Importera bil med transport men utan exportskyltar - hur får jag hem bilen?

Stenkan
10 oktober 2014 · 5 Inlägg

Hej på er,

Jag har köpt en bil av privatperson i Tyskland och jag ska nu boka biltransport som landar i Västberga (industriområde strax söder om Stockholm).
Har ni råd för hur jag ska bära mig åt för att få hem bilen till garaget, ca 5 km ifrån Västberga? Problemet är ju att bilen inte har några skyltar då säljaren i Tyskland avregistrerat bilen och därmed behåller skyltarna, jag har inte heller en bil med dragkrok. Gissningsvis kan man inte få tillfälliga skyltar från Transportstyrelsen (innan ursprungskontroll och regbesiktning och allt det)? Kan man möjligen försäkra bilen endast på chassinummer? Vad säger polisen om det?

Är hyggligt villrådig som ni märker, och är oerhört tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Erik

Fimp3n Random
10 oktober 2014 · 480 Inlägg

Vet inte exakt hur det är med Tyskland. Men med England var det typ så här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=219034

"6, Du måste ha ett kvitto med säljarens namn, personnumer, bilens pris, chassinummer, ditt namn, ditt personnummer och datum. Det är väldigt viktigt annars kommer du inte att få igenom bilen i Sverige. (Engelsmän har inte personnummer, namn räcker)


8, Jag har jobbat på ett försäkringsbolag och så här fungerar det med försäkring, du ringer till ditt försäkringsbolag och ber att få försäkra ett fordon på chassinummer då den står i utlandet och sen säger du att du vill ha försäkringen giltig från den dag du ska hämta bilen. Sen frågar dom vilket sorts bil det är. Det är faktiskt inga problem att få en helförsäkring på att chassinummer om du är helkund i försäkringsbolaget. Enligt
EU-regler är det olagligt att neka folk till en fordonsförsäkring, dvs blir du stoppad i England så visar du ditt intyg att du har en försäkring på fordonet. Polisen kommer att kolla papprena och chassinummer, om det stämmer (vilket det gör) så är det bara att åka vidare, inget problem. Här har jag hört många osanningar, du ska aldrig köra oförsäkrad med en bil, aldrig någonsin. Försäkringen du tecknar på chassinumret är giltig i 30 dagar MEN bilen får bara köras dom 7 första dagarna, dom resterande dagarna får bilen inte köras. Under den här månaden är det dags att göra ursprungskollen på bilen (jag förklarar hur den går till senare), efter ursprungskollen är gjord så får du hem tillfälliga plåtar och kan då teckna en tremånaders också tillfällig försäkring. Att tänka på är att det faktiskt går att helförsäkra bilen från första dagen du kör den. Sen när regbesiktningen och den vanliga besiktningen är klara så är det fritt fram att teckna vilken försäkring du vill.

Stenkan
10 oktober 2014 · 5 Inlägg

Hm, faktum är att jag läste den där guiden men jag tror inte just det fallet gällde frågan om att köra bilen utan skyltar överhuvudtaget - vilket är det jag verkar behöva göra oavsett om bilen är försäkrad eller ej. Såklart trist att bli stoppad och få böta i så fall (och bryta lagen i onödan).

Vad tror du om det?

Fimp3n Random
10 oktober 2014 · 480 Inlägg

Har för mig att du får inte köra utan skyltar över överhuvudtaget i Sverige. Vet att i Tyskland så kan man få exportskyltar från deras Transportstyrelse. Kostar typ 2000kr, Men dom kan du köra på i Sverige i ett par dagar.

Hade det varit jag så hade jag försäkrat bilen på chassinumret, sen haft en polare ligga bakom med en bil medans du kör till garaget. Är ju "bara" 5km. Är ju en viss risk med det..

Senast redigerat av Fimp3n (10 oktober 2014)

Stenkan
10 oktober 2014 · 5 Inlägg

Ja, det är ju det men börjar få lite ont om alternativ..! Nästa problem är ju transporten till regbesiktningen... Den dagen, den sorgen. hmm

Fimp3n Random
10 oktober 2014 · 480 Inlägg

Kan ju ringa en bärgningsbil i jo för sig. Som tar bilen intill garaget och sen till regbesiktningen när det är tid för det.

Typ: http://www.assistancekaren.se/

dawwe ...has left the building...
10 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Ta den på bärgningsbil...När jag tog hem ena hem bilen från lackverkstaden 2011,en sträcka på ca 4 mil så betalade jag bärgaren (stor lastbil där bilen stod på flaket trýggt o säkert) 2000 kr "i fickan". Med kvitto ville han ha 3000. Hade jag nöjt mig med en bil som drar/släpar hem bilen hade det kostat ca 1500 med kvitto. Alternativet är en "importförsäkring på chassienr", kostar 3000 för en månad hos LF, eller gjorde det 2012. Minns inte redigt men till regbesiktningen får du köra även utan skyltar, rådet är dock att när du gör ursprungskontrollen att du ber om en sk "förregistrering med tillfälligt reg nr", då får man köra bilen i 2 veckor, om jag minns rätt. Man behöver så klart ha en gällande försäkring för att kunna få ett "tillfälligt regnr". I mitt fall blev mitt tillfälliga regnr även mitt permanenta.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
10 oktober 2014 · 4 474 Inlägg

Stenkan: Fixa en sån där 30 dagars försäkring på chassienr. Du kommer ju inte få köra bilen utan plåtar, mer än till regbesiktningen. Det kan vara en bra ide o begära tillfällig registrering. Är du redigt ängslig så tar du den på bärgningsbil den korta sträckan till garaget, borde inte kosta mer än 1500.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vita_Vargen
11 oktober 2014 · 1 281 Inlägg

Det ska gå att teckna vanlig trafikförsäkring på chassinr när man ska åka till registeringsbesiktningen. Har jag gjort när jag importerat. Ifall man tecknat en sån där 30-dagars försäkring så gäller den även turen till registeringsbesiktningen men man måste ringa o berätta för försäkringsbolaget vilken besiktningstid man har och sedan vilket regnr man får.

Hade det varit min bil hade jag nog bara bogserat den efter som det är så kort sträcka. Visserligen olagligt då man måste ha minst trafikförsäkring på fordon som bogseras. Du känner ingen som har en dolly annars? Då får du lagligt bogsera den utan försäkring.

Stenkan
12 oktober 2014 · 5 Inlägg

Wow, stort tack för den infon, precis vad jag behövde! Uppskattas enormt!

Stenkan
16 oktober 2014 · 5 Inlägg

För er information fick jag detta från Transportstyrelsen nu:

Då det inte finns någon giltig registrering på fordonet så får den inte
rulla på svenska vägar. Fordonet är oregistrerat och oregistrerade fordon som är
registreringspliktiga får inte rulla på väg.

Tillfällig registrering är ett alternativ som ni kan ansöka om i samband med er
ansökan om ursprungskontroll och beviljas först när ursprungskontrollen är godkänd.
Idag utreds ursprungskontroll ärenden som inkom till oss den 6:e oktober så det är
ca 7-10 arbetsdagars väntetid.

Mer information om tillfällig registrering i länken nedan:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … ingsbolag/

Till och från registreringsbesiktningen får man åka med ett oregistrerat fordon men unde
förutsättning att tidbokningsbekräftelse finns med vid färd och att det finns
minst en trafikförsäkring teknad för den dagen via fordonets chassinummer. Kortaste väg
till och från besiktningen är det som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang