någon mer har diverse förslag och svar angående denna idé så är bara att skicka pm till mig! big_smile

LeafBox Lat Perfektionist
20 oktober 2014 · 6 359 Inlägg

Kul att någon bygger på istället för att köpa färdigt.

Snabba tankar ifrån mitt håll.

G60 - Svår att få tag i, och som sagt, kompressorn är inte mycket att hänga i gran. Men därimot jävligt udda och skulle bli hur fett som helst!

1.8tråk - Är ju helt klart trevligare än org, samt att det finns en hel del 1.8t byggen så det finns ju gott om information att hämta online. Men som sagt, karaktären är väll som bäst "meh"

Nu, problemet är att växellådan ses som en del utav avgasprovet vid regbesiktningen. Så väljer du G60n så blire inge quattro...
Och väljer du 1.8tq så får du en del pyssel med att koppla den nya lådan till hjulen.

Vilket tar oss till Audi's 10vt - Motorn i sej är väll inte den mest genomtänkta... Dumt designad och relativt låg effekt orginal. Men kan ta ordentligt med stryk och kan lätt passera 200hk med en WG-fjäder och chippning. Lättare att hitta donator-objekt än en G60, men svårare än en 1.8T.
Men det bästa är nog alla problem som löser sej själv. Motorfästen, växellåda, drivaxlar, osv. Det mesta kräver ingen modifikation och på de områden där det stuper kan man ofta hitta lösningen i någon annan Audi-modell.

Kort sagt, vill du ha det registrerat på gatan så är nog Audi's 10vt det absolut lättaste valet om man kan leva med en dum design. Men tycker man inte det är värt det så är 1.8tq helt klart en modernare lösning.

Om du är mer nyfiken, spana in min profil och min projekttråd i signaturen!

Senast redigerat av LeafBox (20 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
WobbzGurka
20 oktober 2014 · 725 Inlägg

TACK! bra skrivet! verkar ju som du skriver att 10v turbon är det lättaste valet och även den med mest karaktär. 10v 5or låter brutalt vackert med! tycker dock det är synd att man inte kunde andvänt sig av g60in! hade vart coolt wink!

har lite o fundera på! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang