Försäkringsbolag anklagar mig för bedrägeri

psavic
10 oktober 2014 · 11 Inlägg

Försäkringsbolag anklagar mig för bedrägeri

Senast redigerat av psavic (13 oktober 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
10 oktober 2014 · 26 147 Inlägg

Vänd på myntet och se det från deras sida.

Du har köpt bilen.
Du betalar försäkringen.
Du var den som körde på djuret.

Klart att det blir trubbel med skaderegleringen då när dom ser detta på sina papper.
Hoppas det ordnar sig för dig dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
xXSammy
10 oktober 2014 · 6 570 Inlägg

psavic skrev:
Det är så att jag köpt en bil som födelsedags present till min pappa för ett halvår sedan. Och så blev ju köpet på hans namn på både ägarbeviset och försäkringen.  Jag betalar försäkringen varje månad och då med olika tillägg samt så att förare under 24 får bruka bilen.
En kväll efter jobbet så kör jag på ett djur som resulterar i att spoilern går sönder och så ringer jag försäkringsbolagets jour nr och berättar allt och frågar henne om jag måste anmäla detta till polis och då säger hon nej för att djuret sprang iväg. Blabla. Dagen efter så ringer min far och får ett skadenr och en plåtverkstad som vi ska besöka.  Åker dit och går igenom med en besiktingman som fotograferar och sedan gör en kostnadskalkyl som han skickar till FB. Några dagar senare ringer verkstaden och farsan lämnar in bilen. Bilen repareras och vi åker dit för att hämta bilen. Och nu till problemet. Försäkrings bolaget godkänner inte reparationen och vill inte stå för kostnaderna som ligger på ca 11oookr. När de innan godkänt det.
Ringer de och vill få ett svar angående detta och då får jag prata med motorskade-chefen. Han vill först veta vem som är ägare av bilen, hur bilen betalades, kontant eller postväxel samt om det finns lån på bilen.  Innan de godkänner reparationen.
Får de verkligen fråga det? De är ju icke skatteverket eller en bank så att de kan fråga med vilka pengar bilen betalades med. Skulle de vilja veta det borde de ju fråga dessa frågor innan vi tecknade avtal. Avtalsbrott? Om de nu inte godkänt reparationen i början så borde bilen aldrig repareras? De anklagar mig för bedrägeri och påstår att det är jag som är den riktiga brukaren utav bilen.

Alltså ja..brukaren ska äga bilen, men om du köpte en bil åt din far varför betalar du försäkringen etc. då?

De/Dem
Hamilton
10 oktober 2014 · 8 864 Inlägg

Försäkringsbolaget agerar helt korrekt och det är upp till trådskaparen att bevisa vem som faktiskt äger bilen och det gör man genom kvitton m.m

Eftersom det är trådskaparen som enligt första inlägget betalat försäkringen ska han även står som ägare till bilen vilket han inte gör.

Varför betalar TS försäkringen?

Senast redigerat av Hamilton (10 oktober 2014)

Fotograf på tierpidag.se
dawwe ...has left the building...
10 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Ja men bilen är likväl försäkrad hos försäkringsgivaren, det är fakta. Stå på dig o stå fast vid din version. Men stryk biten med att du betalar försäkringen å din fars vägnar. Det är upp till FB att bevisa att de har rätt i deras misstankar.
Det är ingen större repkostnad så min gissning är att de ger med sig så småningom, speciellt nu när skadan är godkänd OCH lagad... O tänk dig för nästa gång du skriver om sånt här på ett forum. Rådet är att editera dit ursprungsinlägg fort som sören eller ännu hellre få tråden raderad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hamilton
10 oktober 2014 · 8 864 Inlägg

dawwe skrev:
Ja men bilen är likväl försäkrad hos försäkringsgivaren, det är fakta. Stå på dig o stå fast vid din version. Men stryk biten med att du betalar försäkringen å din fars vägnar. Det är upp till FB att bevisa att de har rätt i deras misstankar.
Det är ingen större repkostnad så min gissning är att de ger med sig så småningom, speciellt nu när skadan är godkänd OCH lagad... O tänk dig för nästa gång du skriver om sånt här på ett forum. Rådet är att editera dit ursprungsinlägg fort som sören eller ännu hellre få tråden raderad...

En vanlig miss många gör tyvärr. Bevisbördan ligger på försäkringstagaren

Fotograf på tierpidag.se
dawwe ...has left the building...
10 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Hamilton: Pratar specifikt just detta fall.Det är ju bara säga som det är, bilen var en present till fadern, o betalades således med hans (sonens) pengar. Sen håller jag med, försäkringspremien skall betalas av försäkringstagaren.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
10 oktober 2014 · 6 570 Inlägg

Fast.. hur ska du ha det? Det är bara att betala och se glad ut som burkare, men någon måste ju ha gett ordern om att bilen ska lagas.

psavic skrev:
Köpte mig en Golf R för lite mindre än en månad sen

psavic skrev:
Det är så att jag köpt en bil som födelsedags present till min pappa för ett halvår sedan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 46&p=1

De/Dem
Constantine
10 oktober 2014 · 679 Inlägg

Försäkringsbolag är ju sådär, de ska granska allting eftersom det är så mycket bedrägerier. Ärlighet varar alltid längst, men om du är under 25 men har talat om det innan du tecknat försäkringen och du orsakat skadan så borde det inte vara några problem, då de har tagit ut högre premie av dig pga det.

psavic
10 oktober 2014 · 11 Inlägg

Malheus skrev:
Fast.. hur ska du ha det? Det är bara att betala och se glad ut som burkare, men någon måste ju ha gett ordern om att bilen ska lagas.

psavic skrev:
Köpte mig en Golf R för lite mindre än en månad sen

psavic skrev:
Det är så att jag köpt en bil som födelsedags present till min pappa för ett halvår sedan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 46&p=1

Att jag köpte en bil på mitt namn är en annan femma och en bil till min far är det jag skriver om. blanda inte ihop 2 bilar.

Vi bor i samma hushåll och delar upp kostnaderna. Det är därför jag betalar försäkringen på hans bil och min förstås? Jag har ju rätt att köra de andra bilarna vi har hemma. FB vill inte ge mitt ett specifikt svar på varför de vill ha en massa frågor och veta vem som betalat bilen och vem som står som ägare på bilen, det är ju bara att ringa transportstyrelsen för att få reda på vem som är ägaren utav bilen. Betalar ju högre premie så att förare under 24 har rätt att köra bilen.

dawwe ...has left the building...
10 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Precis...Finns inget som säger att Malheus antagande är korrekt, ren spekulation. Vi vet ju inte vad för slags bil som kört på rådjuret...Stå på dig, det ligger i "sakens natur" att FB letar efter en anledning att slippa ersätta, de har ett (?) mål: att ge så hög vinst som möjligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

står du och din far på samma adress?  isånt fall så är han den som brukar bilen mest derför står den på honom men ni delar på kostnaden.. nog det bästa att säga.

då kan dom inte påstå något utan det är den som brukar bilen mest som ska stå som ägare.
problemet börjar när ni inte tillhör samma hushåll.  då är det svårare.

för så länge alla bor under samma tak och har möjlighet att bruka fordonet men den som står som ägare är den som brukar bilen mest  tex att denna person brukar den till jobbet och hem varje dag så är det helt ok.

men dom gör allt för att klara sig ur och det är fruktansvärt dumnt och korkat att inte låta din far göra hela affären och även betala försäkring  sen om du råkar föra över samma summa till din far varje månad spelar ingen roll och kan inte motbevisas

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seth
12 oktober 2014 · 3 354 Inlägg

psavic skrev:
En kväll efter jobbet så kör jag på ett djur som resulterar i att spoilern går sönder och så ringer jag försäkringsbolagets jour nr och berättar allt och frågar henne om jag måste anmäla detta till polis och då säger hon nej för att djuret sprang iväg. Blabla

Stämmer det att hon sade detta så sa hon fel. DU ska ringa till polis/112 vid påkörda "större" djur. Speciellt när dem springer iväg så det kan skickas ut en jägare för att avliva.

http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … ltolyckor/

"Skyldig att göra en polisanmälan
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår.

Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.

Anmäl till Polisen
Du måste göra en anmälan till Polisen även om djuret du sammanstött med inte är synbart skadat. Att inte anmäla en viltolycka med ovan nämnda djur är straffbart och kan ge böter.

Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:

Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Den delas bland annat ut på bilprovningsstationer och finns i en del nya bilar."

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
henke_99 Offroad Racing
12 oktober 2014 · 3 122 Inlägg

I såna här lägen är det inte alltid bäst att vara helt ärlig utan ge dom svar som är mest lämpliga till försäkringsbolaget.

Det dom i detta fallet förmodligen försöker få ur ts är att han betalat bilen, då kommer dom hävda att bilen är hans och således skulle den varit registrerad och försäkrad på honom. Sen kommer dom vägra betala ut några pengar och förklara försäkringen ogiltig. Att detta är ett mycket fult sätt spelar ingen roll, dom gör allt dom kan för att slippa betala ut försäkringspengar.

Jag vet exempelvis en som blev förklarad som vållande till en krock i korsning med högerregel för att han borde släppt fram den som kom från höger. Detta trots att han väjt nästan ut i gräset på vänstersidan och bilen som kom från höger träffade bakom höger framhjul och uppenbart hade skulden enligt en polisman vi pratade med senare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
AX3L
12 oktober 2014 · 398 Inlägg

Det är lätt att börja hacka på försäkringsbolaget, men jag tror ingen här inne vill betala premien till ett bolag som ger kunden rätt i 100% av fallen. Sen lider jag med alla som blir felaktigt utpekade som vållande, fuskande osv. Samtidigt är var och en sig själva närmast och det ska till en ganska stor person för att erkänna för sig själv att man har gjort fel.

Evildan
12 oktober 2014 ·

Du är registrerad ägare på en bil som du brukar, dvs den golfen som du hade DSG problem med tidigare?

Din far är registrerad ägare på en annan bil som du nu lånade och körde på viltet med? Vad är det för bil?

Frågan du initialt ställer är huruvida försäkringsbolaget får ställa frågor angående ägarsituationen när en skada uppstår. Ja det är väl självklart då dom misstänker att en så kallad skenförsäkring tecknats, vilket vissa saker pekar på i och med att du bland annat betalar försäkringen för en bil som inte är din vilket i sak inte är olagligt men däremot ser "misstänkt" ut för en skadereglerare.

baltis
12 oktober 2014 · 1 948 Inlägg

Tycker det luktar bedrägeri lång väg jag....

Du har alltså både köpt bil och betalar försäkringen ÅT DIN FAR? Fast varför åker du då omkring i "hans" bil?

Vad är det för bil? stora fälgar, baslåda och sänkt? big_smile
Har du en egen bil skriven på dig själv?
Hur många bilar står din far som ägare på?

Angående vem försäkringen ska stå på så har det inget att göra med vem som står som ägare på bilen... det är den som BRUKAR den mest som ska stå för försäkringen... alltså kan bilen vara skrive på far din men försäkringen på dig och vice versa.
"Tillägga för att folk under 24 ska få köra" ... du har missuppfattat, dom flesta bolag erbjuder en rabatt om man "kryssar" i att ingen över 24 ska köra... vad det innebär i praktiken brukar vara att OM någon under den åldern vållar en skada så brukar självrisken ligga på typ 1000kr mer....

Vill du fortfarande driva det vidare? Ja då får det bli en civilrättslig process.... och då får ni lägga fram era bevis...
Med tanke på den infon du gett oss så vågar jag garantera att du förlorar...
Men visst om du har en bil skriven på dig själv som du kan visa går lika många mil om året som du kan tänkas köra till jobbet osv så borde ju du få rätt.

Evildan
12 oktober 2014 ·

Baltis, jag delar din uppfattning helt och fullt i sak.

Däremot är det som så att den registrerade ägaren måste ha en försäkring i sitt namn på fordonet, så är det enligt lag.
Den som är huvudbrukaren ska vara den registrerade ägaren och därigenom försäkringstagaren.

myran Foto/Bilnörd
12 oktober 2014 · 1 541 Inlägg

Mack skrev:
Vänd på myntet och se det från deras sida.

Du har köpt bilen.
Du betalar försäkringen.
Du var den som körde på djuret.

Klart att det blir trubbel med skaderegleringen då när dom ser detta på sina papper.
Hoppas det ordnar sig för dig dock.

Solklar "skenförsäkring" för att lura till sig en lägre premie. bilen ska alltid stå försäkrad på huvudsaklig brukare av bilen.

Helt klart försäkringsbedrägeri.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
frasse4
12 oktober 2014 · 736 Inlägg

myran skrev:

Mack skrev:
Vänd på myntet och se det från deras sida.

Du har köpt bilen.
Du betalar försäkringen.
Du var den som körde på djuret.

Klart att det blir trubbel med skaderegleringen då när dom ser detta på sina papper.
Hoppas det ordnar sig för dig dock.

Solklar "skenförsäkring" för att lura till sig en lägre premie. bilen ska alltid stå försäkrad på huvudsaklig brukare av bilen.

Helt klart försäkringsbedrägeri.

Så kan det naturligt vis vara, men om man tänker åt andra hållet, låt säga ett par som skriver bilen på tjejen som brukar bilen mest, efter tre månader ändras arbetssituationen och killen måste börja hämta barnet på dagis, så han börjar bruka bilen dagligen. Ska han då skriva över bilen på sig då han är huvudsakliga brukare? Är ju inte så bra för andrahandsvärdet på bilen om man byter ägare 3 gånger per år. Jag tror inget försäkringsbolag skulle hävdat försäkringsbedrägeri om något hänt för killen i mitt exempel. Jag vet ju inte hur det ligger till i detta fallet, men tycker inte man ska ha förutfattade meningar utan att veta all fakta. Det borde ju gälla användare här såväl som försäkringsbolag.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang