Vad bör göras före start v8 som stått i en lada 1999-2014

Ruggas
10 oktober 2014 · 82 Inlägg

Köpte en bättre begagnad motor till mim camaro, en lt1 motor ifrån en camaro ifrån 1997 alltså sista året med lt1 motorn,
Den har stått mer eller mindre komplett i en lada sen 99e fungerade då den plockades ur, den stod dock utomhus under en pressening i någon månad precis innan jag köpte den.
Vad behöver jag kontrollera eller byta innan jag monterar den i bilen före uppstart,  jag ska byta olja, stift och tändkablar, samt spola kylkanalerna, det är det jag konstaterat hittils, funderar även på att byta till en högvolyms oljepump i förebyggande syfte.
Någon som har några andra konkreta svar? Tacksam för all hjälp.

Pontiac Firebird trans am "Project Bandit" (2001)
dawwe ...has left the building...
10 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Skruva ut stiften, ner men en liten tesked olja i varje cylinder, låt verka några timmar. Dra sedan runt motorn "för hand" ett antal varv. Kolla så du inte har fått in löv/grus/skit i "insuget" innan...

Senast redigerat av dawwe (10 oktober 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ruggas
16 oktober 2014 · 82 Inlägg

Det har gått bra, motorn har tagit sig bra och allt verkar lira, ska byta lite packningar och sånt innan uppstart men den bör snart vara klar att förenas med bilen.

Pontiac Firebird trans am "Project Bandit" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang